N najks skrev:
I detta fall är det just detta, gränsande mark ned mot strand/vatten är väldigt plan och inte så kuperad.. och det är denna som fördelningen blir ojämn av, vi får väldigt liten användbar mark ned mot vatten och strand

tydligen hade de som förslag att vi kunde få "dalgången" mellan oss och husen åt andra hållet.. men vad sjutton gör man av den? du har en nivåskillnad på säkert 2m från dalgång till topp, det går inte ens att sätta en vedbod där - än mindre klippa eller göra något vettigt av den sträckan
Tror faktiskt på fördelar att stycka av tre tomter runt era hus, sedan ta fram ett avtal om att ta hand om strandområdet gemensamt.

Tänk er annars en framtida situation där ni alla ska ha bryggor, fiskebodar, båtplats osv... Det kommer bli kaos.
DET tror jag faktiskt en köpare också inser, det borde finnas fördelar att ha en välordnad, välskött strandkant som ni tre tar hand om gemensamt. Oavsett vem som äger husen.

En köpare av din systers fastighet köper den marken, men också in sig i det gemensamma.

Detta är ja, förenat med stora risker också - fel nya grannar och det blir bara jobbigt det med.... men finns få enkla lösningar
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte lätt med kollektivt ägande.




Om er tomt blir mindre så förstår jag att ni vill ha ersättning för det på samma sätt som ni borde ersätta eller på annat sätt kompensera den moster som eventuellt avstår en liten ”tarm” mark nära ett hus.

Men om det ändå bara är en stig som används av båda fastigheterna på den ”tarmen” marken är det kanske lika bra att inte bråka om den?

Vad sägs om att föreslå raka tomtgränser blir det inte lättare och billigare så? Och det kanske skulle kunna ge er lite mer mark?

Grattis till en fin sommarstuga :)
det finns inga stigar mellan husen ned mot vattnet, det är i princip bara fri markyta och gräsmatta typ!

raka tomtgränser skulle vara mest rimligt eftersom alla då skulle få nyttjandebar mark nedanför sina hus!
dock verkar det inte som om hon är med på tåget, eftersom de dragit gränsen allt annat än rakt..

tack - det är lite därför detta ligger och skaver, att man ska behöva kriga om marken!
 
L larka742 skrev:
Tror faktiskt på fördelar att stycka av tre tomter runt era hus, sedan ta fram ett avtal om att ta hand om strandområdet gemensamt.

Tänk er annars en framtida situation där ni alla ska ha bryggor, fiskebodar, båtplats osv... Det kommer bli kaos.
DET tror jag faktiskt en köpare också inser, det borde finnas fördelar att ha en välordnad, välskött strandkant som ni tre tar hand om gemensamt. Oavsett vem som äger husen.

En köpare av din systers fastighet köper den marken, men också in sig i det gemensamma.

Detta är ja, förenat med stora risker också - fel nya grannar och det blir bara jobbigt det med.... men finns få enkla lösningar
Bryggor, fiskebodar, båthus osv är inget aktuellt eftersom det är extremt långgrunt där.. man kan gå ut ca 50 - 60m och vattnet når fortfarande inte upp till knähöjd!

vi har båtar osv i en annan vik ca 5min därifrån..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Släpp det där! Din mor fick välja först. Hon fick den fördelen, ingen annan. Huruvida det kompenseras av mer mark eller fler uthus kan diskuteras, men vad gäller byggnaderna tillföll den mest åtråvärda din mor. Och valde hon något annat än det objektivt bästa så är det hon som avstått något, inte så att hon förbigåtts av någon.



Som det är nu samäger de tre syskonen hela fastigheten. Även om den ena eller andre disponerar ett visst hus är det inte så att någon faktiskt äger en viss del av fastigheten även om ni uppför er så. Så försök att dela allt utifrån värdet vid förra generationsskiftet. Då behöver det inte vara något snack om hur mycket någon renoverat sedan dess. För kommer ni inte överens, då är det nog inte långt borta förrän någon propsar på försäljning av hela klabbet.
Menar du nu att man bör kompenseras flera gångar om för samma sak?

I min värld går det på ett ut - vilket de även accepterade vid det tillfället,
hörntomt mot nya hus, det var liksom klart redan då när de accepterade.

Känns ju lite märkligt att kunna komma dragandes med samma grej igen efter drygt 30år?

