H hempularen skrev:
Jag misstänker att många inte vill ge ett fastpris på ett såpass litet projekt, som dessutom skall kopplas till ett bef. hus. Det dyker ofta upp oväntade problem. Tiden för att titta, fundera och räkna på det är för mycket i förhållande till de debiterbara timmar det kan bli.

Jag skulle se till att hitta en firma med riktigt bra referenser, anlita på löpande räkning, och ge relativt fria händer för när de kan köra igång.

En bra hantverkare kan man våga anlita löpande. De har ett rykte att vårda. Och de har full beläggning för lång tid. Därmed inget incitament för att försöka dra ut på tiden och få skriva fler timmar, blir bara problem mot nästa kund.

Går det bra utan oförutsedda problem, så kommer det att bli billigare än fastpris. Annars lär det iallafall inte bli dyrare än fastpris.

Faran med att anlita på löpande, är om du får tag på en firma som inte var riktigt så bra som det utmålades. Då kan man riskera både låg kvalitet, saltade tidrapporter och "maskning" för att få uppdraget att räcka till man hittar nästa kund.
Man kan se det från kundens sida med.
Jag tex vill veta var vi kommer hamna, +- någon procent beroende på hur stort jobbet är.
Saker som man som kund kanske tror inte är så dyrt kan vara tiodubbelt så dyrt att göra, och då kan jag gärna betala en peng för att få en summa på papper.

Speciellt för mig som betalar cash (faktura) och lånar inte till att renovera eller bygga ut.

Stefflo Stefflo skrev:
Förstår problemet men frågan är om jag vill betala 3000kr för att de river ut ett golv eller kan jag göra det själv gratis på ett par timmar. Vissa av deras summor är skrattretande som de räknar fram.
Jag blir också förvånad varje gång jag läser 6000kr för att byta ut ett fönster. Räknar de med att det tar en hel dag att byta ett fönster så vet inte jag. Att riva och plocka ur max 30min. Montera nytt fönster 30min och sen när man bytt alla fönster så kör man finliret med blombänk och foder på 45min/fönster.
Jag och en kompis bytte fönster på mitt gamla tegelhus och det tog en dag att montera bort och få in alla nya fönster. Det var då 12 fönster och två balkongdörrar. Jag är inte snickare men det var min kompis. Skulle jag räknat med 6000kr så hade jag haft nästan två veckor på mig att sätta foder och blombänkar
Var det 6000 kr exkl material såsom fönster, isolering mm? Isåfall tappar jag hakan.

Vi bytte ett fönster i höstas. Demontering av platsbyggt fönster från -45 tog kanske 2 timmar att såga loss karm och bygga upp, max en timme för att slänga dit fönster och färdigställa allt.
Så 6000 för arbetet var ju helgalet då.
 
N Norpan Byggare skrev:
Hej igen Offerten är väldigt enkel det är bara priset på jobbet. Inget mtrl (som jag står för) så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lämna pris.

Fotnot: Firman som har lämnat offert är villig att dra av på priset för dom arbetstimmar jag lägger ner från det fasta priset.
Men ska nog ha det på papper.
Gissar att detta är en sak som gör ditt projekt mindre attraktivt. Dels kan de inte få ut några extra % i diverse påslag(värst inom VVS och el) men sen blir det så klart knöligt för dem om du har fel grejer, material de inte är vana vid eller om något i efterhand strular. Nog lätt att tvivla på att du fixar materialförsörjningen på ett bra sätt (även om du säkert gör det)

sen är det ju inte alla som vill ha ”folk” dvs dig springandes på en arbetsplats. Vem bär ansvaret om du skadar dig när du klättrar på en ställning de rest eller bara sågar dig själv i benet...

Då är det nog bättre att du delar upp projektet i mindre delar.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man kan se det från kundens sida med.
Jag tex vill veta var vi kommer hamna, +- någon procent beroende på hur stort jobbet är.
Saker som man som kund kanske tror inte är så dyrt kan vara tiodubbelt så dyrt att göra, och då kan jag gärna betala en peng för att få en summa på papper.

Speciellt för mig som betalar cash (faktura) och lånar inte till att renovera eller bygga ut.



Var det 6000 kr exkl material såsom fönster, isolering mm? Isåfall tappar jag hakan.

