Som du märker finns det lika många åsikter som postare TS. Den vanligaste skiljelinjen dras mellan stor kontra kvalitet. Du kan (oftast) inte Maximera båda. De som älskar storlek vill uppslukas av bilden, de som tänker kvalitet vill uppslukas av svärtan och detaljerna. Frågan är alltså - vad tycker den som skall få den?
 
  • Gilla
Enplanaren och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tack alla som svarat.
Glömde tidigare tillägga att den nya TVn kommer att ersätta en 10 årig Panasonicplasma 43".
Och visst blir det en SmartTV med stöd för bl.a. Netflix.
Är en bit på väg nu.
Finns problemmodellerna från Samsung kvar på marknaden?
En plasma är ingen bra speldator men för 10k kan du aldrig få en en ny tv som bildmässigt är bättre än en panosonic plasma även om den är 10 år. Ta en funderare innan du dumpar en plasma går aldrig att ersätta!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
En plasma är ingen bra speldator men för 10k kan du aldrig få en en ny tv som bildmässigt är bättre än en panosonic plasma även om den är 10 år. Ta en funderare innan du dumpar en plasma går aldrig att ersätta!
Det är sonen som ska få den nya TVn och hans gamla plasman blir vår andraTV för play/tittande och streaming. Vår huvudTV är en 10-årig 50" Panasonicplasma av deras "bättre" modeller.
 
P Peternow skrev:
Rekomendera dig att gå till en affär och kolla på bilden , skiljer sjukt mycket på olika modeller.
Där har vi problemet, det är så stora skillnader i miljö mellan butik och hemmet. Oftast kör man med "demoläget" som har för mycket av det mesta men ser bra ut i butik.
När vi köpte senaste TVn för 10 år sedan var kravet även bra "sidotittande" och det var lätt att se i butik, dåtidens LCD var helt värdelösa med både ändrat ljus/färg och plasman oslagbar.
Och med 227 olika TV som står och visar olika bilder är det nästan omöjligt i butik att jämföra.
Men visst kommer det att bli besök i butik och även köp i butik.
Vi har Elgiganten, NetOnNet, och Mediamarkt på orten, även en specialbutik men den är mycket extrem och försvinner pga annat prisläge.
 
elpaco elpaco skrev:
De som älskar storlek vill uppslukas av bilden, de som tänker kvalitet vill uppslukas av svärtan och detaljerna. Frågan är alltså - vad tycker den som skall få den?
Min kvalificerade gissning blir storlek, sedan kommer TVn ställas in standard bildinställning och inte justeras. Och ljudmässigt, "ja den låter" och det är bra, dvs minimimala krav på ljud.
Hur den fungerar med Playstation4 kommer att vara viktigt och som jag förstått det nu även SmartTV med Netflix och helst enkelt att streama med t.ex. Chrome.
 
R roli skrev:
Jag har "bara" 24' skärm på jobbet och hemma, men 2 stycken bredvid varandra. Blir en lite ram som är i vägen mellan skärmarna men man vänjer sig.
Inget kul, jag jobbar med Photoshop, Indesign och Premiere Pro och då vill man ha 3440 x 1440
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061163

Köpte en sån här till dottern.
Fantastiskt bra bild, inga konstigheter, de inbyggda högtalarna räcker gott och väl.
Ignorera alla teknik-fundamentalister som tycker att man måste ha OLED.
 
  • Gilla
adrii
  • Laddar…
Det blev en Sony 55" XG9505 med Android.
Tack för hjälpen, slutade med att jag eftet 2,5min i butik köpte den.
Återkommer med vad jag tycker om den, men redan nu kan jag säga att Android med Chromecast, Netflix, appar, etc, gör att den redan nu har ett plus. Bild måste justerad för att matcha min egen plasma trots att den är 10 år.
 
  • Gilla
Tungbetong och 4 till
  • Laddar…
Sony är ett bra val. (y)
Har själv haft 2 Samsung plasma, fantastisk bild med bra svärta, men båda dog efter några års drift med vertikala linjer där en färg saknades efter några månader saknades cm breda band vid kanten.
I dag har jag LG OLED dåligt med appar men fantastiskt bild.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Det blev en Sony 55" XG9505 med Android.
Tack för hjälpen, slutade med att jag eftet 2,5min i butik köpte den.
Återkommer med vad jag tycker om den, men redan nu kan jag säga att Android med Chromecast, Netflix, appar, etc, gör att den redan nu har ett plus. Bild måste justerad för att matcha min egen plasma trots att den är 10 år.
Bild på en ny TV måste alltid justeras om den ska bli korrekt. Det säljs så vitt jag vet inga färdigkalibrerade och det måste dessutom göras på plats om det ska bli helt rätt. Så att den var tvungen att justeras för att matcha din gamla TV är varken positivt, negativt, eller förvånande. :)
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
R
Jag köpte en samsung QLED för 2 år sen, ville egentligen ha 75” men tjejen tyckte det skulle bli för stort så fick bli 65”. Med facit i hand så skulle jag tagit 75”:rofl::crysmile:

65”:an känns ”liten”:crysmile:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Min 65" kändes gigantisk i lägenheten, nu i huset känns den "okej". Skulle gärna haft en Sony KD77AG9 men den kostar ju som en värmepump
 
R RoAd skrev:
Bild på en ny TV måste alltid justeras om den ska bli korrekt. Det säljs så vitt jag vet inga färdigkalibrerade och det måste dessutom göras på plats om det ska bli helt rätt.
Så är det, var mera en notering att en 10 år gammal plasma är "still going strong", men när den inhandlades hade den pris som vissa av dagens OLED.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.