Vår tomt ligger mittemellan två tomter.
Den ena tomten till vänster om våran, vi i mitten och den andra till höger om vår.

Dom två tomterna ägs av person A och dennes farbror.
Vi köpte vår tomt av A.

Dessa tre tomter har varit en och samma en gång i tiden.

Nu till problemet.
I dag påbörjades våra markarbeten och när jag talade med A som sålde oss tomten berättar han att han förser sin farbrors tomt (ett gammalt torp) med vatten från sin fastighet. Detta gör han med vattenledningar som ligger i rör rakt igenom hela vår tomt på ett djup som han inte minns.

Han ville berätta detta så att vi inte gräver av dom och så att han kan stänga av vattnet i tid.

Som om dom kommer att få ligga kvar i vår mark.. >:(

Vad gäller? Jag kan tänka mig att låta dom ligga kvar i tomtgräns men ska det finnas ett servitut eller vad händer om dom går sönder etc..ska det ritas ut på någon karta..?

Jag behöver tips och råd.
/Jonas
 
Vill A ha ledningar på din tomt, får han absolut fixa ett servitut på det. Det borde han ha tänkt på när han avstyckade din tomt. I en framtid kanske A eller hans farbror säljer sin fastighet till en utomstående. Då blir saken ännu krångligare.

Bortsett från utvinningsbara naturtillgångar (guld och sådant) äger du din tomt ända in till jordens medelpunkt.

För grannsämjans skull kan du ju meddela honom innan du börjar gräva, så att han hinner stänga av vattnet.
 
Under förutsättning att ni verkligen har lagfart på er tomt och servitut saknas för ledningen så kan ni kapa den vid tomtgränsen och ta bort den. Antagligen så bör ni ge er granne en rimlig chans att först stänga av vattnet och ordna vatten till torpet på annat sätt för att undvika följdskador som ni kan bli ansvariga för. Det är nog, som sagt, i varje fall bra för grannsämjan ;)

Om grannen vill ha servitut för ledningen så ska ni ju ha någon form av kompensation för detta innan ni skriver på.
 
Skriv inte på något, det blir bara strul :p
 
Bob_the_builder
Ett servitut blir ju en ganska kraftig inskränkning på er frihet. Ni kan ju inte gärna bygga (vare sig hus, garage vedbod etc) ovanpå ledningen. Ska ledningen vara kvar ska det skrivas servitut. Det blir dyrt hur man än gör. Antingen gör lantmäteriet arbetet eller så anlitar man en jurist som utformar ett avtalsservitut som registreras hos tingsrätten. Vad som händer om ledningen går sönder kan jag tänka mig styrs av servitutet, men sannolikt ska förmånshavaren (A) ha "fri" tillgång till marken (din tomt) mot att allt återställs efter grävningen. Ja, ledningen ska ritas in på karta.
 
Grannen som sålde tomten till er borde ha kläckt ur sig det innan ni köpte den. Som jag ser det måste det ju finnas ett servitut om han ska kunna behålla sina ledningar under er tomt.


Våra vatten- och avloppsledningar går tvärs över grannens tomt, under marken förstås ;).
Servitut finns registrerat hos "lagfartsmyndigheten" med ritning/karta och underskrifter av grannen. Detta visste både vi och grannen om när vi köpte våra respektive tomter.
 
Under inga omständigheter ska ni ta några som helst kostnader för ev. servitut eller kostnader för detta.

 
Jag har pratat med Lantmäteriet.

Dom rekommenderar inget servitut eftersom man då blir låst för all framtid.

Dom rekommenderar i såfall ett vanligt juridiskt bindande avtal där man för fram att allt ansvar, underhåll och dyl ligger på ledningsägaren. Dom säger att avtalet ska vara giltigt endast under nuvarande ägarförhållanden. Så den dan gubben går och dör (inte långt kvar) och man säljer av den tomten så upphör tillståndet att ha ledningen på vår tomt.

Men just nu är jag så förb.... att jag får se om jag låter honom ha ledningen på vår tomt. Hade jag vetat detta när vi köpte tomten hade han fått gått ner i pris.
Det kommer fram nya saker hela tiden som han inte berättat vid försäljningen.

