Letar på nätet efter en skarvsladd till min spis som jag funderar på att flytta till andra sidan diskbänken. Hittar dock inte en enda. Det är periplex-varianten. Bara som enskilda delar med uttag för montering på vägg. Tänkte skarvsladd är säkrare än att jag ska montera någon slags förgreningsdosa.

Någon som vet var jag kan hitta en skarvsladd på ca 2 m? Eller får man kanske inte förlänga trefas med skarvsladd? Och finns det i så fall förgreningsdosor jag kan montera där uttaget nu sitter och dra sladd till nytt uttag?

Tack på förhand
 
Är det en infälld dosa i väggen eller är det ett utanpåliggande uttag. Är det en typ "modern" spisdosa så kan man borra ett hål snett in i dosan och koppla inne i dosan samt sätta ett skruvat lock för doshålet. Dra sedan en kabel till uttagets nya plats och koppla in spisdosan endera i en ny infäld spisdosa (lite besvärligt) eller så sätter du en utanpåliggande spisdosa typ den här, mycket enkelt https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack förs svar.
Nej, det är ett utanpåliggande uttag. Lägger in en bild strax.

Däremot så sitter det 10 cm nedanför ett infällt hål med runt lock fastskruvat utanpå. Antar att det gamla uttaget kanske satt där innan de moderniserade elen i lägenheten. Ville dock testa med skarvsladd först. Laga mat och se hur ventilationen fungerar. Självdrag i lägenheten. En ventilationstekniker sa att det är okej att flytta spisen en liten bit ifrån ventilationshålet i köket, dock högst 2 m, vilket detta blir. Bestämmer jag mig för att flytta spisen kan jag ju dra om elen och lägga fast den utanpå med nytt utanpåliggande uttag på nya platsen. Och då följer ju spiskåpan med som har kolfilter. Men den använder jag ju inte alltid, så det vore bra om luften fortfarande dras till ventilationshålet i köket och inte ut i hallen mer än vanligt.

Har en del elkunskaper, men aldrig kopplat och dragit trefas-uttag förut. Något speciellt man bör tänka på, förutom om att dra kablarna till det nya uttaget exakt som det sitter i det gamla?

Och finns det överhuvudtaget skarvsladd ttill trefas med periflex?
 
tommib
Det finns kabelmonterade uttag men de är ovanliga.

Enklast i detta läget tror jag är att bygga ett nytt sladdställ till spisen av en lös perilexstickpropp och en lämplig bit gummikabel. Byt det sladdstället som sitter monterat idag, det brukar vara en enkel operation.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Eluttag utan ansiktsplatta och en vit elkabel med stickpropp och förgreningskontakt mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
Enklast i detta läget tror jag är att bygga ett nytt sladdställ till spisen av en lös perilexstickpropp och en lämplig bit gummikabel. Byt det sladdstället som sitter monterat idag, det brukar vara en enkel operation.
Menar du att helt enkelt byta kabeln mellan spisen och stickproppen? Till en längre.

Eller vad menas med sladdställ?
 
tommib
Ja. Den du har där är en pågjuten stickpropp men det finns också lösa perilexproppar.

Du kan också skarva den befintliga kabeln men måste då ha vettig dragavlastning i skarven. En U56 dosa med två dragavlastare samt fem wago 221 skulle funka, tillsammans med ett par meter gummikabel av bra kvalitet. Om det får plats i spisens anslutningspunkt kan du överväga att använda 2,5 kvmm kabel för att slippa funderingar på hur lång en klenare anslutningskabeln får vara.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Får se om det till sist blir en längre skarvad anslutningssladd till befintligt uttag, eller ta bort det gamla uttaget och dra kabel längs golvlisten bakom diskbänken till ett nytt utanpåliggande uttag bakom spisen vid den nya placeringen. Ett nytt uttag på den nya platsen är väl det mest korrekta.

Hade dock gärna velat testa spisen på den tänkta platsen med en vanlig skarvsladd innan jag drar ny el. Märkligt att det inte finns kortare skarvsladdar till trefas.
 
Anledningen till att det inte finns skarvsladdar till spisar är nog helt enkelt att man gör inte så. En spis är ingen apparat man flyttar runt som behöver en skarvsladd. Lösa perilex-stickproppar finns att köpa, dock inte uttag för sladdmontage, så man får i så fall tillverka en längre anslutningskabel till spisen. Men bättre är ju att "förlänga" den fasta installationen.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.