Förstår heller inte, att det saknas jord i ett uttag tar 10 sekunder att konstatera på sin höjd.Är inte det steg ett i felsökningen?
 
Var det alltså så att eleltrikern inte upptäckte att det inte fanns fungerande jordanslutning till DM (byt i så fall elektriker, det kan verifieras med en uttagstestare för 70 kr, det tar sekunder om man har någon form av testare eller mätinstrument)?

Eller kom han fram till det, men kunde inte hitta felet? Men i det läget måste man ju hindra användning av det felaktiga uttaget tills felet är åtgärdat.

Den observerade spänningen kan komma från små krypströmmar, eller från ett avstörningsfilter (stoppar radiostörningar). Och är i så fall helt ofarliga. Men om det skulle bli ett riktigt fel på maskinen, så den blir strömförande "på riktigt", så har du en livsfarlig situation. Just närhet till diskbänk, och andra jordade apparater i köket gör faran extra stor.
 
  • Gilla
Mick13 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Kontakta hustillverkaren, det kan finnas liknande fel i flera hus
Jag skulle dessutom låta kontrollera hela husets elanläggning, har det slarvats på ett ställe så är det risk för flera fel.
 
  • Gilla
Mick13 och 3 till
  • Laddar…
Lugn i stormen. Vi kunde konstatera att det saknades jord. Då det var det enda uttaget på den säkringen i centralen och fas, nolla och skyddsjord var korrekt kopplade i uttaget antog vi att andra änden på kablarna var i centralen. Därför kollade vi först i centralen att allt satt fast som det skulle.

Först efter det kom jag på att kolla bilderna från husmontaget i juni 2004. (Se min post ovan)

Eftersom kopplingdosorna sitter monterade inne i väggarna bakom tvättmaskinen och torktumlare respektive bakom kylskåpet och frys var det inte helt lätt att komma åt dem.

Då kyl och frys är jäkligt bökigt att ta fram pga att man måste tömma dem helt började vi med att ta bort tvätt och tork för att skruva loss väggen och sedan försöka hitta vilken av dosorna som kabeln var skarvad i. Lossade alla kopplingar i den dosan för att se att kablarna var korrekt skalade och att alla kardeler var hela.

Då beslöt vi oss för att han skulle komma tillbaks senare och ha med sig alla felsökningsverktyg,
då man tyvärr inte kan ha allt i bilen då man inte får ha bilen i fred i Stockholm utan att det blir inbrott (elektrikern är en kompis som kom över när han hade en timme över i slutet av arbetsdagen)

Jag skulle förbereda med att ta fram kyl och frys så att vi kunde felsöka alla delar från uttag till central i ett svep.

Dock så hittade jag felet innan han han komma tillbaks, letade på vilken dosa som uttaget var kopplat till med en beröringsfri spänningsprovare innan jag öppnade den och fann att skyddsjorden var fint dragen från uttaget till dosan men att skyddjorden saknades mellan dosorna i den mittersta husvolymen. Troligtvis ligger den nog indragen en bit i kabelröret mot tvättstugan.

Skyddsjorden som låg lös i dosan kopplade han tillfälligt till skyddsjorden i dosan under (som bara går till mikrovågsugnens uttag)

Har så klart kontrollerat att alla andra dosorna verkar vara korrekta men man undrar ju om resten av kablaget som går till övervåningen är ordentligt kopplade.

Ringde så klart Hjältevadshus samma dag och fick svaret att jag måste kontakta dem skriftligen pga GDPR...

(Nu har jag editerat inlägget 5 gånger pga mobiltelefonens autokorrekt)

"The inventer of autocorrect should burn in hello!"
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Hade jag inte haft bilderna från husmontaget hade det varit jäkligt bökigt att hitta var kablarna var skarvade i dosorna.
 
Fel av den här nivån hittar du lätt med en billig uttagsprovare. Gå igenom alla uttag i huset.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Maqq69 Maqq69 skrev:
Lugn i stormen. Vi kunde konstatera att det saknades jord. Då det var det enda uttaget på den säkringen i centralen och fas, nolla och skyddsjord var korrekt kopplade i uttaget antog vi att andra änden på kablarna var i centralen. Därför kollade vi först i centralen att allt satt fast som det skulle.

