Hej
Jag håller på att projektera för ett uterum från Wilab. Mot fasaden har de räknat på en bärlina av limträ 56x270 mm.
Problemet är att jag skulle vilja höja upp uterummet något för att golvhöjden ska bli bra.
Problemet är att då kommer jag inte få plats under takstolarna, ungefär 30 mm skulle behövas.

Är man galen om man tar ur i bärlinan av limträ för takstolarna? Skulle alltså behöva ta ut fyra stycken 30mmx120mm så att bärlinan kan sättas högre upp på fasaden.
 
Det är svårt att säga utan att ha en bättre beskrivning. Jag förstår inte helt vad du vill göra. Jag gissar att för varje takbalk så vill du göra ett 30 mm brett och 120 mm djupt jack i bärlinan, eller? I så fall beror allt på hur du fäster bärlinan i väggen. Ska du ha den fäst bara i ändarna och det blir en lång sträcka som häger fritt och bär upp takstolarna är det ingen bra idé att ta ur så mycket. Jag har ungefär samma situation som jag tror att du har och har fäst bärlinan i väggen på båda sidor om varje takstol med rejäla infästningar. har du den möjligheten faller också behovet av att ha en så grov bärlina så du skulle säkerligen kunna gå ner till en 56x150 eller vilka mått som nu finns och slippa jacka ur. Detta baseras på att bärlinan är infäst så tätt, vilket gör att någon utböjning inte blir aktuell. Det blir bara tryck- och skjuvhållfastheten som blir intressant, alltså de lodräta krafterna nedåt. Eventuellt kan det bli dragande krafter ut från väggen, men det beror på hur konstruktionen i övrigt ser ut och de bör kunna tas upp av samma infästningar.

I mitt fall har jag jackat ur, mest för att det blev snyggast så. Takbalkarna ansluter med ändarna mot bärlinan och både takbalk och bärlina är urtagen 50 %. Det ger mig 50 % hållfasthet i takbalkarna i infästningen men det kompenserar jag med att ha längsgående spikbleck med rejält med skruv i längs i stort sett hela skarven på båda sidor. För att visualisera är det breda och korta vinkeljärn som är vertikalt monterade och skruvade i både bärlina och balk.

Vill du ha limträ för att det är snyggt? Jag valde vanligt konstruktionsvirke och målade det vitt, även för balkarna. Det blir mycket billigare och med rätt dimensioner och klass blir det lika starkt. Limträ är ofta klassat som GL28 eller liknande (men anges inte alltid i bygghandeln) medan konstruktionsvirke har klass C14 eller C24. Siffrorna anger hur starkt virket är och C24 är alltså cirka 14 % svagare än GL28. Vilken kvalitet ditt limträ har kan du säkert ta reda på. Limträ ska inte kunna vrida sig, men det gör inte konstruktionsvirke heller om det är rakt före installation och fästs ordentligt.
 
En bättre lösning är att byta dimension på bärlinan till t.ex. 115x225 om man vill ha exakt motsvarighet i styvhet. Troligen går det bra med 56x225 också om man ökar antalet infästningspunkter.
 
Tack för tips och svar.
Några förtydligande. Urtaget jag behöver göra är 30 mm i höjdled och 120 mm i sidled för takstolarna, därav den större bredden än bara takreglar.

anledningen till limträ är att jag köper det som en byggsats från Wilab Garden, har varken kompetens, verktyg eller tid att konstruera själv.
Så då får man byta sina brister mot pengar.

Gå upp i dimension är en tänkbar ide, alternativt att stärka upp med någon form av metallvinklar.
 
Förstår inte helt vad du menar med ”mot fasaden”
Jag jackade i takstolen enligt ritning från willabG för att få exakt samma vinkel på taket som garaget i bakgrunden. Jag använde inga beslag, allt är skruvat med konstruktion skruv. Samt uterummet är fristående från andra byggnader.
Konstruktion av ett uterum med takstolar som matchar garagets takvinkel, skruvad utan beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Förstår inte helt vad du menar med ”mot fasaden”
Jag jackade i takstolen enligt ritning från willabG för att få exakt samma vinkel på taket som garaget i bakgrunden. Jag använde inga beslag, allt är skruvat med konstruktion skruv. Samt uterummet är fristående från andra byggnader.
[bild]
Det uterum med pulpettak jag tittar på har en bärlina som fästs mot villans fasad. Mitt problem är att villans takstolar begränsar mig i höjdled när jag ska montera uterummet. För att få golvet i uterummet att vara jämns med inne i villan vill jag ta ur några cm i uterummets bärlina.
 
Aha, pulpettak kräver en viss lutning om man har kanalplasttak, kolla på WillabGarden hemsida typ 1:10 tror jag.
Mitt gamla uterum hade bara 1:50 och då jag ville ha samma nivå i uterummet som inne i huset gick det inte att lösa utan att gå upp i befintligt tak, därför blev det ett sadeltak + ett kort pulpettak 1 meter mellan husen. Taken möts i en regndans.
 
L Leif i Skåne skrev:
Aha, pulpettak kräver en viss lutning om man har kanalplasttak, kolla på WillabGarden hemsida typ 1:10 tror jag.
Mitt gamla uterum hade bara 1:50 och då jag ville ha samma nivå i uterummet som inne i huset gick det inte att lösa utan att gå upp i befintligt tak, därför blev det ett sadeltak + ett kort pulpettak 1 meter mellan husen. Taken möts i en regndans.
Hur fixade du avrinning från pulpettaket? Ner i takrännan på befintligt hus? Blir det inte ett mellanrum mellan husen? Hur anslöt du pulpettak till nya sadeltaket? Vad är ”regndans”? Står inför liknande problem.
 
Jag lät befintligt hustak låta vattnet rinna rakt ner på uterumstaket. Uterumstaket går in under och med en fasadanslutningsplåt (följde med från Willab) så verkar det blivit tätt.

Befintlig hängränna på huset kapade jag Där uterummet började, satte en 90graders vinkel och en hängränna längs med uterummets vägg hela vägen fram till framkant för att dör ha ytterligare en 90grader vinkel och en hängränna längs framkant av uterummet. Ett enda stuprör leder bort allt vatten.

än så länge har det fungerat, men höststormarna har inte börjat än :)
 
  • Gilla
Aleks76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.