Hej,

Kommer att bygga ut 15+15, dvs 15 kvm enligt detaljplan och 15 kvm attefallstillbyggnad. Har försökt få igenom mot kommunen att bygga allt på en gång men bygglov + bygganmälan vilket är kört. Måste byggas i två steg där man slutbesiktigar steg 1 först, dvs detaljplansdelen. Blir sovrum, toalett och garderob.

Frågan är hur man gör det enklast? Kommer bygga ut från kortsidan av huset, ca 8x3.75. Steg 1 (utbyggnad enl dp blir alltså 8x1.875).

Frågan är ju hur man bygger detta mest kostnadseffektivt för att komma till slutresultatet. Har någon tips?

Jag tänker att man bygger steg 1 som ett kallförråd (så enkelt som möjligt), slutbesiktigar och bygger attefallstillbyggnad. Detta är OK enl kommunen, men bygglovet måste spegla det. Isåfall, kan man slutbesiktiga det själv?

Tacksam för tips!
 
N
H Henrik 1977 skrev:
Hej,

Kommer att bygga ut 15+15, dvs 15 kvm enligt detaljplan och 15 kvm attefallstillbyggnad. Har försökt få igenom mot kommunen att bygga allt på en gång men bygglov + bygganmälan vilket är kört. Måste byggas i två steg där man slutbesiktigar steg 1 först, dvs detaljplansdelen. Blir sovrum, toalett och garderob.

Frågan är hur man gör det enklast? Kommer bygga ut från kortsidan av huset, ca 8x3.75. Steg 1 (utbyggnad enl dp blir alltså 8x1.875).

Frågan är ju hur man bygger detta mest kostnadseffektivt för att komma till slutresultatet. Har någon tips?

Jag tänker att man bygger steg 1 som ett kallförråd (så enkelt som möjligt), slutbesiktigar och bygger attefallstillbyggnad. Detta är OK enl kommunen, men bygglovet måste spegla det. Isåfall, kan man slutbesiktiga det själv?

Tacksam för tips!
Vad sägs om att tänka i termer av år ett och år två. Att ta en sak i taget? Sedan behöver du ha med dig ett tänk redan från början på hur du skall kunna lägga till din attefallsåtgärd på ett bra sätt år två.
 
N Nylenskavillan skrev:
Vad sägs om att tänka i termer av år ett och år två. Att ta en sak i taget? Sedan behöver du ha med dig ett tänk redan från början på hur du skall kunna lägga till din attefallsåtgärd på ett bra sätt år två.
Tjena, tanken är att bygga i två steg, precis som du säger. Gjuta hela år ett/steg 1, slutbesiktiga steg 1 för att fortsätta steg två under år två.

Frågan är bara vad som blir billigast på totalen, dvs hur "enkelt" kan man bygga steg 1 så att man kan få en så enkel slutbesiktning som möjligt?
 
Jag skulle nog bygga hela etapp 1, fast utan ytskikt. Och en enklast möjliga vägg som sedna skall rivas. Alltså inte bara ett kallförråd. Du kan ju troligen få ett slutbesked, även om du inte har satt upp gipsskivor i taket, eller stängt väggarna osv. Även yttertaket, måste givetvis vara tätt, men det behöver nog inte vara pannor på det ännu. Man kanske tom, kan ha rullar med underlagspapp hängande ned, som räcker för nästa tak-etapp.
 
Man bör kanske påpeka att kommunen är inte bara grinig som inte går med på allt i ett steg. Reglerna ser ut så. OM kommunen skulle gå med på att du bygger attefallstillägget samtidigt, så blir det per definition ett svartbygge. Någon kan komma om 9 år och anmäla det. Kommunen blir då tvugna att agera. Det går (kanske) inte att få det som en attefalls åtgärd då, retoraktivt. Stor risk att du måste riva det, för att sedan ansöka om attefallsutbyggnad.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Jag har haft en konstruktör som tar in personer på ett möte och pratar igenom åtgärden och släpper dem sedan med anteckningar och ritningar på ett papper. Något sådant kunde väl vara bra att ha med sig och kostnaden blir inte oöverkomlig på ett enstaka möte.
 
