Efter att jag gjort rent lite mossa på ytskiktet så gick jag in i vinden för en liten inspektion vid insidan och fick till min fasa se att spikplåtarna börjat krypa/lossna på flertalet ställen. Både i nock och på längden.

Jag har vart i kontakt med en hel hög människor och de verkar rent generellt oförstående till att detta kan hända.
Länsförsäkringas svar var:
"Vi ersätter inte tak". Fast de trodde det var ytskikt det var frågan om. Har även "Allrisk byggnad".

Taket har inga fuktskador.
Konsulterar man nätet verkar det inte helt ovanligt.. och i ärlighetens namn, hur många kollar på sina spikplåtar? Alla infästningar i hus går ju inte att inspektera heller.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om ursäkterna från takstolsleverantörerna om att "det här ska inte hända". Om infästningen är vekare än materialets naturliga förmåga att röra sig, oavsett förhållanden, då lär det ju vara en skitkonstruktion? Jag kan inte se hur spikplåtar ska överleva över tid.
Träet kommer krympa. Träet kommer spricka. Träet kommer röra på sig. Plåten har en helt annan rörelse än träet.

Dessutom har spikplåtarna inget bett som jag kan se, som en ankarspik.
Har de väl börjat krypa så kommer de rakt ut.
Enligt studier jag läst är infästningen försvagad med 25% redan vid den första mm krypningen.
Vi har ju takstolar i landet som är 900 år gamla.. mina höll 15, med den fina "snabbproducerande" metoden.

Till problemet. Jag lär ju laga eländet...
Fått förslag på allt möjligt.
1. Banka, se glad ut (urk)
2. Nya plåtar (då måste plåtarna ut och sen in med nya plåtar, vilket verktyg?)
3. Laskar. (då måste plåtarna ut, för att jag ska få på lask, gillar inte att lossa plåtarna helt).
4. Pressa tillbaka och förstärk (gillar den här mest, men hurdå?).

Har letat land och rike runt efter ett verktyg som man kan få in eländet med.
De är ju hydraulpressade i fabrik...
Randek vägrar hyra ut... (NT-10e)
Enerpac A-205 har för litet djup. A-210 på gränsen. A-220 väger närmare 40kg...
Finns inga tillräckligt stora och starka handklämmor heller.

Spikplåt som börjat lossna från takstol med synlig isolering på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med synligt träspikskikt som börjar lossna, omgiven av isolering, ur inspektörens synvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en spikplåt som visar tecken på att ha lossnat, med fokus på handskrivna koder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hilfe!
 
Det går väl att knacka in dom med en hammare och skruva fast en skiva utanpå så dom sitter kvar?

Men att dom överhuvud taget har lossnat verkar konstigt. Vad säker hus-/takstolsleverantören?
 
Har du kontrollerat spikplåtarna vid något annat tillfälle? Funderar på om det kan vara dåligt pressade redan från fabrik.

Och som det sas ovan borde det gå att knacka tillbaka dom. Går kanske att förstärka med skruv?
 
  • Gilla
atrix
  • Laddar…
Med tanke på hur plåten ser ut skulle ju trät kunnat haft en högre fukthalt när de slogs samman och sen torkat (krympt) på den torra vinden?

Skulle själv gått på allternativ 1.
 
  • Gilla
mirschkyn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går väl att knacka in dom med en hammare och skruva fast en skiva utanpå så dom sitter kvar?

Men att dom överhuvud taget har lossnat verkar konstigt. Vad säker hus-/takstolsleverantören?
Går går det nog. Men spikplåtar sitter inte med samma kraft i samma hålbild.
Att knacka in dem med hammare i en ny hålbild är nog bara att glömma.
De är tryckta med 20t+ pressar i fabrik.
Svårt att veta vad som är okej. Ska man modifiera en bärande,
CE/P-märkt konstruktion som är hållfasthetsberäknad lär man ju veta vad som är rimligt.
Annars är det väl som vanligt, blir ett jädrans liv när det händer nått... :)

Husleverantören gick i kånken 2011.. Då hade de iofs funnits i 40-50 år tror jag.
 
Centano Centano skrev:
Har du kontrollerat spikplåtarna vid något annat tillfälle? Funderar på om det kan vara dåligt pressade redan från fabrik.

Och som det sas ovan borde det gå att knacka tillbaka dom. Går kanske att förstärka med skruv?
Näe.. Hur många sitter och stirrar på sina spikplåtar? :thinking:
Osannolikt att de är dåligt pressade från fabrik. Det är stora pressar som skjuter till rätt höjd med rätt mottryck.
Snarare isåfall att virket eller något hänt med träet efteråt. Eller att de fuskat med torkningen.

Ja, jo. Går säkert. Som sagt. Det gäller att veta vad som är rätt på en hållfasthetsberäknad struktur.
 
T topmount skrev:
[länk]

Köp en sån här och be en svetsare svetsa på en platta plus en arm som spänner över takstolen.
Jadu...
Håller på och se om jag kan få ett verktyg konstruerat för ändamålet.
Ingen enkel sak. Ska vara lätt att bära och hantera i ett trångt utrymme också..
 
För någon som eventuellt lider av samma problem så beställde jag en Bessey STBS-30.
Mostertving på 11kg som jag krälade runt och pressade tillbaka alla plåtar med hälp av två stora stålbackar.
"stålbackarna" täckte plåtarna 15*20cm*1cm stål. Ganska tunga per st. En på varje sida, spänna fast med en enkel tving.
På med monstertvingen och skruva. Flytta runt och skruva lite till.
Nu får det vila över vintern så blir det laskförstärkning till våren.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.