Hej, finns det någon regel för hur litet hus man får bygga på sin tomt? Är det detaljplan som styr att det måste vara lika i storlek till övriga?

T.ex. om jag skulle vilja ha ett hus på 30 kvm men alla andra är normal stora villor. Blir det Nej i ett sådant område och Ja ute på landet?
 
Om du uppfyller tillgänglighet och de funktioner som ska finnas i en bostad, det kan man kort säga regleras i BBR, så finns det inga hinder för att välja att bygga ett litet hus även om detaljplanen tillåter ett större.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
O
Har för mig att gränsen för hur litet man kan bygga går någonstans vid 21-22 kvm för att det ska vara fullt tillgängligt och ca 16 kvm om det är en bostad avsedd för en studerande. För den sistnämnda bostadstypen behöver det inte finnas plats för hjälpare på sängens bortre sida och bänklängder får vara kortare med mera.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
G
O oxöga skrev:
Har för mig att gränsen för hur litet man kan bygga går någonstans vid 21-22 kvm för att det ska vara fullt tillgängligt och ca 16 kvm om det är en bostad avsedd för en studerande. För den sistnämnda bostadstypen behöver det inte finnas plats för hjälpare på sängens bortre sida och bänklängder får vara kortare med mera.
Som studerande i vås, så hade jag en skolåda på 25 kvm och min bästa vän (efter den tiden) hade 21 kvm, och deeeet var trångt, gick inte att göra något. Ytterjackan hängandes i "köket". Stekte man kyckling så stank kläderna i "köket" helvete i flera dagar efter. Aldrig mer så litet, hellre hemlös "ärligt talat".
 
  • Gilla
TDD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.