Vad en del ivrare för mera skatt inte tycks inse är att kostnad för en villa inte enbart är ränta, amortering och drift.
Som b8q påpekade är underhåll och drift som inte direkt gäller uppvärmning osv en ganska stor kostnad som är svår att se i förväg.
Jag har ingen vaktis att ringa när en kran läcker eller gräset behöver klippas, allt måste göras själv eller betala någon för det.
I mitt fall gör jag allt själv och betalar i normala fall aldrig någon för skötsel och underhåll, men väldigt många måste ringa elektriker, vvs-are, snickare, plåtis osv när något måste fixas och då blir det väldigt snabbt många tusenlappar som tillförs månadskostnaden.

Och då tycker säkert en del avundsjuka surkartar att den som gör underhållet själv är skattesmitare som måste straffskattas då hantverkarna får mindre att göra hos just dessa GDS:are:rolleyes:

Och även en sådan som mig måste ibland bita i det sura äpplet och leja bort saker, som jag nyligen gjort med takbyte och omdränering då tid och resurser för egenarbete inte fanns. Drygt 320 000 för dessa delar som utslaget per månad blir en hel del pengar, samt att med en ny idiotisk skatt på taxeringsvärde blir ännu mera penga då värdet på papperet blir högre efter dessa åtgärder.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
C
thomas33 thomas33 skrev:
Vi skall tänka oss att fastighetsskatten är en "hyra"!!!
Ha ha, Calmfors ja... Vad skall man säga? Betala hyra för något man köpt, dessutom till ett överpris... Ja det är ju logiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det gör den väl nästan med Rut och Rot?

/ATW
RUT är väll iallafall något som alla med inkomst kan utnyttja, inte bara folk som äger fastigheter. Känner flera med hyresrätt som har städhjälp.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det finns många tragiska orsaker till att folk måste flytta från sina hus.

Men att få mig att tycka synd om dem med värdeökning på sitt boende i förhållande till andra orsaker...

Om man skulle tro på dina teorier är alla fastighetsägare fattiga stackare som suger på ramarna för att det ska gå runt.

På det här forumet stämmer det inte utan det är mer ryggklappning och jakt på hantverkare.

/ATW
Du tycks ha väldigt svårt att förstå skillnaden mellan att ha pengar, och att äga något som är värt pengar, och då först vid en försäljning.
Ett hus är enbart en kostnad till dess att du säljer det, om det inte är en hyresfastighet.

Att jaga hantverkare är inte min grej, enbart om de fuskar, dunka rygg gör jag gärna på de som har en sund inställning och inte är så förbannat avundsjuka på de som har något bättre än de själva.

Själv har jag inga problem med de som har gott om pengar, de har väl oftast förtjänat dem, samt att alla rikedomar spiller oftas över på de runtomkring på olika sätt via t.ex konsumtion osv.
 
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
Ja det är synd om alla stackars människor som sitter fast med bara några ynka miljoner i värdeuppgång.
Det finns också många i storstäderna som har fastigheter som är värderad till säg 4-6 miljoner som INTE har haft några miljoner i värdestegring.

Jag minns den gamla fastighetsskatten. Jag har två kompisar som hade hus i Stockholms förorter med sin familj. Ett radhus och en liten vill. 3-4 miljoner kanske de var värderade till. Dvs en fastighetsskatt på kanske 25-30' om året som i ett svep sänktes till runt 8'. Många, gärna folk boendes i glesbygd, förfasades över hur dessa rika människor kunde få en sådan skattesänkning.
Dessa rika människor... Familj 1 bestod av en polis och en undersköterska och deras barn. Familj 2 bestod av en verkstadsarbetare och en ekonom, dvs vanliga Svenssons, inga stora konster där inte.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
alla rikedomar spiller oftas över på de runtomkring på olika sätt via t.ex konsumtion osv.
Just där har vi ju pudelns kärna när det kommer till förmögenhetsbeskattning.