H hempularen skrev:
Man bör kanske påpeka att kommunen är inte bara grinig som inte går med på allt i ett steg. Reglerna ser ut så. OM kommunen skulle gå med på att du bygger attefallstillägget samtidigt, så blir det per definition ett svartbygge. Någon kan komma om 9 år och anmäla det. Kommunen blir då tvugna att agera. Det går (kanske) inte att få det som en attefalls åtgärd då, retoraktivt. Stor risk att du måste riva det, för att sedan ansöka om attefallsutbyggnad.
Möjligt. I kommunen ijämte godkänner det att man bygger på en gånd, har även hittat två tidigare fall i min kommun som jag försökt använda som prejudikat. Kommer inte igenom. Men skit samma, jag kan ju göra bottenplattan på en gång, sen får jag helt enkelt försöka bygga så kostnadseffektivt som möjligt så blir det nog bra till slut..
 
H hempularen skrev:
Jag skulle nog bygga hela etapp 1, fast utan ytskikt. Och en enklast möjliga vägg som sedna skall rivas. Alltså inte bara ett kallförråd. Du kan ju troligen få ett slutbesked, även om du inte har satt upp gipsskivor i taket, eller stängt väggarna osv. Även yttertaket, måste givetvis vara tätt, men det behöver nog inte vara pannor på det ännu. Man kanske tom, kan ha rullar med underlagspapp hängande ned, som räcker för nästa tak-etapp.
Bra tips! Det blir ju bara en vägg som man måste slå ner/flytta/riva. Man kanske kan bygga den i fyra sektioner eller liknande så den blir lättare att flytta, misstänker att en hel blir för tung..
 
Nu har jag fått till alla ritningar. Jag har sökt bygglov på Steg 1. När gör jag en bygganmälan på Steg 2?

//H
 
N
H Henrik 1977 skrev:
Nu har jag fått till alla ritningar. Jag har sökt bygglov på Steg 1. När gör jag en bygganmälan på Steg 2?

//H
Jag har varit med om att en del kommuner tycker att det är okej med separerade ansökningar på en och samma gång, men jag har också hört att en del kommuner kräver slutbevis innan man kan gå vidare.

Från det att du får ett bygglov har du x antal år på dig att bygga. När du lämnar in beror på din egen tidplan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hej,

Vi har hittat en byggare som byggt liknade tillbyggnader innan i vår kommun som hade bra ideer.

VI får bygga i två steg, de första 15 enl DP, sen attefallstillbyggnad. Första utbyggnaden är ritad som förråd, men väggarna är förberedda för fönster osv. Väggen fästs temporärt och kan efter slutbesiktning lossas och flyttas ut. Det kommer driva onödig kostnad och tid, men känns om det åtminstone kommer bli rimligt. Man får ju färdigställa så lite som möjligt men ändå kunna slutbesiktiga, ungefär så här har vi hanterat det.

Lämnade in för bygglov (steg 1 alltså) i Maj, så jag hoppas har ett OK inom kort, kan uppdatera då igen!
 
Rent formellt så får inte kommunen behandla (fatta positivt beslut) om din bygganmälan innan det finns ett slutbevis för den del du skall bygga ut med attefallsregler. Men det borde ju vara OK att lämna in ansökan. Fast då gäller det att kommunen är med på noterna, annars är ju risken att du bara får avslag, och hamnar sist i kön igen, ifall ditt ärende skulle råka behandlas för tidigt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Precis,

Har enligt kommunen och det verkar som att man kan lämna in bygganmälan för Attefallstilbyggnaden, men man kan inte få startbesked på den innan det intiala bygget är slutbesiktigat.. Men jag tror jag behöver diskutera med kvalitetsansvarig här exakt hur man gör för att komma igenom på smidigast sätt.
 
Hej Henrik,

Vi är just nu precis i samma sits som dig. Har du möjligtvis ärendenumren till de två fall du hittat? Skulle vara väldigt spännande att läsa och ev kunna använda :) you never know!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.