Mottager alla tips kring renovering av gulnad lackade furutrappa med 13 trappsteg med beige/grå matta. Tänker mig en vitmålad med ensteg. Måste jag slipa bort allt lack? Eller fungerar det med målartvätt och häftgrund? Tips på färg? Är det svårt att skära till egna trappsteg eller inte värt mödan utan bättre att anlita en firma för det?
 
  • Gulnad furutrappa med 13 steg och beige/grå matta i ett hem, behöver tips för vitmålning och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En beige matta på en furutrappa med gulnad lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulnad lackad furutrappa med räcke och 13 steg, delvis täckt av en beige/grå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en liknande trappa som vi målade för ca 8 år sedan. Slipade lacken lite lätt, inte trärent, och målade med jotun lady och jotuns grundfärg, minns inte exakt vilken sort.
Har hållit bra, även om det var mer av kategorin quickfix än noggrant genomtänkt renovering.
Mattbitarna gick att få loss hela så jag kunde använda dem som mall när jag skar. Beställde vanlig heltäckningsmatta från en mattfirma.
Har haft en del problem med att den skurna mattkanten fransar upp sig. Har klippt rent lite då och då. Vet inte vad man skulle ha tänkt på för att undvika det, men det kanske en mattleverantör vet. Vitmålad trätrappa med gråa mattbitar och vit staketkonstruktion, en bit av mattkanten syns fransad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Toppen och tack för bild, ser ju fint ut även 8 år senare!
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Pilligt att måla. Själv skulle jag behålla furun som den är. Lättskött, oömt och tidstypiskt. Möjligtvis lacka med inblandning av vitt.

Annars: glöm inte shellacka kvistarna innan målning. Grundligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.