1 854 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Hur länge ska man vänta?
Sida 1 av 2
En byggfirma har varit hemma hos mig och gjort en del arbeten, bl.a bytt golv och karmar. Samtliga moment har blivit felaktigt utfört på olika sätt och de har lovat att de ska rätta till felen.
Chefen på byggfirman har lovat att höra av sig men gör inte det.
Hur länge ska man vänta? När vet jag om jag i sådant fall kan ta in en ny byggfirma och dessutom överlåta merkostnaderna till företaget som skulle göra jobbet från början?
Orkar inte leva i ett renoveringskaos där livet är satt på paus. Arbetet skulle vara klart för 2 veckor sedan.
Chefen på byggfirman har lovat att höra av sig men gör inte det.
Hur länge ska man vänta? När vet jag om jag i sådant fall kan ta in en ny byggfirma och dessutom överlåta merkostnaderna till företaget som skulle göra jobbet från början?
Orkar inte leva i ett renoveringskaos där livet är satt på paus. Arbetet skulle vara klart för 2 veckor sedan.
Moderator
· Stockholm
· 51 947 inlägg
I samband med slutbesiktning av nybyggen, större ombyggnader osv. Så brukar man väl ange att anmärkningar skall åtgärdas inom två månader. Det är väldigt vanligt att byggföretagen inte gör det.
Nu gäller det om jag förstår rätt ett mindre arbete, så två månader kanske inte är relevant.
Men mer än två veckor får du nog räkna med, även om du har anlitat ett bra företag.
Nu gäller det om jag förstår rätt ett mindre arbete, så två månader kanske inte är relevant.
Men mer än två veckor får du nog räkna med, även om du har anlitat ett bra företag.
Har du betalat allt?Disneygrisen skrev:En byggfirma har varit hemma hos mig och gjort en del arbeten, bl.a bytt golv och karmar. Samtliga moment har blivit felaktigt utfört på olika sätt och de har lovat att de ska rätta till felen.
Chefen på byggfirman har lovat att höra av sig men gör inte det.
Hur länge ska man vänta? När vet jag om jag i sådant fall kan ta in en ny byggfirma och dessutom överlåta merkostnaderna till företaget som skulle göra jobbet från början?
Orkar inte leva i ett renoveringskaos där livet är satt på paus. Arbetet skulle vara klart för 2 veckor sedan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 917 inlägg
Det du får göra är att skriva till dem och säga att om det inte är klart inom en månad (exempel) så kommer du att anlita någon annan på deras bekostnad.Disneygrisen skrev:
Har du läst på Hallå konsuments webbplats om vad konsumenttjänstlagen innebär när det gäller reklamationer.
Ja, jag har läst men blir inte klokare för det. Kan man skriva att det ska vara klart inom en månad annars anlitar jag någon annan på deras bekostnad?BirgitS skrev:
Hoppas det redan löst sig!
Jag har inte ngt bra svar men vi var med om liknande.
Rekommenderad snickare hade vi kontaktar dessutom. Han gjorde galenskaper från dag ett. Vi ångrar att vi inte satte stopp när vi rivit ut köket, enligt överenskommelse, helgen innan han skulle komma och han smsar(!) att ”nej tyvärr jag kan troligen inte komma förrän om ca en och en halv vecka. Jag har för mycket att göra..”
Vi har talat med konsumentvägledare och jurist på villaägarna.
De sa att det var bra att vi hade allt dokumenterat. Spara, bilder, sms, mail allt du kan tänka dig! Att vi ”troligen” skulle vinna målet.. men det är inte säkert att man får sina pengar ändå..
Man kan tydligen driva sådant här som ett krav(juridiskt) på halva basbeloppet då blir man inte skyldig pengar om man förlorar målet..
Vi gjorde aldrig det. Vi var helt slut.
Det alla sagt är,
1.”Försök att komma överens med firman. De här tvisterna är otroligt tröttande, tar tid och ger oftast inte tillbaka det som det kostat.”
Vi har försökt komma överens med den snickare/firma vi anlitade, i ett år nu. Han tycker synd om sig för att han gjorde ett felaktigt grundjobb så att 24kvm golv fick rivas ut. Han har inte betalat tillbaka varken för arbetet eller golv o material. Samma sak gäller felaktigt insatta skåp mm mm mm..
Så tveksamt om det är en bra metod.
2. Eftersom vår snickare skickade ett argt sms där han tyckte att vi var dumma. Det skickade han Eftersom vi tagit in en second opinion, för att bedöma om hans 2a omgång av grundjobb och golvläggning var ok(det var det inte) han skrev,
”Jag kommer inte lägga golvet hos er eftersom ni kontrollerar mitt arbete. Bättre att ni låter erat ”golfproffs” sköta det”..