Fakta är att när mina morföräldrar var i livet så ägdes alltså den stugan + den biten mark av dem enskilt, min mor och hennes syskon ägde mindre bitar av den totala marken.. så hur kan ett av syskonen göra anspråk på det huset som just sitt eget?
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Släpp det där! Din mor fick välja först. Hon fick den fördelen, ingen annan. Huruvida det kompenseras av mer mark eller fler uthus kan diskuteras, men vad gäller byggnaderna tillföll den mest åtråvärda din mor. Och valde hon något annat än det objektivt bästa så är det hon som avstått något, inte så att hon förbigåtts av någon.



Som det är nu samäger de tre syskonen hela fastigheten. Även om den ena eller andre disponerar ett visst hus är det inte så att någon faktiskt äger en viss del av fastigheten även om ni uppför er så. Så försök att dela allt utifrån värdet vid förra generationsskiftet. Då behöver det inte vara något snack om hur mycket någon renoverat sedan dess. För kommer ni inte överens, då är det nog inte långt borta förrän någon propsar på försäljning av hela klabbet.
"men vad gäller byggnaderna tillföll den mest åtråvärda din mor"
Tvärtom va? MINST åtråvärda byggnaden. Kanske bättre mark. Men det kanske inte var lika viktigt då.
 
N najks skrev:
Bryggor, fiskebodar, båthus osv är inget aktuellt eftersom det är extremt långgrunt där.. man kan gå ut ca 50 - 60m och vattnet når fortfarande inte upp till knähöjd!

vi har båtar osv i en annan vik ca 5min därifrån..
Och hur tror du en köpare av huset till höger resonerar...?
"dags att ordna brygga, gräva ur och fixa en ränna för båtar"

(vet inte om det finns någon poäng i det, vet ju inte vad det är för en sjö..)
 
L larka742 skrev:
"men vad gäller byggnaderna tillföll den mest åtråvärda din mor"
Tvärtom va? MINST åtråvärda byggnaden. Kanske bättre mark. Men det kanske inte var lika viktigt då.
Vad?

min mor valde den minst ekonomiskt värda byggnaden, men den hade största affektionsvärde för henne (tillika har vi fått lägga ned mest pengar för att få det i bra skick)

markerna går på ett ut vad gäller utsikt och strandåtkomst, så det finns egentligen inget "bättre mark" annat än vad var och en anser individuellt - annars skulle jag kunna påstå att den mark som angränsar till en mindre väg/stig är bättre eftersom det är lättare att ta sig fram med fyrhjuling, lasta av virke osv.
 
L larka742 skrev:
Och hur tror du en köpare av huset till höger resonerar...?
"dags att ordna brygga, gräva ur och fixa en ränna för båtar"

(vet inte om det finns någon poäng i det, vet ju inte vad det är för en sjö..)
L larka742 skrev:
Och hur tror du en köpare av huset till höger resonerar...?
"dags att ordna brygga, gräva ur och fixa en ränna för båtar"

(vet inte om det finns någon poäng i det, vet ju inte vad det är för en sjö..)
HAV :)

haha.. ja vill man spendera låt säga 50 miljoner på det så?

inte rimligt, det finns liksom ingen möjlighet då det är så pass långgrunt,
skulle gissa på att man behöver komma ut ca 100m från strandkant för att ens ha ett djup på 90cm,
plus det faktum att när det är lågvatten så får man förlänga den sträckan med kanske 15-20m
 
Det gamla ordspråket; den som tar han har. Ni kommer få en släktfejd om ni går vidare, det är nog ofrånkomligt, lugnast är nog att låta allt vara om inte syskonen har laglig rätt att kräva styckning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gamla ordspråket; den som tar han har. Ni kommer få en släktfejd om ni går vidare, det är nog ofrånkomligt, lugnast är nog att låta allt vara om inte syskonen har laglig rätt att kräva styckning?
Frågan är om det spelar någon roll?

Vi vet ju redan med säkerhet att en av parterna kommer att sälja.. och den andra har inte heller någon som verkar vilja ta över, så en släktfejd hade isf. oavsett inte blivit så långvarig..

Vad vinner man på att släppa allt och låta sig bli överkörd, är då frågan?

Svaret är givetvis; ingenting!

Ger vi med oss så får vi klart mindre mark, sämre utgångsläge i förhandlingar, och tightare tomtgräns mot granne gentemot våra egna hus..
 
  • Gilla
CIW och 1 till
  • Laddar…
Hej najks.

Det känns som du sitter på en stor del av problemet och en stor del av lösningen.

