Mot väggen på vårt hus har vi ett ”växthus”, ja det är egentligen bara ett soligt innerhörn som fått gamla fönster till väggar och ett genomskinligt plasttak.

Men nu upptäckte jag att i år har den varma solen nästan satt fyr på taket!:surprised:
Givetvis måste jag åtgärda detta, jag tänkte börja med att måla läkten vit på ovansidan och montera nytt tak på mer distans.
Tänkte bara skicka en liten varning till andra som kanske också har liknande tak...
Soltåligt plasttak med brunbrända läkter som varning för brandrisken i växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
elpaco och 26 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det första man skall tänka på är att undvika klar plast då den lätt blir som ett brännglas när den är korrugerad. Det är inte ovanligt att en vas eller en flaska som står mot en husvägg antänder väggen. Skogs- och gräsbränder startas ibland av en glasskärna osv.

Min inglasning blir närmare 100 grader på sommaren om jag inte har vädringsfönstret öppet. Jag har inte klar plast i taket utan matt kanalplast.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
J
På mitt förra uterum hade jag vanlig opalvit trapetsformad plast. När jag demonterade för några år sedan såg det ut på liknande sätt. Fast inte riktigt lika illa som tur var.
 
A
Trät måste målas vitt, annars blir det så. Det var inte nära att brinna, det har missfärgats av värmen.
 
  • Gilla
Bengt65 och 6 till
  • Laddar…
När man sätter plasttak utan luftcirkulation så bör man ha metallreglar/läkt för att undvika problem. Jag faktiskt det på den altan jag rev häromveckan (byggd av förre ägaren av huset). Den var nog det värsta fuskbygge jag sett (men de gjorde rätt på taket i alla fall), men trots det så stod den kvar i 30 år innan den började ge sig. Men det är en helt annan historia...
 
Jag har samma problem på mitt tak. Plasten är också väldigt skör.
är det en god idé att lägga kanalplast på brädorna?
 
Brukar ofta stå i instruktionen för plasttak att det skall målas vit under plasttaket
 
  • Gilla
Kawaist och 2 till
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Brukar ofta stå i instruktionen för plasttak att det skall målas vit under plasttaket
ok. Det har jag aldrig tittat på...
 
Själv så tejpade jag ovansidan av reglarna med 50mm bred aluminiumfolietejp. Ser bra ut efter 5år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Undersida av ett tak med genomskinliga plattor och träbjälkar, viss rost synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammy_j Sammy_j skrev:
[länk]

Exempel hos Halle står under punkt 1
såhär ser mitt tak ut underifrån.
 
greger911 greger911 skrev:
[bild]

såhär ser mitt tak ut underifrån.
Intressant! Den plasten är ju ändå trapetsformad och borde inte kunna agera som ett brännglas. Är läkten vitmålad även på ovansidan?
 
B b8q skrev:
Intressant! Den plasten är ju ändå trapetsformad och borde inte kunna agera som ett brännglas. Är läkten vitmålad även på ovansidan?
Det är den.
Svärmor la taket för 6 år sedan.
5 av sju brälappar är skadade.
 
greger911 greger911 skrev:
Det är den.
Svärmor la taket för 6 år sedan.
5 av sju brälappar är skadade.
En skillnad mellan din svärmors tak och mitt, är att mitt endast är bränt där taket ligger an mot läkten - i din svärmors fall verkar det ju bränt även på den delen av trapetsformen som har mycket luft till läkten?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min inglasning blir närmare 100 grader på sommaren om jag inte har vädringsfönstret öppet. Jag har inte klar plast i taket utan matt kanalplast.
100C i skuggan? Det har jag mycket svårt att köpa. Det är en mycket mycket mycket het bastu.
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.