Hejsan kära Byggahusare!

Jag och min fru har kommit till insikt att vi vill öppna upp i planlösningen, vi var in på besök hos grannen och dem hade tagit ner väggar lite överallt och det blev så stort och mysigt!

Jag undrar dock om det går att göra så utan bekymmer, så jag bifogar några bilder på Planlösning, Sektion och Teknisk Beskrivning.

Tack på Förhand! Ritning av hussektion som visar väggkonstruktion och takstolar, noteringar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med teknisk beskrivning och mätningar för en byggnadsplanlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på teknisk beskrivning med måttangivelser och specifikationer för olika byggmaterial i en renoveringsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplanlösning som visar kök, matplats och sovrum separerade av väggar, i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka väggar ska bort? Det ser ut som väggarna mitten av huset är bärande, de som går i samma längdriktning som huset.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka väggar ska bort? Det ser ut som väggarna mitten av huset är bärande, de som går i samma längdriktning som huset.
Tanken är att öppna upp mellan vardagsrum och kök, precis som grannen. Dem har inte förstärkt något när dem gjorde det på sent 70tal

Husen är identiska och byggda samtidigt med samma ritningar
 
Redigerat:
Thyselius Thyselius skrev:
Tanken är att öppna upp mellan vardagsrum och kök, precis som grannen. Dem har inte förstärkt något när dem gjorde det på sent 70tal
Vad er granne gjorde på 70-talet ska ni nog inte lägga någon större vikt vid...
Sektionsritningen visar ju att det finns en bärande vägg mitt i huset och eftersom att det är den enda väggen som finns i längdriktning så kan man nog anta att den är bärande. Det kan såklart "funka" att riva en del utan att det brakar ihop men jag skulle inte chansa på det utan att en konstuktör vart med i den planeringen....
 
P petererlandsson1194 skrev:
Vad er granne gjorde på 70-talet ska ni nog inte lägga någon större vikt vid...
Sektionsritningen visar ju att det finns en bärande vägg mitt i huset och eftersom att det är den enda väggen som finns i längdriktning så kan man nog anta att den är bärande. Det kan såklart "funka" att riva en del utan att det brakar ihop men jag skulle inte chansa på det utan att en konstuktör vart med i den planeringen....
Dem menade på att det är självbärande takstolar, och i pappren så är bärande innevägg i bodel blank.
 
Thyselius Thyselius skrev:
Dem menade på att det är självbärande takstolar
Det får en konstruktör svara på... Jag skulle inte ta bort väggen utan att någon med utbildning för det sagt att det är ok. Sektionsritningen visar en hjärtvägg mitt i huset...
 
P petererlandsson1194 skrev:
Det får en konstruktör svara på... Jag skulle inte ta bort väggen utan att någon med utbildning för det sagt att det är ok. Sektionsritningen visar en hjärtvägg mitt i huset...
Jaha, okej. Jag förstår. Får nog kontakta någon nästa vardag
 
Thyselius Thyselius skrev:
Jaha, okej. Jag förstår. Får nog kontakta någon nästa vardag
Det finns folk här på forumet som kan svara på det. Du har bifogat bra bilder så ge dig till tåls ett tag så får du nog svar.
 
Instämmer med ovan. Ta kontakt med en konstuktör.
Har själv ytonghus där vi tagit bort väggar. Liknande din vägg mellan kök/allrum Vi la in stålbalk när vi öppnade upp.
 
  • Stålbalk synlig i taket efter att en vägg mellan kök och allrum tagits bort i ett ytonghus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritningen visar på fackverkstakstolar, dessa brukar vara självbärande.
Att en innervägg är utritad på sektionsritningen innebär ej att den är bärande. (Det finns inte heller några bärande innerväggar angivet i dokumentet ovan)

Vad som dock kan hända är att takstolen "sackar ner" på mitten något. Vilket innerväggarna motverkar.
Man skulle kunna lägga en balk på vinden för att ersätta innerväggen ifall man är rädd för detta.

Kan också säga att vi bor i ett hus med snudd på identiska dimensioner och takstolar där vardagsrummet sedan huset byggdes går från långsida till långsida utan balkar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sektionsritningen visar på fackverkstakstolar, dessa brukar vara självbärande.
Att en innervägg är utritad på sektionsritningen innebär ej att den är bärande. (Det finns inte heller några bärande innerväggar angivet i dokumentet ovan)

Vad som dock kan hända är att takstolen "sackar ner" på mitten något. Vilket innerväggarna motverkar.
Man skulle kunna lägga en balk på vinden för att ersätta innerväggen ifall man är rädd för detta.

Kan också säga att vi bor i ett hus med snudd på identiska dimensioner och takstolar där vardagsrummet sedan huset byggdes går från långsida till långsida utan balkar.
Det var det jag ville få fram också, att den kanske inte är bärande men takstol kanske går ner lite, eller att ingenting händer då det är ganska tätt mellan takstolarna, kommer inte ihåg exakt men cc är mindre än 1200mm mellan takstolarna
 
Redigerat:
Glömde en bild...
 
  • Scannad byggspecifikation i ett häfte från 1968 med bockade val och handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset har takstolar av fackverkstyp. Dessa är självbärande mellan ytterväggarna. Det finns därför inga bärande mellanväggar på bottenvåningen.
 
  • Gilla
Thyselius och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Huset har takstolar av fackverkstyp. Dessa är självbärande mellan ytterväggarna. Det finns därför inga bärande mellanväggar på bottenvåningen.
Det är lite så jag tänker också, men man blir kluven när man får både "ros och ris" så att säga
 
På Byggahus forum samsas amatörer med proffs, vilket är lite av charmen. Man måste ha huvudet med sig när man läser inläggen, vilket inte är fel.
 
  • Gilla
Thyselius och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.