Föga förvånande är kapitalet en fundamental del i ett kapitalistiskt samhälle. Låt oss säga att du äger ett företag med 50 anställda. Det är värt kanske 20 miljoner, så på pappret är du ganska rik, men det genererar en relativt medioker vinst. Är det då rimligt och bra för samhällsekonomin att årligen kräva in 300 000 kr i skatt på de 20 miljonerna? Naturligtvis inte. Man betalar löpande skatt på vinsten och skatt på reavinsten när man säljer företaget. Det är det rimliga. Därför präglas förmögenhetsbeskattning av en massa undantag som leder till att det blir enkelt att smita undan beskattning.

Fastighetsskatt är ett specialfall eftersom det är ett område där det är relativt lätt att skilja på samhällsnyttigt fastighetsägande (t.ex. lantbruk) och rena "rikedomar". Grundtanken här är att en fet lyxvilla inte kan vara till nytta för någon annan än ägaren. Så där handlar det nog mer om grundläggande principer, avundsjuka, "rättvisa" osv.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns också många i storstäderna som har fastigheter som är värderad till säg 4-6 miljoner som INTE har haft några miljoner i värdestegring.

Jag minns den gamla fastighetsskatten. Jag har två kompisar som hade hus i Stockholms förorter med sin familj. Ett radhus och en liten vill. 3-4 miljoner kanske de var värderade till. Dvs en fastighetsskatt på kanske 25-30' om året som i ett svep sänktes till runt 8'. Många, gärna folk boendes i glesbygd, förfasades över hur dessa rika människor kunde få en sådan skattesänkning.
Dessa rika människor... Familj 1 bestod av en polis och en undersköterska och deras barn. Familj 2 bestod av en verkstadsarbetare och en ekonom, dvs vanliga Svenssons, inga stora konster där inte.
*sigh* Så det dräller av poliser och undersköterskor här...

Pengarna behöver ju komma in.. så vad tycker du, ge undersköterskan och polisen sparken?

Det finns sjukt mycket fördelningspolitiskt man kan göra över landet med en fastighetsskatt. Jag hävdar att det är inte är synd om de som sitter i Stockholmsvillor och gråter. Det finns gott om jobb för poliser och undersköterskor på ställen med bättre värderade villor.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
*sigh* Så det dräller av poliser och undersköterskor här...

Pengarna behöver ju komma in.. så vad tycker du, ge undersköterskan och polisen sparken?

Det finns sjukt mycket fördelningspolitiskt man kan göra över landet med en fastighetsskatt. Jag hävdar att det är inte är synd om de som sitter i Stockholmsvillor och gråter. Det finns gott om jobb för poliser och undersköterskor på ställen med bättre värderade villor.

/ATW
Så din lösning är alltså att alla som inte har råd att betala 50 000 extra om året ska flytta från storstäderna?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
problemet är inte att pengarna inte kommer in problemet är att politiker inte kan låta bli att låta pengarna rinna ut på fel ställen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så din lösning är alltså att alla som inte har råd att betala 50 000 extra om året ska flytta från storstäderna?
Nu kanske det inte behöver föras in över en natt.

Men i princip ja.

Antingen går värderingarna ned/lönerna upp eller så får man flytta...

/ATW
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Nu kanske det inte behöver föras in över en natt.

Men i princip ja.

Antingen går värderingarna ned/lönerna upp eller så får man flytta...

/ATW
Unken syn. Så äldre personer som bott i sina hus i decennier, barn som ärvt hus av sina föräldrar, och andra som av någon anledning bor i ett hus som upptaxerats ska helt enkelt maka på sig? De som kommer flytta in är förstås höginkomsttagarna. Varför vurmar du så för att överklassen ska få ta över de "fina" områdena?

Det luktar ren avundsjuka kring ditt resonemang. Har det inte gått bra för dig själv på bostadsmarknaden?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Även en s k ”Jämnställdhets-utredning” beställd av regeringen har förslag på att återinföra fastighetsskatten (och även avs- och gåvoskatt.

Skälet är den stora ojämlikheten som uppstått i Sverige de senaste 20 åren till stor del beroende på en invandring av ca 2 miljoner människor som inte har kapital eller andra tillgångar uppbyggda under generationer, som de som bott i Sverige länge. Hittar inte källan nu.

