Hej, vi har nyligen köpt ett sommarhus i Skåne på 80 kvm fördelat på två våningar. Huset är från 1935 och i princip oisolerat. På bottenvåningen är det englasfönster och på ovanvåningen tvåglas.

Har fastnat för Mitsubishi HERO-modellerna och har fått en offert på 21 385 kr för LN35 inklusive installation. Problemet är att den inte finns i lager förrän slutet på september. Dom har dock en LN25 hemma som är redo att installeras.

Frågan är om det är värt att vänta på att LN35:an är i lager igen eller om vi klarar oss lika bra med LN25?
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Oj det där är ett svårt läge. Förr fanns det sommarstugeområden där det var förbjudet att isolera stugorna just för att ingen skulle få bo där annat än på sommaren. Sådana stugor drar enormt mycket uppvärmningseffekt och energi när det blir kallare ute även om de inte är särskilt stora. Jag skulle prata med en isoleringsfirma om vilka alternativ som finns att åtgärda och höra deras bedömning av värmeeffekt om ni tänkt bo där på hösten/vintern.
 
  • Gilla
Albino
  • Laddar…
Lucky2015
Albino Albino skrev:
Hej, vi har nyligen köpt ett sommarhus i Skåne på 80 kvm fördelat på två våningar. Huset är från 1935 och i princip oisolerat. På bottenvåningen är det englasfönster och på ovanvåningen tvåglas.

Har fastnat för Mitsubishi HERO-modellerna och har fått en offert på 21 385 kr för LN35 inklusive installation. Problemet är att den inte finns i lager förrän slutet på september. Dom har dock en LN25 hemma som är redo att installeras.

Frågan är om det är värt att vänta på att LN35:an är i lager igen eller om vi klarar oss lika bra med LN25?
Jag hade samma funderingar. Eftersom det var så liten prisskillnad på mellan dem köpte jag en LN35 som jag absolut inte ångrar. Den är superbra. Dessutom har du ju lite mer effekt om det skulle behövas. I förhållande till merkostnaden så tycker jag absolut att du ska köpa en LN35.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
Har ni kamin i huset så kan det vara bra om det är version 2 av LN som har cirkulation/kamin läge.
Den har då en 2:a efter modellbeteckningen.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
C Comfort Thomas skrev:
Har ni kamin i huset så kan det vara bra om det är version 2 av LN som har cirkulation/kamin läge.
Den har då en 2:a efter modellbeteckningen.
Har också braskamin och fläktläget på LN35 är väldigt bra på att sprida värmen.
 
  • Gilla
Albino
  • Laddar…
Tack för feedbacken! Lutar åt att vänta till LN35 kommer i lager igen, känns dumt att vara otålig. Bra idé med isoleringsfirman. Vi funderar på att börja med att sätta in innanfönster på bottenvåningen.
Vi har även en braskamin så braskaminfunktionen vore perfekt.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Jag har en LN25 och är helnöjd. Värmer hela huset utan problem, installatören hade bara FH25 och LN25 hemma så jag hade inget val. Hade han haft 35 hemma hade jag kört på den.
 
  • Gilla
Albino
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Har också braskamin och fläktläget på LN35 är väldigt bra på att sprida värmen.
Med version 2 behöver man inte ändra till rent fläktläge, när börvärdet är uppnått och över så stannar kompressorn och fläkten fortsätter blåsa .
När sedan temperaturen inne sjunker under börvärdet så startar kompressorn igen och producerar värme.
Men du kanske har version 2.

Samma funktion finns på Mitsubishi Electrics nya Ninja serie som nyss offentliggjordes.
 
Lucky2015
C Comfort Thomas skrev:
Med version 2 behöver man inte ändra till rent fläktläge, när börvärdet är uppnått och över så stannar kompressorn och fläkten fortsätter blåsa .
När sedan temperaturen inne sjunker under börvärdet så startar kompressorn igen och producerar värme.
Men du kanske har version 2.

Samma funktion finns på Mitsubishi Electrics nya Ninja serie som nyss offentliggjordes.
När kom version 2 ut? För om jag kör värme så fortsätter den inte att blåsa om jag exempelvis ställt den på fläktläge 4, den går automatiskt ner i varv oavsett vilket fläktläge jag valt. Därför måste jag välja fläktläget för att det ska blåsa hela tiden.

Hur ofta avfrostar din? Vid vilken temperatur brukar den avfrosta?
 
Krokben
C Comfort Thomas skrev:
Med version 2 behöver man inte ändra till rent fläktläge, när börvärdet är uppnått och över så stannar kompressorn och fläkten fortsätter blåsa .
När sedan temperaturen inne sjunker under börvärdet så startar kompressorn igen och producerar värme.
Men du kanske har version 2.

Samma funktion finns på Mitsubishi Electrics nya Ninja serie som nyss offentliggjordes.
Nu blir man allt nyfiken, ett braskaminläge som starar kompressorn när innetempen skjunker under börvärdet? Är det en "helt ny symbol" eller använder man fläktläget, bara att börvärdet som är inställt spelar in?

@Lucky2015 när en pump avfrostar beror på luftfuktigheten ute, och hur hårt man kör pumpen. Var 50e minut är väl rimligt (men nu fråga du thomas;))
 
Version 2 är helt ny och knappt lanserad av Mitsubishi Electric.
Den har en egen knapp på fjärren för att aktivera cirkulationsläget.

När avfrostning sker beror på omständigheterna som krokben skriver så tidsmässigt skiljer det sig åt.
 
Lucky2015
C Comfort Thomas skrev:
Version 2 är helt ny och knappt lanserad av Mitsubishi Electric.
Den har en egen knapp på fjärren för att aktivera cirkulationsläget.

När avfrostning sker beror på omständigheterna som krokben skriver så tidsmässigt skiljer det sig åt.
Vet du hur den knappen ser ut?
 
Hittade en bild på nätet som visar knappen.
Under MODE
 
  • Närbild av fjärrkontrollens övre del med fokus på 'MODE' knappen och omkringliggande knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucky2015
C Comfort Thomas skrev:
Hittade en bild på nätet som visar knappen.
Under MODE
Typiskt, så här ser min kontroll ut:
 
  • Fjärrkontroll med knappar för olika funktioner som MODE, FAN, TIMER och TEMPERATURE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du stort behov av funktionen och fått den installerad senaste dagarna så är det lite oflyt.

Hur du står ut med att köra den på 4:ans fläkt är ett mysterium då det blåser orkan :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.