i offerten står det vit på insida och svart på utsida
i orderbekräftelsen står det vit inne och vitt ute

och du har fått vitt ute och inne ,
men skulle ha som i offerten?

har jag fattat det rätt då ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
i offerten står det vit på insida och svart på utsida
i orderbekräftelsen står det vit inne och vitt ute

och du har fått vitt ute och inne ,
men skulle ha som i offerten?

har jag fattat det rätt då ?
Yes det stämmer.
 
A
Det är ett väldigt tydligt fel för säljare och byggvaruhus att ta hand om.

Uppenbarligen ett registreringsfel i order systemet av säljaren, denna borde ha varit frågande om kunden verkligen ville ha ETT fönster med avvikande färg och inte försöka skylla det på kunden.

Stå på dig!
 
  • Gilla
pelle plåttak och 1 till
  • Laddar…
Ett ganska vanligt fel som händer titt som tätt där säljaren av lathet antagligen inte har ett art.nr på det "avvikande" fönstret i offertläge. Utan ändrar då endast texten på offerten. Resultatet vid orderbokning av den offerten blir då att fönstret som beställs är ett annat än offererat om inte säljaren är på tå..

Tyvärr för dig är OE det juridiskt bindande dokumentet. Dock så vill ju de flesta företag ha ett gott anseende så är det inte för stora pengar brukar företaget vilja lösa det. Jag jobbade på ett säljföretag länge och såg många sådana exempel. Visserligen endast B2B. Men felet skjuts över till kunden iom det ordererkännande som skickas. Även om det är säljaren som gör felet..

Hoppas det löser sig för dig.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Alltså, större byggvaruhus, större fönstertillverkare.
Borde inte vara ett problem att bara byta fönstren till rätt fönster, utan ekonomisk skada för kunden. Sen behålla ett gott renomé
 
J JSten skrev:
Däremot I orderbekräftelsen står det klart och tydligt att orderbekräftelsen ska kontrolleras noga och ändringar ska vara dem till handa innan sista revideringsdag, vilket i detta fall var 2020-05-25. Bekräftelsen utfärdades 2020-05-27... Så om man nu ska gå på stenhård linje så hade jag aldrig chansen att revidera.
här är vad du skall hänvisa till.
 
  • Gilla
p-brah och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Det är ju ett jävligt lurigt fel att upptäcka. Tycker säljaren får fixa det här till dig. Det faller ändå på andra sidan rimlighetsgränsen. Rent juridiskt kan du ju hänvisa till att du enligt bekräftelsen aldrig haft någon möjlighet att påpeka fel ändå i och med de här datumen.
 
Med största sannolikhet så har säljaren du pratat med tabbat sig när hen har lagt ordern till leverantören.

Brukligt här är att du får ett ersättningsfönster, utan kostnad för dig.
(I alla fall är det så jag hade löst det).

De kan så klart hävda att du skall lusläsa och godkänna orderbekräftelsen, samt hänvisa till att du gjort ändringar på offerten som du godkänt, vilket inte är att godkänna offerten.

Men detta sätt vinns det ingen goodwill eller nöjda kunder på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Åter igen, tack alla som har svarat, kul att höra era tankar, idéer och syn på det hela!

Säljaren från byggvaruhuset hörde av sig idag och meddelade att reklamationen har gått igenom. Som jag förstår det så kommer fönsterleverantören ut och byter aluminium och spröjs. Inte helt säker på hur de går till, men jag antar att de samarbetar med någon lokal förmåga som kommer ut och fixar det. Nu hoppas jag bara det går snabbt då killarna som ska putsa väggarna är ivriga med att komma igång :)

Återkommer när allt är utbytt :)
 
  • Gilla
MartinP666 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.

