Finns många trådar om just detta, och har letat med ljus och lykta efter min undran/fråga, men utan resultat så jag får ställa den i en ny tråd helt enkelt.:)

Har fått ett rum över i källaren nu när grabben flyttat hemifrån och då bär det av med ett biorum. Huset är byggt -49, så oisolerad platta, gjuten direkt på sand.(vet det pga relining förra året)

Rummet ifråga är inte stor. Inte alls stort, 9,5 kvm för att vara exakt, och med en takhöjd på 2,20. Taket ska sänkas med svarta sombra A, och därav måste jag sänka golvet för att få önskad höjd.

På golvet idag ligger det spånskiva på ett regelverk, (antar jag, har inte öppnat och kollat än, men spånskivan livar med betongen utanför rummet) och anledningen till det är ett trasigt avlopp enligt tidigare ägare. Går att skymta nån form av hård plast som sticker upp intill vägg, och det ser inte ut som Platon?

Huset fick ny dränering 2006 med isodrän, och allt luktar och funkar som det ska i källaren.

Visst borde jag kunna utföra samma variant som det är nu, fast gräva ner mig ca 20-30 cm, byggplast, isolera med stenul och typ oljehärdad trossbotten, samt använda mig utav golvdon/ventiler för självdrag? Har ingen lust att gjuta nytt golv och nån golvvärme är inte att ens fundera på!:)

Ska som sagt öppna upp och kolla hur det är gjort och vilken status allt är i, men några synpunkter är alltid trevligt när det finns så mycket kunskap här på forumet!:cool:
 
Blev lite intressant.. som det verkar ligger det en platta under allt, och nu blev jag lite, hmm.. är detta ett dolt fel, som kan ge fukt och problem?
 
  • Skadat golv med synlig betongplatta, skivor och rester av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbruten isoleringsplatta med synlig betong och fuktspår vid en väggkant, som kan indikera ett dolt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis upptagen betongplatta med skumisolering och synlig dräneringsmatta i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tro att det inte går som dolt fel, däremot kan det vara så att det gjort den lösningen för att det förekommit problem med fukt eller helt enkelt för att de ville ha ett annat golv.

Vore jag i din sits och ändå var i tankarna att gräva ut så skulle jag isolerat och gjutit istället för att bygga upp så som du tänkt dig.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Skulle tro att det inte går som dolt fel, däremot kan det vara så att det gjort den lösningen för att det förekommit problem med fukt eller helt enkelt för att de ville ha ett annat golv.

Vore jag i din sits och ändå var i tankarna att gräva ut så skulle jag isolerat och gjutit istället för att bygga upp så som du tänkt dig.
Förmodligen, och jag orkar inte dividera heller. Kommer krävas mer än vad det förmodligen kommer ge, så lika bra att anpassa sig efter dom möjligheter som nu är.:)

Hade det varit ett regelverk där under, så hade jag grävt ur. Nu var plattan i bra skick, så jag utgår efter den. Har ställt in avfuktaren där nu för några dagar, så får vi se vad det ger!
 
Hur mycket bygger nuvarande golv från plattan och upp ? Du kanske inte behöver vila ur alls. Vet du varför förra ägaren byggde upp golvet så?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket bygger nuvarande golv från plattan och upp ? Du kanske inte behöver vila ur alls. Vet du varför förra ägaren byggde upp golvet så?
Dåvarande. Det ligger på släpvagnen nu!:cool: Men det byggde ungefär 5cm. Jag har ca 8,5-9cm upp till överkant tröskel..

Edit: Det var nått med dåvarande avlopp, och det syns att man öppnat upp och gjort nått.
 
  • Gjutet betonggolv med synlig höjning och avloppsområde i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ur som att dom bytt eller dragit om avloppet. Men varför är betongen spårad, är det någon form av dilatationsfog?
 
Centano Centano skrev:
Ser ur som att dom bytt eller dragit om avloppet. Men varför är betongen spårad, är det någon form av dilatationsfog?
Syftar du på det gröna i mitten? Det var en "tejp" (såg mer ut som häftmassa, som höll platon/plastmattan på plats under cellplasten.. Satt som s*atan själv!:D Fick ta i bra nog för att dra bort, och kämpa med ett stämjärn för att skrapa bort det mesta av det..
 
Annars kan du ta Sombra Ds så spar du cm i takhöjd.
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
Syftar du på det gröna i mitten? Det var en "tejp" (såg mer ut som häftmassa, som höll platon/plastmattan på plats under cellplasten.. Satt som s*atan själv!:D Fick ta i bra nog för att dra bort, och kämpa med ett stämjärn för att skrapa bort det mesta av det..
Där ser man :) Ja det syns nu när jag zoomar in på bilden men vid ett första ögonkast såg det ut som ett fräst spår i betongen.

Hur ser läget ut nu när du vet vad som fanns under golvet? Klarar du takhöjden utan att sänka golvet?
 
Sombra Ds är kanske ett alternativ, men då plattan är schysst, så skippar jag jobbet att först bila, och sedan bli tvungen att gräva. Får tänka om!:thinking:

I och med att takhöjden nu är ca 2.25 och jag vill inte bygga igen golvet som det var tidigare, så tror jag att jag får nöja mig med det.

Jag är inne på "mattplattor" som sägs ska andas och funka mot betong i källare, då den även andas i skarvarna. Skippar jag sombra och sätter upp gips ( inte optimalt för akustik, jag vet) så får jag maximal takhöjd iaf.

Golvet kommer dämpa av mattan, samt ska konstruera några dämpande skivor för väggarna.

Gör jag som tänkt så, visst..mattan kommer kännas extra kall under vinterhalvåret, och då får jag höja basen i subbarna och buttkicker's i stolarna!:cool:
 
Är du riktigt finurlig o har tålamod så kan du få ds att bygga ner typ 55-60mm inte optimalt men det går :). Sen finns ju akustikskivor 20mm som du limmar dikt mot valvet (förutsätter skapligt jämt valv)
 
putte22 putte22 skrev:
Är du riktigt finurlig o har tålamod så kan du få ds att bygga ner typ 55-60mm inte optimalt men det går :). Sen finns ju akustikskivor 20mm som du limmar dikt mot valvet (förutsätter skapligt jämt valv)
Limmar mot valvet?:thinking::)
 
Focus B bla annat kan du limma direkt mot valvet. 60x60cm skivor med fasade kanter
 
putte22 putte22 skrev:
Focus B bla annat kan du limma direkt mot valvet. 60x60cm skivor med fasade kanter
Ah...och huset är byggt -49. Visste va det då dom kryssmätte tillsammans med pythagoras sats så allt som byggdes blev rakt?:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.