Vi bytte ett fönster i höstas. Demontering av platsbyggt fönster från -45 tog kanske 2 timmar att såga loss karm och bygga upp, max en timme för att slänga dit fönster och färdigställa allt.
Så 6000 för arbetet var ju helgalet då.
R Rkarlsson skrev:
Man kan se det från kundens sida med.
Jag tex vill veta var vi kommer hamna, +- någon procent beroende på hur stort jobbet är.
Saker som man som kund kanske tror inte är så dyrt kan vara tiodubbelt så dyrt att göra, och då kan jag gärna betala en peng för att få en summa på papper.

Speciellt för mig som betalar cash (faktura) och lånar inte till att renovera eller bygga ut.



Var det 6000 kr exkl material såsom fönster, isolering mm? Isåfall tappar jag hakan.

Vi bytte ett fönster i höstas. Demontering av platsbyggt fönster från -45 tog kanske 2 timmar att såga loss karm och bygga upp, max en timme för att slänga dit fönster och färdigställa allt.
Så 6000 för arbetet var ju helgalet då.
Dubbelkollade och det var 5500kr med material exkl fönster men fortfarande hutlöst. Jag har 32st fönster i mitt hus så det blir en del. Har sett liknande priser på fler offerter så det tycks vara standard iallafall här i Västerås.
 
O olofh skrev:
Gissar att detta är en sak som gör ditt projekt mindre attraktivt. Dels kan de inte få ut några extra % i diverse påslag(värst inom VVS och el) men sen blir det så klart knöligt för dem om du har fel grejer, material de inte är vana vid eller om något i efterhand strular. Nog lätt att tvivla på att du fixar materialförsörjningen på ett bra sätt (även om du säkert gör det)

sen är det ju inte alla som vill ha ”folk” dvs dig springandes på en arbetsplats. Vem bär ansvaret om du skadar dig när du klättrar på en ställning de rest eller bara sågar dig själv i benet...

Då är det nog bättre att du delar upp projektet i mindre delar.
Det jag i så fall räknar med att köpa själv är som jag skrev ytskikten såsom golv och tapeter. Att köpa virke och annat hade jag inte klarat utan att behöva göra fem tilläggsbeställningar minst. Köper inte golv eller tapet från Rusta utan räknar med märkesprylar så där är jag inte heller orolig.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Dubbelkollade och det var 5500kr med material exkl fönster men fortfarande hutlöst. Jag har 32st fönster i mitt hus så det blir en del. Har sett liknande priser på fler offerter så det tycks vara standard iallafall här i Västerås.
Ok, tycker det låter mycket om du inte hade mycket material som skulle bytas ut. Vi hade om jag kommer ihåg rätt satt dit 2 små reglar, isolering och fönsterbleck som var nytt, typ någon hundring.
Om det som skall bytas ut inte är platsbyggt så bör det gå väldigt snabbt att kasta ut det gamla och in med nya.
Vi sågade ju ändå bort det gamla fönstret men sparade fönsterbrädan för att jag tycker alla moderna är fula och inte passar här =)
176000kr är rätt saftig summa exkl fönster.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Det jag i så fall räknar med att köpa själv är som jag skrev ytskikten såsom golv och tapeter. Att köpa virke och annat hade jag inte klarat utan att behöva göra fem tilläggsbeställningar minst. Köper inte golv eller tapet från Rusta utan räknar med märkesprylar så där är jag inte heller orolig.
Aha. Missat det, det är väl hyfsat vanligt upplägg. Alltså att du köper men de lägger golvet. Tapet kan du ju egentligen ta in målare i efterhand. Det är inget en snickare bryr sig om så inte heller det ska ju vara ngt märkligt. Lust att lägga ut ritning på tillbyggnaden här? Ingetkonstigt i den?fast då borde firmorna istället påtalat det.

Har du kollat de snickare som gjort större jobb i grannskapet? Typ knackat på hos alla som uppenbarligen har byggt ut. Känner igen din frustration. Hade svårt att hitta bra kakelsättare när vi var nya på orten och bara var tvungna att fixa badrummet innan inflytt
 
För min del så är upplägget att snickarn/jag hämtar det mtrl som behövs hos byggvaruhuset som i sin tur fakturerar mig.
Det vill säga att jag har koll på materialförbrukningen. Som tur är att jag är snickare själv men tyvärr är lite krasch i ryggen.
Bygget är relativt enkelt då det är utsidan som ska göras allt invändigt kommer senare.
Så lite målning och rivning kan jag bistå med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.