Vi ska byta ut träpanelen på väggen i tvättstugan och jag undrar bara lite kring vad som är bästa alternativet att ha i en liten tvättstuga som brukar bli rätt fuktig när man hänger tvätt där...

Vi ska så småningom även installera en PAX fläkt för att få ner fuktnivån som kan uppstå, men nu är det val av material i vägg som är största frågetecknet...

Gips / Spånskiva eller kanske nått helt annat?

???
 
Titta på fibergipsen från Xella. Smarta saker!
 
Tepro (www.tepro.se) verkar ha bra koll på byggskivor till olika ändamål
 
Införskaffa även en avfuktare om det inte redan finns. Den gör underverk med "gamla" tvättstugor.
 
Minerit är rätt poppis, fast själv använde jag vanliga gipsskivor och rollade på tätskikt från Biltema, kaklade sedan.

 
  • Gilla
rocz
  • Laddar…
Minerit tycker jag personligen är overkill. Gips funkar klockrent. Och för att inte tala pris mineriten är svindyr minst 3 dubbelt mot gips...
 
Inga problem att använda gips om man har tätskikt på väggarna. Sen som sagt, en avfuktare är kanon i tvättstugan :)
 
Överhuvudtaget är väl tätskikt "overkill" i en tvättstuga. Ett vattenavisande material på väggarna och tätskikt på golvet är väl vad som gäller eller har det kommit nya regler ?
 
Det är ganska smidigt att sätta gips+glasfiberväv (för våtrum)+måla med våtrumsfärg. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.