Hej!
Flyttade till hus för en månad sedan och såklart la luftvärmepumpen av, blåser bara kall luft och luktar bränt. Så nu ska vi köpa ny.

Det är en djungel med olika luftvärmepumpar men har kollat på:
MITSUBISHI HERO LN25.

Vad tror ni om den?

Kollade också på:
PANASONIC FLAGSHIP HZ25UKE men lutar åt mitshubishin.

Tack för svar :D
 
En viktig faktor kan vara: om du sätter pumpen i ett rum där du vistas mycket så kan det vara bra om pumpen tillfälligt kan köras på ett tystare läge (innerdelens ljudnivå). Alla pumpar har inte det.
 
  • Gilla
Bellys
  • Laddar…
Om det är rätt effekt för fastigheten så får du jämföra funktioner, finesser, garantier , pris och vilken av återförsäljarna om det är olika som verkar vettigast och närmast om du skulle behöva någon hjälp vid problem.

Kolla så du får nya version 2 av HERO LN om det blir den du väljer .
Skiljer det i pris och du inte behöver cirkulation/kamin funktion så är det en annan femma
 
  • Gilla
Bellys
  • Laddar…
B Bellys skrev:
Hej!
Flyttade till hus för en månad sedan och såklart la luftvärmepumpen av, blåser bara kall luft och luktar bränt. Så nu ska vi köpa ny.

Det är en djungel med olika luftvärmepumpar men har kollat på:
MITSUBISHI HERO LN25.

Vad tror ni om den?

Kollade också på:
PANASONIC FLAGSHIP HZ25UKE men lutar åt mitshubishin.

Tack för svar :D
Båda är bra. LN25 18485 inkl. installation hos Polarpumpen.
Med 5 års garanti.
Panasonic HZ25UKE 17685 men med bara 3 års garanti.
Tror HZ25UKE har fått sitt pris sänkt sista tiden då det kommit en ny modell HZ25WKE.
 
  • Gilla
Bellys
  • Laddar…
Vad jag förstått när jag läst om båda så är dom relativt tysta men detta är mitt första hus och aldrig haft en luftvärmepump förr.
Pumpen kommer att vara där den andra varit, i vardagsrummet. Den kommer riktas mot hallen där det finns en trappa uppåt. I vardagsrummet finns en kamin vi kommer använda.
 
Kommer ni använda kaminen kontinuerligt så kan det vara läge för en LN , dubbelkolla så det är version 2 i så fall.
Den har siffran 2 i slutet på modellbeteckningen, postorderfirmor vill nog gärna ”bli av med” version1 först :cool:
 
Tänkte såfall beställa från polarpumpen.
Hittade detta: MUZ-LN25VGHZ

Är det den famla modellen då?
Hittar bara en LN25 där inne
 
Det är version 1
Den ska ha beteckningen MUZ-LN25VGHZ2 på utedelen och en 2:a efter innerdelens modellbeteckning.
 
Hittar inte den på polarpumpen.
Dom kanske inte har den eller så letar jag helt fel haha...
 
Dom kanske vill sälja av lagret av version 1 först ;)

Har du ingen lokal återförsäljare som har skapliga priser du kan höra med ?
 
Ska man elda i braskamin i andra änden av rummet känns det väl som en rätt meningslös finess att nöta fläkten på innerdelen i stället för att köpa en fläkt på Jula för en hundring och ställa intill braskaminen. Skulle tro att det senare ger bättre spridning. Toshiba har gjort en jättegrej av denna finess men tror inte de säljer mer av den anledningen.
Brukar inte fläktlagren i innerdelen tillhöra de saker som folk ibland får byta när värmepumpens garanti har gått ut?
De flesta ledsnar på braskaminer och att hiva med aska, smuts och tvätta gardiner stup i ett.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Hur väl det fungerar beror på placering av kamin, placering av innerdel och planlösning.
Finns funktionen och man har behov av den så ska man självklart utnyttja den.
Dom flesta köper en luftvärmepump för att just slippa elda men det verkar finnas några som gillar att elda .
Beror nog lite på vart i landet man bor hur vanligt det är med eldstäder.

Förr var det en hel del strul med fläktmotorer men det berodde på en konstruktionsmiss och den tillverkaren levererade fläktmotorer till flera märken.
Är väldigt sällsynt att man får byta fläktmotor på modeller byggda från ca 1999 och framåt, kan i och för sig bara uttala mig om märken och modeller jag har lite koll på.

Har inte sett att Toshiba gjort en jättegrej av det men det kanske skiljer sig åt i landet med reklam, Daikin har också ”kaminfunktion” på några modeller.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.