Obs golvet vara bara ett av många övriga fel.
Iallafall sa då konsumentombudsmannen i vår kommun att vi ”troligen” inte skulle råka ut för en tvist om vi tog in en annan firma. Kändes otryggt men vi gjorde det då, vi stod inte ut med att ha ett kaos i kök/hall efter 8mån(!) Golvet blev då snabbt snyggt och proffsigt inlagt på ett korrekt underarbete. Tog en dag. Något som vår första snickare debiterat oss med många fler timmar och oändligt gnäll.
Så råder dig att ha underlag etc som styrker er utdragna process mm mm.
Ring jurist och konsumentombudsmannen i kommunen. Det är bra att konsumentombudsmannen känner till firman. Ringer det fler kan de förhoppningsvis se att det inte står rätt till.
lycka till
Jag har inte ngt bra svar men vi var med om liknande.
Rekommenderad snickare hade vi kontaktar dessutom. Han gjorde galenskaper från dag ett. Vi ångrar att vi inte satte stopp när vi rivit ut köket, enligt överenskommelse, helgen innan han skulle komma och han smsar(!) att ”nej tyvärr jag kan troligen inte komma förrän om ca en och en halv vecka. Jag har för mycket att göra..”
Vi har talat med konsumentvägledare och jurist på villaägarna.
De sa att det var bra att vi hade allt dokumenterat. Spara, bilder, sms, mail allt du kan tänka dig! Att vi ”troligen” skulle vinna målet.. men det är inte säkert att man får sina pengar ändå..
Man kan tydligen driva sådant här som ett krav(juridiskt) på halva basbeloppet då blir man inte skyldig pengar om man förlorar målet..
Vi gjorde aldrig det. Vi var helt slut.
Det alla sagt är,
1.”Försök att komma överens med firman. De här tvisterna är otroligt tröttande, tar tid och ger oftast inte tillbaka det som det kostat.”
Vi har försökt komma överens med den snickare/firma vi anlitade, i ett år nu. Han tycker synd om sig för att han gjorde ett felaktigt grundjobb så att 24kvm golv fick rivas ut. Han har inte betalat tillbaka varken för arbetet eller golv o material. Samma sak gäller felaktigt insatta skåp mm mm mm..
Så tveksamt om det är en bra metod.
2. Eftersom vår snickare skickade ett argt sms där han tyckte att vi var dumma. Det skickade han Eftersom vi tagit in en second opinion, för att bedöma om hans 2a omgång av grundjobb och golvläggning var ok(det var det inte) han skrev,
”Jag kommer inte lägga golvet hos er eftersom ni kontrollerar mitt arbete. Bättre att ni låter erat ”golfproffs” sköta det”..
Obs golvet vara bara ett av många övriga fel.
Iallafall sa då konsumentombudsmannen i vår kommun att vi ”troligen” inte skulle råka ut för en tvist om vi tog in en annan firma. Kändes otryggt men vi gjorde det då, vi stod inte ut med att ha ett kaos i kök/hall efter 8mån(!) Golvet blev då snabbt snyggt och proffsigt inlagt på ett korrekt underarbete. Tog en dag. Något som vår första snickare debiterat oss med många fler timmar och oändligt gnäll.
Så råder dig att ha underlag etc som styrker er utdragna process mm mm.
Ring jurist och konsumentombudsmannen i kommunen. Det är bra att konsumentombudsmannen känner till firman. Ringer det fler kan de förhoppningsvis se att det inte står rätt till.
lycka till
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 917 inlägg
Om det är rimligt mängd arbete för det. Jag menar om allt de gjorde tog en månad och allt ska göras om så är det ju inte rimligt att de bara får en månad på sig att göra om allt men om det är något som kan fixas på en vecka är det ju rimligt med en tidsgräns på en månad eller lite mindre.
Arbetet de gjorde skulle ta 3 dagar, men det blev en vecka eftersom de fick problem med att fästa karmarna i mina lättbetongväggar eftersom de tog en skruv som inte var anpassad för lättbetong. Varför de gjorde var för att lättbetongskruvar, rätt hylsor (adjufix) inte fanns på lager enligt dem. Vilket är skitsnack då jag själv kollat upp byggvaruhusens lagerhållning.BirgitS skrev:
I någon slags panik sprutade de istället in fogskum av okänt fabrikat. 2 av 3 dörrar går inte att stänga som de ska. Jag har i efterhand fått lära mig om vad fogkum är, att man inte monterar innerdörrkarmar med fogskum i Sverige och att leverantören inte rekommenderar det. En återförsäljare säger också att garantin inte gäller.