Fastighetsskatten kommer troligen återinföras vid årsskiftet efter valet då inget parti vågar införa skatten innan. En skatt på 1% av tax.värdet drabbar endast storstadsbor riktigt hårt, övriga får en ny kostad på kanske 1000-3000 kr i månaden, vilket många med två inkomster klarar av. Visst övrig konsumtion behöver då kanske minska.

Man vill få till en rättvisare fördelningspolitik och det är naturligtvis galet att två pensionärer sitter i 200 kvm samtidigt som en 5-barns familj bor i en hyrestrea på 75 kvm.
Skälet är den stora ojämlikheten som uppstått i Sverige de senaste 20 åren till stor del beroende på en invandring av ca 2 miljoner människor som inte har kapital eller andra tillgångar uppbyggda under generationer, som de som bott i Sverige länge

Vilken jävla dynga. Låter som det kommer långt från vänster. Och att de som håller med är bortskämda parasiter som inte kan spara egna pengar.

Känner personligen ingen som har kapital sedan generationer tillbaka, men jag vet däremot folk här som har det som fötts in i guldskeden.
Självklart skall det kollektivbestraffas och på så vis kommer det bli ännu svårare för de unga att komma in i bostadsmarknaden då de ej kommer ha råd där jobben finns.

Det är inte alls galet om 2 pensionärer vill bo kvar i sin villa som de kanske har byggt.
Det som är galet om en 5 barnsfamilj inte har lärt sig att hålla i sina pengar, ja de visste om att 5 barn kostar innan de satte dem till världen och då kan man inte komma i efterhand och gråta ut över att man inte har råd med hus. Det tänker man på innan.

Och det är oftast flera 100 procent dyrare att flytta från sin betalda villa till en lägenhet om man nu väljer att bo i en tråkig stad som pensionär.
1-3000 kr är mycket för en låginkomstare som kanske satsat allt för att kunna bo i en villa, så det drabbar knappt en med betydligt högre lön i en storstad.

Sker detta så förloras det istället i lägre konsumtion. Kan säkerligen ordna så man handlar det mesta utomlands istället
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
*sigh* Så det dräller av poliser och undersköterskor här...

Pengarna behöver ju komma in.. så vad tycker du, ge undersköterskan och polisen sparken?

Det finns sjukt mycket fördelningspolitiskt man kan göra över landet med en fastighetsskatt. Jag hävdar att det är inte är synd om de som sitter i Stockholmsvillor och gråter. Det finns gott om jobb för poliser och undersköterskor på ställen med bättre värderade villor.

/ATW
Det finns självklart såväl läkare som undersköterskor bland husägarna.
En variant skulle förstås vara att alla poliser och undersköterskor flyttade till Dorotea, men jag kan se andra problem med det...
Du verkar göra felet som många gör, tro att folk som äger ett hus värderat till 4 miljoner är mångmiljonärer. Det är rätt troligt att de har rätt höga lån också.

Det jag inte förstår är varför du vill att polisen och undersköterskan i Stockholm med ett radhus ska betala 30000 i fastighetsskatt medan polisen och undersköterskan i Dorotea ska betala 3000.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns självklart såväl läkare som undersköterskor bland husägarna.
En variant skulle förstås vara att alla poliser och undersköterskor flyttade till Dorotea, men jag kan se andra problem med det...
Du verkar göra felet som många gör, tro att folk som äger ett hus värderat till 4 miljoner är mångmiljonärer. Det är rätt troligt att de har rätt höga lån också.

Det jag inte förstår är varför du vill att polisen och undersköterskan i Stockholm med ett radhus ska betala 30000 i fastighetsskatt medan polisen och undersköterskan i Dorotea ska betala 3000.
Jag kan inte förstå att ni inte förstår att priserna också är ett resultat skatten/räntan/politiken...

Varför skulle inte Stockholmsboende inte betala 10x mer än Doroteaboende?

Jag förstår att ni inte tycker hela Sverige ska leva mem ändå...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.