Nu går det en slang inifrån huset till ett utanpåliggande uttag på ytterfasaden. Jag vill gå vidare från detta uttag och sätta upp ett till uttag på annan plats.
Är det möjligt att använda en ROT-dosa till detta för att ha utrymme att skarva i? Eller måste jag ha en utanpåliggande dosa? Jag har nämligen möjlighet att dra en kabel innanför fasaden till nästa uttag. Om jag har förstått så är det ok att dra en kabel (EKK eller modernare varianter) i luftspalten bakom fasadpanelen?
 
Går det inte att skarva i uttaget? De flesta utanpåliggande uttag brukar ha flera genomföringar (som man slår ut) på baksidan.
 
Förmodligen, men det brukar vara rätt trångt.
 
Ifall det inte går skulle jag välja en utanpåliggande dosa, jag tror det blir besvärligt att få det tätt och snyggt med rot-dosa. Fasaden ska ju skydda mot regn och innanför den brukar det ju vara nån vindspärr. Dessutom måste dosan vara hyggligt damm- och vattentät i sig själv.
 
Mikael_L
O olotor skrev:
Förmodligen, men det brukar vara rätt trångt.
Att skarva vidare till ett till uttag ..
Nejdå, inga problem.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det två uttag plus den befintliga kabeln.
 
Mikael_L
Tack, den blir nog bra!
 
En ytterligare fråga: går Elko 2- polig brytare att användas utomhus? Den har ju IP 55. Eller bör det vara en vridströmbrytare? De jag har hittat är bara IP 54.
 

Bästa svaret

Mikael_L
O olotor skrev:
En ytterligare fråga: går Elko 2- polig brytare att användas utomhus? Den har ju IP 55. Eller bör det vara en vridströmbrytare? De jag har hittat är bara IP 54.
Räcker för det mesta med IP44, kan vara ned till IP20 också i lite mer skyddade lägen utomhus, t.ex. skyddat under tak och takfot.

Sen kan man även vilja välja bättre än IP44 även om det inte är ett rent krav, men man vill ju stå för en lång och god framtida funktion när man gör jobbet, så ibland väljer jag t.ex. IP65 även om det inte finns ett krav ifrån reglerna på detta.


Såhär ser minimikraven ut, kan man väl säga ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.