Hej!
Jag har snöat in på spackling just nu och får ju så himla många bra svar här så nu testar jag med en ny fråga :D Skiljer sig kvaliteten på spackel mellan en "vanlig" färgaffär och lågprisaffärer som Överskottsbolaget? Jag har hört att många säger att målarfärgen i sådana affärer är dålig men gäller det även spackel?? Jag gör ju åt en hel del just nu...

/Lena
 
Köp spackel på en byggvaruhandel!

Du kan ju shoppa runt lite mellan de olika byggvaruhusen, spackel är oftast nedsatt till bra priser!
 
Menar du att den är bättre där eller är det för att den är billigare än på färgaffären?
 
T
Byggmax har finfint spackel för bara 99 kr för 10 liter. Lätt Hand Spackel heter den.

Hehe....vilken särskrivning :cool:
 
gillar byggmax, men kan inte rekommendera deras spackel... blir snabbt som tuggummi som rullar sig då man spacklar...

personlig favorit är becker breplasta
 
beckers breplasta har vi också använt, väldigt lätt att arbeta med!
 
Hej,

Spackel kvaliteten är oftast bättre hos fackhandlaren, visst den är dyrare men det lönar sig när man skall börja slipa! Ett spackel med hög kvalitet är oftast mer lättarbetat och lättslipat.
 
Alcros röda Lätt Hand är kanon, lättarbetat och enkelt att slipa.

Var iväg och köpte en 10 liters ekonomi-spackel idag, och det var ganska lättarbetat det med.
Efter ett par timmar syns det dock att det sjunker in mycket mer.
Får se hur kul det är att slipa...

Mina erfarenheter med spackel är inte så stora, men jag tycker att andra lagret torkar snabbare.
Förmodligen suger det första upp vätan....
 
Köp absolut ett märkesspackel på rea!

Märkesspackel är lättare att jobba med och dammar mindre. Kostnaden för spackel är inte stor i det stora hela. ByggMax och dylikt går att använda men du gör det jobbigare för dig.

Är kraven inte så stora, t ex i ett garage, använder jag gärna lågprisartiklar, men inomhus skall du nog satsa på kvalitet.
 
Säger som alla andra, köp ett kvalitets spackel, Gärna ett medium spackel typ lätt hand eller liknande. De fyller bra och är mycket lätta att slipa av. Bygg max rekomenderar jag inte, jobbar själv som målare och provade det hos min snåle bror :D Billigast är inte bäst av en anledning...
 
Tack för åsikterna och tipsen!
Min man var och köpte spackel häromdagen och det blev Bostiks. Han köpte finspackel och inte medium men jag tycker att det verkar funka bra... Vilka nackdelar finns det egentligen med att använda finspackel?

/Lena
 
Betydligt jobbigare att slipa ner!
 
Jag har jobbat med bland annat bostik, breplasta m.m. genom åren men nu när jag renoverar använder jag uteslutande byggmax billiga spackel. Tycker det funkar kanon och har inget negativt alls att säga om det. Jag betalar hellre 99kr än 329kr för en likvärdig produkt. Men smaken är ju som korea...
 
Arbetar som målarwe och måste nog säga att de flesta fabrikaten utom Flugger har förlorat i kvaliten pga av en aska som saknas
 
Men Alcro har också ett spackel som har den där berömda askan. Lätt bred heter det spacklet. Jag jobbar oxå som målare och jag håller på Alcros spackel. Tycker Fluggers spackel är hårdare att slipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.