Hur enklast målar man om en träspalje mellan kök o vardagsrum? Eller går det att bygga om den? Kom gärna med förslag? Det verkar bli för mycket att åtgärda i golv o på tak om man tar bort den....
 
Enklast är väl att ringa en målare? Näst lättast är troligen att köpa sandpapper, grundfärg, lackfärg och pensel i närmaste byggvaruhus/färghandel.
För mig är det lite oklart vad det egentligen är du undrar över?
 
Vi har lite tidsbrist då vi vill vara klara med detta när flyttgodset kommer. Jag gör detta gärna själv o tänkte att det kanske finns någon här som målat, byggt om eller gjort något annat med spaljén, som kan komma med något bra o roligt tips. Funderar på att behålla nederdelen ca 60 cm o göra om till ”en låg mur o sen bygga om övre delen av spaljén till ett oregelbundet mönster av rutor ( finns massor av bilder på nätet) eller bara slipa o måla om, men känns som om det tar lite lång tid...trångt mellan stående träreglarna..
 
BirgitS
Om spaljén är lackad måste man slipa bort all lack och sen målar man med snickerifärg. Men om spaljén är gjord av teak kan det vara svårare eftersom teak innehåller lite fett och det är svårt att få färgen att fästa.

Eftersom vi inte vet hur din spaljé ser ut är det ju svårt att tipsa om ombyggnader, men det är klart att det tar längre tid att bygga om den än att bara måla den. Sen har jag för mig att det har förekommit rumsavdelande spaljéer i forumet som har varit en del av den bärande konstruktionen och då blir det plötsligt tidsödande för då behöver man anlita en konstruktör som kan beräkna dimensioner på en balk och två pelare innan man skickar in en bygganmälan som ska godkännas innan man får göra något.
 
Inredningsbild på en matsal med träspaljé som rumsavdelare, matbord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser spaljén ut, inte bärande.
 
BirgitS
Den skulle jag ju vilja ta bort helt, ser ju rätt trångt ut med den och den styr upp hur man kan möblera. Taket är nog bara att spackla och måla lite.

Står den på en tjock regel/list eller är det en synvilla?
Kan det vara så att spaljén är gjord efter att golvet las så att den sitter med dubbelhäftad tejp mot golvet?
Men om golvet är lagt bara på sidorna av spaljén kan man fälla in en trälist (typ tröskelplatta) i samma material som golvet så syns det inte så mycket.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om spaljén skulle vara lackad behöver du definitivt inte slipa ner den till trärent för att kunna måla den.

Efter att ha mattat ner den lite med ett fint slippapper — ca 180 korn — kan du måla den med valfri interiörfärg. I övrigt skulle jag kolla upp om den ingår i en bärande konstruktion i huset och därifrån bestämma mig vad jag vill göra med spaljén; ex vis ta bort den helt eller delvis.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Moviemicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.