Jag har ett gammalt väggfast skåp som jag vill måla om. Det är svårt att montera ned eftersom man dragit el och fiber genom det så därför behöver jag måla det på plats. Eftersom det är målat med någon gammal färg som kanske innehåller en del giftigheter (bly? asbest?) och jag kommer ha svårt att hindra att dammet åker runt i hela lägenheten är jag osugen på att slipa det. Färgen är blank idag och jag ska måla med Jotun Supreme finish. Finns det någon annan lösning, tex en grundfärg med bra häftförmåga man kan använda istället för att slipa under?
 
Tvättar du noga med nån målartvätt så det är fettfritt så kan du såklart måla utan att slipa men man brukar säga att underarbetet är ungefär 80% av tiden och måla är 20% så allt beror ju på hur du vill att resultatet ska bli. Är det fullt med skavanker innan och fult målat så kommer det se likadant ut efter fast i en annan kulör typ.
Oavsett vad så tror jag inte du behöver oroa dig över ev gifter i färgen på det viset. Isåfall skulle målare rent allmänt ha det väldigt jobbigt..........Naturligtvis skyddar du dig mot damm på brukligt vis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.