Men för att återgå till ditt svar: 3 dagars arbete handlar det om. Alltså 66 timmar och 2 man.
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
K KattisEB skrev:Hoppas det redan löst sig!
Jag har inte ngt bra svar men vi var med om liknande.
Rekommenderad snickare hade vi kontaktar dessutom. Han gjorde galenskaper från dag ett. Vi ångrar att vi inte satte stopp när vi rivit ut köket, enligt överenskommelse, helgen innan han skulle komma och han smsar(!) att ”nej tyvärr jag kan troligen inte komma förrän om ca en och en halv vecka. Jag har för mycket att göra..”
Vi har talat med konsumentvägledare och jurist på villaägarna.
De sa att det var bra att vi hade allt dokumenterat. Spara, bilder, sms, mail allt du kan tänka dig! Att vi ”troligen” skulle vinna målet.. men det är inte säkert att man får sina pengar ändå..
Man kan tydligen driva sådant här som ett krav(juridiskt) på halva basbeloppet då blir man inte skyldig pengar om man förlorar målet..
Vi gjorde aldrig det. Vi var helt slut.
Det alla sagt är,
1.”Försök att komma överens med firman. De här tvisterna är otroligt tröttande, tar tid och ger oftast inte tillbaka det som det kostat.”
Vi har försökt komma överens med den snickare/firma vi anlitade, i ett år nu. Han tycker synd om sig för att han gjorde ett felaktigt grundjobb så att 24kvm golv fick rivas ut. Han har inte betalat tillbaka varken för arbetet eller golv o material. Samma sak gäller felaktigt insatta skåp mm mm mm..
Så tveksamt om det är en bra metod.
2. Eftersom vår snickare skickade ett argt sms där han tyckte att vi var dumma. Det skickade han Eftersom vi tagit in en second opinion, för att bedöma om hans 2a omgång av grundjobb och golvläggning var ok(det var det inte) han skrev,
”Jag kommer inte lägga golvet hos er eftersom ni kontrollerar mitt arbete. Bättre att ni låter erat ”golfproffs” sköta det”..
Obs golvet vara bara ett av många övriga fel.
Iallafall sa då konsumentombudsmannen i vår kommun att vi ”troligen” inte skulle råka ut för en tvist om vi tog in en annan firma. Kändes otryggt men vi gjorde det då, vi stod inte ut med att ha ett kaos i kök/hall efter 8mån(!) Golvet blev då snabbt snyggt och proffsigt inlagt på ett korrekt underarbete. Tog en dag. Något som vår första snickare debiterat oss med många fler timmar och oändligt gnäll.
Så råder dig att ha underlag etc som styrker er utdragna process mm mm.
Ring jurist och konsumentombudsmannen i kommunen. Det är bra att konsumentombudsmannen känner till firman. Ringer det fler kan de förhoppningsvis se att det inte står rätt till.
lycka till
Jösses, kan bara beklaga Jag tar till mig dina råd och hoppas att det löser sig även för er.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 917 inlägg
Då kan du nog ha kortare tid än en månad, kanske mitten av september.Disneygrisen skrev:Arbetet de gjorde skulle ta 3 dagar, men det blev en vecka eftersom de fick problem med att fästa karmarna i mina lättbetongväggar eftersom de tog en skruv som inte var anpassad för lättbetong. Varför de gjorde var för att lättbetongskruvar, rätt hylsor (adjufix) inte fanns på lager enligt dem. Vilket är skitsnack då jag själv kollat upp byggvaruhusens lagerhållning.
I någon slags panik sprutade de istället in fogskum av okänt fabrikat. 2 av 3 dörrar går inte att stänga som de ska. Jag har i efterhand fått lära mig om vad fogkum är, att man inte monterar innerdörrkarmar med fogskum i Sverige och att leverantören inte rekommenderar det. En återförsäljare säger också att garantin inte gäller.
Men för att återgå till ditt svar: 3 dagars arbete handlar det om. Alltså 66 timmar och 2 man.
Bra. Då är det inget att oroa sig för om det är ett vettigt företag. De kommer antagligen så fort de har tid.Disneygrisen skrev:
Pengarna är ju bästa påtrycknignen man har
Appendix skrev:
Det här är inte ett vettigt företag De har betett sig allt annat än professionellt. Blivit aggressiva när jag haft synpunkter och sagt åt mig att ”nu får du sluta” när jag skickat bilder och filmer på saker som inte blivit bra.
Nu hörde chefen faktiskt av sig. De har haft mycket med sjuka anställda och barn.
Moderator
· Stockholm
· 51 947 inlägg