/Jonas

 
Hade jag vetat detta när vi köpte tomten hade han fått gått ner i pris.
Det går väl att kompensera.
Ta ut hyra motsvarande prisnedsättningen ;D .
 
Låter olustigt, om du tänker låta ledningen vara kvar så är det väl inte omöjligt att
gubben får betala tillbaka en del av köpeskillingen? Han har ju undanhållit information och det får man inte göra...han har ju på något sätt sålt tomten under falska premisser. Även om du inte vill ha kvar ledningen så kan det bli fråga om någon typ av sänkning av köpeskillingen beroende på vad han inte berättat för dig. Kolla med Konsumentverket vad de säger, det kan inte skada i alla fall. För att hitta din närmaste konsumentvägledare, gå till:

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Om du är med i Villaägarnas riksförbund så har du en timmes gratis juridsk
rådgivning som medlemsförmån.

http://www.villariks.se/nolog/juridik1.asp

/ama
 
Jag har pratat allvar med båda parter. Det lutar nog åt att dom gräver in kommunalt VA samtidigt som oss.

Jag känner mer och mer att jag inte vill ha slangen där. Så jag har sagt åt mina grävare att "HITTA SLANGEN".

Jag har också pratat med en jurist som nu är införstådd i ärendet och han blev riktigt upprörd. Vi har alla medel på vår sida så säljaren sitter riktigt i klaveret om vi vill.

Men samtidigt vill vi hålla oss på god kant med honom och övriga grannar.

Men kommer det fram fler "lik" ur garderoben då .......
/J
 
Så här slutade historien.

Jag bad mina markarbetare gräva av vattenledningen. När dom gjorde det så var säljaren där sen och kopplade ihop ledningen igen och flyttade på den så den inte skulle ligga ivägen för våra grävare. Men grejen var ju att jag inte ville ha den på vår tomt överhuvudtaget. Sen kom det fram att han smög omkring på vår tomt och försökte tuta i mina markarbetare massa grejs. Han var nere på tomten varenda dag och höll på och larva sig. >:(

I och med detta drog jag gränsen. Jag ringde upp bossen för mina markarbetare och bad honom personligen se till att vattenledningen grävdes av och lyftes upp med omedelbar verkan. Vilket också gjordes :)

Vi är fortfarande på god kant med säljaren men han vet nog om vart skåpet ska stå och att han inte längre har något med tomten att göra.

Alla markarbeten är nu klara, husgrunden är gjord och huset kommer den 26/11. Gött!! ;D

/Jonas
 
Juridiskt rätt..ja. Jag hade nog bara låtit slangjäkeln ligga kvar. Skrivit på ett avtal som säger att om den går sönder eller orsakar nåt problem får ny slang läggas utanför tomten. Jag skulle dock inte äventyrat grannsämjan för en helt obetydlig slang i mina ögon. Bara den ligger under jord så jag inte hade snubblat på den.
Vi kunde ju tänka oss ett juridiskt avtal som var upprättat av proffesionell jurist. Avtalet skulle reglera allt ansvar för underhåll, ev skada mm mm.

Kravet från oss isåfall var att:
- Slangen skulle flyttas och placeras på av mig utsedd plats eftersom den låg nästan under huset.
- Kostnader för avtalets upprättande ca 5000kr skulle bekostas av dom.
- Avtalet som la det fulla ansvaret på dom skulle undertecknas av både person A och B.
- Avtalet skulle endas gälla så länge ägarförhållanden var som i dagsläget. När någon säljer sin fastighet så upphör rätten att ha slangen på tomten.

Detta var inte aktuellt tyckte dom så, fine with me.

Vi tyckte inte att våra krav var särskilt överdrivna. Har man att göra med en person som man inte kan lita på, en person som försöker utnyttja vår okunskap så måste man sätta hårt mot hårt. Det är verkligen nåt som vi lärt oss. Man måste ha papper på allt. Och då menar jag allt!

Säljaren och mäklaren har redan "blåst" oss på 20.000kr. Hade jag haft med vad som sas i flera av mötena på vårat köpekontrakt hade säljaren fått stå för den kostnaden.  >:(

/Jonas
 
Du har gjort helt rätt. Bort med skiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.