Bob_the_builder
Jag har gjort på det sättet, dvs dubbat och gjutit sulan till grundmuren direkt på berget. Dock ska man vara medveten om att det inte kommer bli vattentätt mellan berg och betong. Det blev inget problem på vår tomt eftersom huset är placerat på högsta punkten. Om man däremot bygger i en sluttning så tror jag att man ska fundera lite extra innan man väljer den lösningen. En möjlighet är att spränga ett dräneringsdike ovanför huset och leda bort dagvatten den vägen.
 
Jag tycker definitivt inte att du ska ge upp tankar på en platta, som jag tycker är det bästa alternativet.
Du kan mycket väl få en bra platta utan att spränga dig till Kina.
Du gjuter en grund sula i husets profil.Denna sula ska du dubba fast i berget så att den inte rör sig.I sulan lämnar du hål där vattnet kan röra sig med bergets lutning(dvs både på ovansidan och nedersidan)
På sulan murar du upp leca (B 250mm)till 200mm under färdig platta. Längst upp i liv med överkant platta så sätter du en cirka 100mm kantisolering,antingen leca eller cellplast.
Inuti denna grop fyller du nu upp med drenerande matrial(singel)till 400mm under färdigt betong golv.
På detta lägger du 200mm frigolit.
Ev behövs en mur liknande yttermuren,mitt under plattan för att bära upp betong plattan.
På detta kalas gjuter du en 200mm betongplatta som du armerar som ett valv.
M.a.o så gjuter du ett valv(kraftigare) som bär på stumma väggar i ytterkant och ev mitt under. Singeln är till för att drenera och bära upp isoleringen under plattan.
Vet inte om du fattar ngt av vad jag skrivit,blev kanske lite rörigt.Hör av dig om det är ngt oklart.
Detta är en vedertagen metod att bygga platta på sluttande berg. Den är billigare då du slipper spränga och kanske mäta vibbar hos grannarna.
Du slipper också detta eviga tjat om luft, varm ,kall eller fuktig under huset.
Hälsningar Per ::)
 
Moller skrev:
Jag tycker definitivt inte att du ska ge upp tankar på en platta, som jag tycker är det bästa alternativet.
Du kan mycket väl få en bra platta utan att spränga dig till Kina.
Du gjuter en grund sula i husets profil.Denna sula ska du dubba fast i berget så att den inte rör sig.I sulan lämnar du hål där vattnet kan röra sig med bergets lutning(dvs både på ovansidan och nedersidan)
På sulan murar du upp leca (B 250mm)till 200mm under färdig platta. Längst upp i liv med överkant platta så sätter du en cirka 100mm kantisolering,antingen leca eller cellplast.
Inuti denna grop fyller du nu upp med drenerande matrial(singel)till 400mm under färdigt betong golv.
På detta lägger du 200mm frigolit.
Ev behövs en mur liknande yttermuren,mitt under plattan för att bära upp betong plattan.
På detta kalas gjuter du en 200mm betongplatta som du armerar som ett valv.
M.a.o så gjuter du ett valv(kraftigare) som bär på stumma väggar i ytterkant och ev mitt under. Singeln är till för att drenera och bära upp isoleringen under plattan.
Vet inte om du fattar ngt av vad jag skrivit,blev kanske lite rörigt.Hör av dig om det är ngt oklart.
Detta är en vedertagen metod att bygga platta på sluttande berg. Den är billigare då du slipper spränga och kanske mäta vibbar hos grannarna.
Du slipper också detta eviga tjat om luft, varm ,kall eller fuktig under huset.
Hälsningar Per ::)
Varför så tjockt som 200mm för en vanlig villa? 100mm är ju fullt tillräckligt vid grundläggning på andra underlag. Givetvis får plintar eller balkar gjutas där bärande väggar placeras.
 
Med det här systemet där du inte kan räkna med stöd(singel och frig räknas inte som samma stöd(lecan är stum))så måste du dimensionera upp plattan till 200 och armera kraftigare än en 100mm platta.
 
Hej

Jag tycker inte att du ska ge upp tanken på en torpargrund. Berg är ju idealiskt i sättningssynpunkt.
Nackdelen är väl kondensproblem. Detta har jag löst med att använda cellplast som trossbotten, altså inget organiskt material i grunden.

Men det finns som du förstår många alternativ på lösningar.
 
Skulle satsa på valv!
Dock mycket jobb med all stämpning.

Då kan du, beroende på lutning få ett förråd under som bonus. Där kan du jömma vatten mm.

/Thrax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.