Först efter det kom jag på att kolla bilderna från husmontaget i juni 2004. (Se min post ovan)

Eftersom kopplingdosorna sitter monterade inne i väggarna bakom tvättmaskinen och torktumlare respektive bakom kylskåpet och frys var det inte helt lätt att komma åt dem.

Då kyl och frys är jäkligt bökigt att ta fram pga att man måste tömma dem helt började vi med att ta bort tvätt och tork för att skruva loss väggen och sedan försöka hitta vilken av dosorna som kabeln var skarvad i. Lossade alla kopplingar i den dosan för att se att kablarna var korrekt skalade och att alla kardeler var hela.

Då beslöt vi oss för att han skulle komma tillbaks senare och ha med sig alla felsökningsverktyg,
då man tyvärr inte kan ha allt i bilen då man inte får ha bilen i fred i Stockholm utan att det blir inbrott (elektrikern är en kompis som kom över när han hade en timme över i slutet av arbetsdagen)

Jag skulle förbereda med att ta fram kyl och frys så att vi kunde felsöka alla delar från uttag till central i ett svep.

Dock så hittade jag felet innan han han komma tillbaks, letade på vilken dosa som uttaget var kopplat till med en beröringsfri spänningsprovare innan jag öppnade den och fann att skyddsjorden var fint dragen från uttaget till dosan men att skyddjorden saknades mellan dosorna i den mittersta husvolymen. Troligtvis ligger den nog indragen en bit i kabelröret mot tvättstugan.

Skyddsjorden som låg lös i dosan kopplade han tillfälligt till skyddsjorden i dosan under (som bara går till mikrovågsugnens uttag)

Har så klart kontrollerat att alla andra dosorna verkar vara korrekta men man undrar ju om resten av kablaget som går till övervåningen är ordentligt kopplade.

Ringde så klart Hjältevadshus samma dag och fick svaret att jag måste kontakta dem skriftligen pga GDPR...

(Nu har jag editerat inlägget 5 gånger pga mobiltelefonens autokorrekt)

"The inventer of autocorrect should burn in hello!"
All skyddsjord i hela ditt hus måste impedansmätas och ringas då detta felet visar att ansvarig elektriker slarvat vid husmonteringen!
Husföretaget måste hitta ett annat system för att koppla olika husdelar med fördragen el så att elen kan godkännas!
Felet visar att företagets hantering av fördragen el inte är att lita på
 
  • Gilla
Maqq69
  • Laddar…
Mikael_L
Bry dig inte om detta inlägg, bara en massa strunt ...
B byggarätt skrev:
All skyddsjord i hela ditt hus måste impedansmätas och ringas då detta felet visar att ansvarig elektriker slarvat vid husmonteringen!
Husföretaget måste hitta ett annat system för att koppla olika husdelar med fördragen el så att elen kan godkännas!
Felet visar att företagets hantering av fördragen el inte är att lita på
Men hempularens råd i inlägget innan är lite mer balanserat.

Att kontakta husföretaget är väl kanske inte fel, men jag kan sätta emot att jag ska käka upp min Malmbergs-keps på att det inte kommer leda till något, därför skulle jag själv inte ödat tid på det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
All skyddsjord i hela ditt hus måste impedansmätas och ringas då detta felet visar att ansvarig elektriker slarvat vid husmonteringen!
Husföretaget måste hitta ett annat system för att koppla olika husdelar med fördragen el så att elen kan godkännas!
Felet visar att företagets hantering av fördragen el inte är att lita på
Det låter lite överdrivet.

Felet här är ju i första hand att någon har fuskat grovt vid ihopkopplingen. Det kan vara vettigt att undersöka om det finns mer fusk av samma sort. Det räcker med en uttagsprovare för det, och möjligen kontroll med multimeter av fast installerade apparater, att de är jordade.