Nu ska jag komma med ett förslag baserat på vad jag tror (med betoning på tror) att den absolut sämsta lösningen är att ett av syskonen (kan vara vem som helst av de 3) lackar ur fullständigt och kräver försäljning nu.
Då tror jag att alla gamla avtal är odugliga och att fastigheten säljs till ett högt pris till någon utomstående, och så vill vi ju inte ha det.

Så, då de verkar vara överens om att stycka är det exakt det som skall göras.
Utgå ifrån att de ska behålla sina egna hus.
Glöm det gamla avtalet som mordhåller syskonen i en önskan som skrevs förra årtusendet.
Låt brodern ha kvar sin stuga med exempelvis 1000kvm avdrag på sin del till fördel för de andra.
Leta upp någon god och smart människa i syskonens närhet som känner dem men inte är nära vän, för att vara med och diskutera hur fördelningen ska gå till.
Försök glömma gränser hit och dit och låt en gemensam totallösning gälla, en totallösning där man får ge och ta.
Försök kom fram till flera olika förslag där syskonen ser en möjlighet att i slutändan enas om det som är totalt minst dåligt för dem.
Försök att förstå att det förslaget ändå är otroligt mycket bättre än om någon "lackar ur".

Då jag läser och försöker förstå vad morfadern ville säkerställa så är den en gemenskap mellan syskonen som är rättvis och att ingen skall lämnas utanför.
Avtalet som sådant säkerställer inte en sådan andemening, då det är nya tider och nya önskemål.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej najks.

Det känns som du sitter på en stor del av problemet och en stor del av lösningen.

Nu ska jag komma med ett förslag baserat på vad jag tror (med betoning på tror) att den absolut sämsta lösningen är att ett av syskonen (kan vara vem som helst av de 3) lackar ur fullständigt och kräver försäljning nu.
Då tror jag att alla gamla avtal är odugliga och att fastigheten säljs till ett högt pris till någon utomstående, och så vill vi ju inte ha det.

Så, då de verkar vara överens om att stycka är det exakt det som skall göras.
Utgå ifrån att de ska behålla sina egna hus.
Glöm det gamla avtalet som mordhåller syskonen i en önskan som skrevs förra årtusendet.
Låt brodern ha kvar sin stuga med exempelvis 1000kvm avdrag på sin del till fördel för de andra.
Leta upp någon god och smart människa i syskonens närhet som känner dem men inte är nära vän, för att vara med och diskutera hur fördelningen ska gå till.
Försök glömma gränser hit och dit och låt en gemensam totallösning gälla, en totallösning där man får ge och ta.
Försök kom fram till flera olika förslag där syskonen ser en möjlighet att i slutändan enas om det som är totalt minst dåligt för dem.
Försök att förstå att det förslaget ändå är otroligt mycket bättre än om någon "lackar ur".

Då jag läser och försöker förstå vad morfadern ville säkerställa så är den en gemenskap mellan syskonen som är rättvis och att ingen skall lämnas utanför.
Avtalet som sådant säkerställer inte en sådan andemening, då det är nya tider och nya önskemål.
Väl formulerat, och då stugan som användes av mina morföräldrar ligger närmast min morbror så får han helt enkelt ge avkall på något annat - tex markyta, till förmån för att han får överta ägandet helt av denna stuga.

alternativt är väl att han får kompensera övriga ekonomiskt? (värdet kanske är 20-30k på stugan)

Dock hamnar vi i en sits där min mors syster anser att hon bör få mer tomt på vår bekostnad - eftersom hon anser att tomten bortanför hennes hus inte bör räknas in - så frågan är då hur man hanterar detta?

Det känns direkt osunt att låta henne få sin vilja igenom eftersom vi då får en gränsdragning extremt nära vårt eget hus - och av förklarliga skäl kan vi inte flytta huset åt endera håll, då vår tomt blir väldigt smal..

Vad gör vi?
 
Om ni kan bevisa via utlåtande från mäklare eller värderingsman att ert förslag kan ge samma eller högre värde vid en avstyckning kanske motståndarlaget viker sig ?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni kan bevisa via utlåtande från mäklare eller värderingsman att ert förslag kan ge samma eller högre värde vid en avstyckning kanske motståndarlaget viker sig ?
Bra fråga..

i dagsläget tror jag inte värdet är det viktiga för grannen, utan helt enkelt att hon styrt in sig på att ta mark framför vårt hus "bara för att", och för att få mer mark än oss.

vid en avstyckning värderar de väl inte mark eller byggnader, utan styckar endast tomten i lika lotter?
 
Jag vet inte om det styckas i lika lotter nödvändigtvis. Ring Lantmäteriet och hör generellt hur det går till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.