Funderar på att förbättra betonggolvet i ena delen av ladugården. Har behov av att både jämna till, fylla ihåligheter som inte fylldes när man en gång i tiden gick från jord till betonggolv samt även motverka en del fuktgenomträngning i själva betongen då jag i ett område funderar på att göra ett dugligt isolerat rum. Vad har ni för råd att ge?
 
  • Ojämnt betonggolv med sprickor och håligheter i en ladugård, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och ojämnt betonggolv med hål och sprickor i en ladugård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Där du vill jämna till golvet , vad ska det användas till . Kallförråd eller vad ?
Nuvarande betong mot marken kyler lokalen duktigt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Där du vill jämna till golvet , vad ska det användas till . Kallförråd eller vad ?
Nuvarande betong mot marken kyler lokalen duktigt .
Det är nu i en helt oisolerad del av ladugården och jag tänker så småningom regla upp två små rum som skall hållas frostfria och lite mer värme vid behov.
 
Tomture61
Jämna ut golvet med betong är vell inte så mycket att orda om , fukta golvet först så det inte dras så mycket vatten ur nya betongen .
Regla upp ett golv till de små rummen så spar du energi på uppvärmning .
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
Ut med skiten, gräv ur, dränera, isolera och sedan på med ny betong.
Lappa det där skulle betyda 10 cm betong som minst och minskad takhöjd.

Jag har gjort det och driver numera heltidsjobb i lagårn på ett stadigt plant golv.

Protte
 
  • Gilla
GT_JT och 2 till
  • Laddar…
A
Man var ganska duktiga när man byggde ladugårdar. I våran har jag både gjutit på befintlig platta som din ungefär, samt rivit loggolv och gjutit där. Snustorrt, loggolvet var som nytt på undersidan.
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ut med skiten, gräv ur, dränera, isolera och sedan på med ny betong.
Lappa det där skulle betyda 10 cm betong som minst och minskad takhöjd.

Jag har gjort det och driver numera heltidsjobb i lagårn på ett stadigt plant golv.

Protte
prototypen prototypen skrev:
Ut med skiten, gräv ur, dränera, isolera och sedan på med ny betong.
Lappa det där skulle betyda 10 cm betong som minst och minskad takhöjd.

Jag har gjort det och driver numera heltidsjobb i lagårn på ett stadigt plant golv.

Protte
Ja man är kanske i det läget i framtiden. Men det känns i dagsläget som ett stort projekt för att få till två grovrum som skall hållas frostfria?
 
  • Gilla
Dabra
  • Laddar…
mowatom skrev:
Man var ganska duktiga när man byggde ladugårdar. I våran har jag både gjutit på befintlig platta som din ungefär, samt rivit loggolv och gjutit där. Snustorrt, loggolvet var som nytt på undersidan.
Något särskilt att tänka på när man gjuter och jämnar till på den gamla plattan?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jämna ut golvet med betong är vell inte så mycket att orda om , fukta golvet först så det inte dras så mycket vatten ur nya betongen .
Regla upp ett golv till de små rummen så spar du energi på uppvärmning .
Rimlig dimensionering av Isolering under golv för att hålla det frostfritt till duglig uppvärmning?
 
A
P PochM skrev:
Något särskilt att tänka på när man gjuter och jämnar till på den gamla plattan?
Vi städade upp ordentligt, och gjöt på ca 10 cm. Detta gjordes -05. Har 120 isolering i väggar och tak, samt en luftvärmepump, yta ca 60m2. Har ca 18-20 grader året runt, klart det dippar när det är -25, men hos oss i surnärke är det inte många dagar det är så.
 
Är gamla golvet oarmerat är det ingen omöjlig uppgift att ta ut gamla golvet.
Gjuter ni ovanpå så blir det som en sarkofag.

Protte
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
Tomture61
P PochM skrev:
Rimlig dimensionering av Isolering under golv för att hålla det frostfritt till duglig uppvärmning?
Optimalt 200-300 mm isolering , men då får du bygga en trapp till förrådet 100 mm kan duga också .
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Optimalt 200-300 mm isolering , men då får du bygga en trapp till förrådet 100 mm kan duga också .
200-300 mm isolering i ett frostfritt utrymme i en ladugård?
Jag hade inte ens isolerat.
 
  • Gilla
PochM och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kortling skrev:
200-300 mm isolering i ett frostfritt utrymme i en ladugård?
Jag hade inte ens isolerat.
Mitt garagebygge har 200 mm frigolit under betongen , plattan kyler hela garaget nu på sommaren till 6-8 gr svalare i garaget
 
K Kortling skrev:
200-300 mm isolering i ett frostfritt utrymme i en ladugård?
Jag hade inte ens isolerat.
Finns ju alltid olika ambitionsnivå. Att skapa sig ett ett jämnt betonggolv och kunna hålla de 2x12 kvm frostfria eller rigga till nyfixad nivå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.