Sedan kan man väl iofs misstänka att ingen har utfört någon kontroll före driftsättning av elanläggningen. Det här felet borde ha upptäckts då. Och har man aldrig gjort en ordentlig kontinuitetsmätning av jord till de olika uttagen i huset, så tjaa. Kanske borde det göras. Men jag är osäker på om en sådan mätning visar något annat än att jorden är kopplad, eller inte, dvs. samma sak som uttagsprovaren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter lite överdrivet.

Felet här är ju i första hand att någon har fuskat grovt vid ihopkopplingen. Det kan vara vettigt att undersöka om det finns mer fusk av samma sort. Det räcker med en uttagsprovare för det, och möjligen kontroll med multimeter av fast installerade apparater, att de är jordade.


Sedan kan man väl iofs misstänka att ingen har utfört någon kontroll före driftsättning av elanläggningen. Det här felet borde ha upptäckts då. Och har man aldrig gjort en ordentlig kontinuitetsmätning av jord till de olika uttagen i huset, så tjaa. Kanske borde det göras. Men jag är osäker på om en sådan mätning visar något annat än att jorden är kopplad, eller inte, dvs. samma sak som uttagsprovaren.
Japp ... kontinutetsmätning av skyddsjorden
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bry dig inte om detta inlägg, bara en massa strunt ...

Men hempularens råd i inlägget innan är lite mer balanserat.

Att kontakta husföretaget är väl kanske inte fel, men jag kan sätta emot att jag ska käka upp min Malmbergs-keps på att det inte kommer leda till något, därför skulle jag själv inte ödat tid på det.
Varför inte kolla upp skyddsjorden och meddela företaget att de måste kolla alla hus som kan ha felet?
 
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Varför inte kolla upp skyddsjorden
Precis, som hempularen skrev.
Men inte genom någon impedansmätning som de flesta elektriker inte ens vet vad det är, eller hur det görs, slår långt över målet.

B byggarätt skrev:
meddela företaget att de måste kolla alla hus som kan ha felet?
Varför inte meddela alla företag att kolla alla hus som kan ha felet, nämligen precis vartenda hus i Sverige.
Tro inte att en bortglömd skyddsjord är något unikt.
Och det är ett utförarmisstag, inte ett husföretags systematiska fel.

Så helt enkelt, som jag sagt till dig så många gånger tidigare -TAGGA NER.
Jag vet inte varför du bedriver denna jakt på elföretag, är det något du råkat ut för?

Någonstans i grunden har du rätt, men sen överdriver du alltid språket och åtgärderna minst 10ggr så mycket.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Elektrikerna är bara människor de också............Det missas nog värre saker än det här och ja olyckor sker men det är lite svårt att komma ifrån. Vi i sverige har nog ändå en betydligt högre nivå på allting än många andra länder och det ska vi vara glada för.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
hsd
Husbyggen och tidspress, dessutom behöver det inte vara en elektriker som kopplat
Det värsta är ju att en slutkontroll inte genomförts (då skulle detta ha upptäckts)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, som hempularen skrev.
Men inte genom någon impedansmätning som de flesta elektriker inte ens vet vad det är, eller hur det görs, slår långt över målet.


Varför inte meddela alla företag att kolla alla hus som kan ha felet, nämligen precis vartenda hus i Sverige.
Tro inte att en bortglömd skyddsjord är något unikt.
Och det är ett utförarmisstag, inte ett husföretags systematiska fel.

Så helt enkelt, som jag sagt till dig så många gånger tidigare -TAGGA NER.
Jag vet inte varför du bedriver denna jakt på elföretag, är det något du råkat ut för?

Någonstans i grunden har du rätt, men sen överdriver du alltid språket och åtgärderna minst 10ggr så mycket.
Jag har tydligen ett överdrivet språk?
Jag använder gärna imperativ och utropstecken vilket tydligen retar elektriker...
Visst har jag haft problem med elektriker
I en nybyggd HSB lägenhet fick jag flytande nolla och en massa utrustning brann upp
Attityden hos elfirman som hade gjort jobbet var inte den bästa 200 lägenheter med samma problem
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.