Orderbekräftelsen är ett juridiskt dokument och en detaljerad specifikation på sådant som kanske inte står i offerten. Offerter kan ibland vara rent allmänt hållna utan specificerade detaljer. I det här fallet skulle det kunna vara kulörer hängning, typ av beslag, ventilation, leveransadress, kontakter, tfnnummer osv.
TS har ju också ändrat i sin beställning vilket bekräftas i orderbekräftelsen. Rent strikt gäller att sist skrivna dokumentet gäller, i det här fallet leverantörens orderbekräftelse. Om TS väljer att inte läsa orderbekräftelsen så är det min uppfattning att orderbekräftelsen gäller och att leveransen är korrekt, även om leverantören levererat enligt sitt ordererkännande vilket skulle kunna vara förändrat sedan offert. Hur sedan leverantören väljer att lösa problemet och sin relation med kunden (TS) är ju upp till denne, men det är ju en annan fråga... Båda har ju gjort fel...

H hempularen skrev:
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.
 
Det faktum att TS har gjort en ändring i förhållande till vad som står i offerten skulle kunna vara försvårande. Men en orderbekräftelse har inte någon juridisk betydelse, såvida man inte specifikt skrivit i avtalet (offerten) att offerten är villkorad av bekräftelsen.

De ändringar som gjordes hade såvitt jag förstår absolut inget med den felaktiga delen att göra. Och det var en ändring man gjort och kommit överens om innan TS beställde. Vilket innebär att det finns en muntlig offert, som TS har beställt enligt. Därmed ett bindande avtal, som inte kan ändras av något som står i orderbekräftelsen.

En "oren accept" av en offert uppstår om jag i min beställning gör ändringar. Typ "jag beställer takbytet enl. offert, men jag vill själv köpa takpannorna, dra bort dem". Det är en oren accept.

Här hade man gjort ändringar som man var övverens om innan beställningen gjordes.

En muntlig offert är lika giltig som en skriftlig, men det kan uppstå bevisproblem.

I det här fallet var det ju också så att orderbekräftelsen där felet framgick var ju inte ens ställd till beställaren. Det var en ordebekräftelse mellan återförsäljaren och fabriken.
 
H hempularen skrev:
Det faktum att TS har gjort en ändring i förhållande till vad som står i offerten skulle kunna vara försvårande. Men en orderbekräftelse har inte någon juridisk betydelse, såvida man inte specifikt skrivit i avtalet (offerten) att offerten är villkorad av bekräftelsen.

De ändringar som gjordes hade såvitt jag förstår absolut inget med den felaktiga delen att göra. Och det var en ändring man gjort och kommit överens om innan TS beställde. Vilket innebär att det finns en muntlig offert, som TS har beställt enligt. Därmed ett bindande avtal, som inte kan ändras av något som står i orderbekräftelsen.

En "oren accept" av en offert uppstår om jag i min beställning gör ändringar. Typ "jag beställer takbytet enl. offert, men jag vill själv köpa takpannorna, dra bort dem". Det är en oren accept.

Här hade man gjort ändringar som man var övverens om innan beställningen gjordes.

En muntlig offert är lika giltig som en skriftlig, men det kan uppstå bevisproblem.

I det här fallet var det ju också så att orderbekräftelsen där felet framgick var ju inte ens ställd till beställaren. Det var en ordebekräftelse mellan återförsäljaren och fabriken.
Håller helt med . Avtalsbundenhet uppstår när parterna har avgett sina tydliga samstämmiga avsiktsförklaringar vilket endast har skett genom TS accept av byggvaruhusets offert . Avtalsparter är
TS som konsument och byggvaruhuset som näringsidkare och leverantör. TS skall endast reklamera
felaktigheten i leveransen till byggvaruhuset och begära omgående leverans enligt avtal.
Om offerten varit villkorad till vad byggvaruhuset kan leverera måste byggvaruhuset ange sitt skäl
till att tro att konsumenten kan acceptera ett vitt fönster i sin beställning av svarta fönster . För
konsument är detta även ett oskäligt avtalsvillkor som konsumenten blivit förvillad av.
För att säkerhetsställa att inget förvillande sker måste leverantören före leverans specifikt begära
accept av denna ändring från konsumenten annars står byggvaruhuset risken. Parterna har i ett avtalsförhållande alltid en lojalitetsplikt mot avtalet och mot varandra.
I avtal mellan konsument och näringsidkare läggs stor vikt vid upplysningsplikt , skälighet och
god tro .
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.