Hur ska jag göra lättast?

Har flyttat in i ett hus där det saknades fasadbelysning. Det enda som fanns är en lampstolpe uppe vid vägen. Den måste man gå ut och upp till carporten för att tända

Jag har dragit för utebelysning med EKLK runt hela kåken. Monterat upp armaturer samt kopplat allt till ett skymningsrelä. Så långt så bra.

Har nu kommit på att jag vill koppla in den förbannade lampstolpen så även den "går" skymningsreläet!

Kan jag sätta en kopplingsdosa där jag dragit förbi till fasadbelysningen. Sedan dra (EKLK) brun L till brytaren och "byta ut"/koppla in den på brun L in i brytaren?

Eller är det brukligt att dra ny EKLK från fasadbelysning och till kopplingsdosan. Och där byta ut brun L inkommande till att sätta "nya" L från fasadbelysningen till L brun som går till brytaren?

Jag hade gjort en liten film på ca 30 sek men den gick visst inte att ladda upp :confused: Så jag ber om ursäkt redan nu om jag snurrat till det.

Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och kontakter för utebelysningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och en väggströmbrytare, använd för installation av utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss över elinstallation för fasadbelysning med kopplingsdosa och belysningskretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus utan fasadbelysning med synlig lampstolpe vid infarten och grusuppfart med stenrabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosa monterad på träram för utebelysning vid ett hus, med grön fasad och röd garageport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker om du drar fram en EKLK 3*1,5 mm2 i ett gulrör till stolpen från kopplingsdosan med övrig utebelysning i
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack men varför ska jag dra den i ett gulrör? Kan jag inte bara klamra den med TKK?

P Putte 9497 skrev:
Räcker om du drar fram en EKLK 3*1,5 mm2 i ett gulrör till stolpen från kopplingsdosan med övrig utebelysning i
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack men varför ska jag dra den i ett gulrör? Kan jag inte bara klamra den med TKK?
Fattade fel, trodde att du skulle dra en kabel till lyktstolpen men då räcker det med tkk eller tcs
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Kan jag sätta en kopplingsdosa där jag dragit förbi till fasadbelysningen. Sedan dra (EKLK) brun L till brytaren och "byta ut"/koppla in den på brun L in i brytaren?

Eller är det brukligt att dra ny EKLK från fasadbelysning och till kopplingsdosan. Och där byta ut brun L inkommande till att sätta "nya" L från fasadbelysningen till L brun som går till brytaren?
Jag kan inte följa din beskrivning och få en bild av ditt problem. Försök att beskriva det tydligare. En allmän kommentar är att om lampstolpen ska kopplas in till den nya grupp du installerat så ska lampstolpens ledning i sin helhet kopplas till den nya gruppen, alltså även N och PE. Jag får uppfattningen att du vill dra en fasledare på något konstigt sätt?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nä det var lite det här jag var ute efter också att få veta hur jag både ska men också hur det måste göras rätt.

Jag kan lägga in alla "gamla" kardelerna till den nya gruppen av utebelysning. Och eftersom det är så det ska vara enligt dig så gör jag så givetvis. (y)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte följa din beskrivning och få en bild av ditt problem. Försök att beskriva det tydligare. En allmän kommentar är att om lampstolpen ska kopplas in till den nya grupp du installerat så ska lampstolpens ledning i sin helhet kopplas till den nya gruppen, alltså även N och PE. Jag får uppfattningen att du vill dra en fasledare på något konstigt sätt?
 
Fas och nolla samt jord från lyktstolpen kopplar du in på fas, nolla och jord i kopplingsdosan. Det blir ju de kablar som kommer från brytaren som ska in i kopplingsdosan
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.