Hej, jag ska flytta så måste fixa min tapet som har skrapats av katten vi har här hemma. Jag har nya vådor, 2 av skrapningarna är gjorda vid ett eluttag och ett är gjort ''mellan'' två vådor. Måste jag byta ut 2 hela vådor eller går det att skära ut ''en ny våda'' så att säga där tapeten är utskrapad och sätta dit en ny rulle?
Tips till någon som aldrig gjort detta förut?

Annan grej, när jag försökte sätta dit en ny tapet vid eluttaget syns tapeten jag har satt dit otroligt mycket, vad beror det på? Lägger upp en bild nedan.

Tack så otroligt mycket.
 
  • Vägg med tapet och skadad våd nära ett eluttag, synliga skarvar och reparationsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att biten du satt dit är påsatt ovanpå den gamla, det är därför kanten syns. När jag själv lagat liknande tapeter så har jag skurit bort det skadade som en fyrkant med en tapetkniv med stöd av vinkelhake eller dylikt så snitten blir raka och jämna, ta bort den urskurna biten och skär till en motsvarande lika stor tapetbit som du limmar dit. Gör du det noggrant så hamnar den nya biten kan i kant med skärlinjen och det kommer inte synas någon kant.

Blir det inte perfekt så låt det hellre bli en glipa än att tapeten överlappar, hoppas du förstår.
 
  • Gilla
Friduva och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Snyggast blir det om du byter hela våderna - drar bort de gamla, spacklar och limmar dit nya. Det beror givetvis på vilka krav värden har, men så mycket knöligare är det inte för dig.
 
Hur viktigt är det Att spackla? :) t
Ack för svar!
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Ser ut som att biten du satt dit är påsatt ovanpå den gamla, det är därför kanten syns. När jag själv lagat liknande tapeter så har jag skurit bort det skadade som en fyrkant med en tapetkniv med stöd av vinkelhake eller dylikt så snitten blir raka och jämna, ta bort den urskurna biten och skär till en motsvarande lika stor tapetbit som du limmar dit. Gör du det noggrant så hamnar den nya biten kan i kant med skärlinjen och det kommer inte synas någon kant.

Blir det inte perfekt så låt det hellre bli en glipa än att tapeten överlappar, hoppas du förstår.
Hmm jag försökte få det kant i kant så pass bra det bara gick, tror du den satt ”för nära” kanten? Jag ska testa igen. Slipper helst byta en hel ny våda bara för den lilla biten
 
Karlia
Beror på hur väggen ser ut. Jag har mest tapetserat där det har varit lager på lager med gamla tapeter, där har det def varit nödvändigt. Med lite tur kanske det räcker att slipa. Vissa tapeter kan dölja lite ojämnheter, andra visar allt.
 
Karlia Karlia skrev:
Beror på hur väggen ser ut. Jag har mest tapetserat där det har varit lager på lager med gamla tapeter, där har det def varit nödvändigt. Med lite tur kanske det räcker att slipa. Vissa tapeter kan dölja lite ojämnheter, andra visar allt.
Under mina tapeter finns det inte gamla tapeter iallafall, så jag slipper nog spackla, men räcker lite grovt sandpapper?
 
Karlia
Min erfarenhet är att minsta ojämnhet syns. Det går att få det bra men underarbetet behöver man vara noggrann med.

Är värden ok med att du bara gör en lagningsruta? Det kanske ändå är enklast om du inte kan ta hjälp av någon.
 
Karlia Karlia skrev:
Min erfarenhet är att minsta ojämnhet syns. Det går att få det bra men underarbetet behöver man vara noggrann med.

Är värden ok med att du bara gör en lagningsruta? Det kanske ändå är enklast om du inte kan ta hjälp av någon.
jag ska sälja min lägenhet, så det är mindre att det är ok för värden och mer att jag vill att det ska synas så lite som möjligt, helst att det knappt syns. kan säga att våd på andra delar av tapeten har vikts upp vid kanterna så det är verkligen ingen perfekt tapetsering. jag kan spackla, men för mig är det bäst om jag inte behöver köpa en hel massa nya grejer just för detta... hur lång tid brukar utbyte av en våd ta?
 
J
Ett gammalt knep som min salige far lärde mig, och som har räddat mig flera gånger är att du river av en bit tapet så att du får en fnasig kant hela kortsidan. Riv så att den yttre delen med själva framsidan kommer överst, så det inte blir en ljus kant med baksidan synlig. Det blir nästan osynligt när du tapetserar över då. Den målade biten av en tapet är oerhört tunn och när skarven blir ojämn ser inte ögat det.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ett gammalt knep som min salige far lärde mig, och som har räddat mig flera gånger är att du river av en bit tapet så att du får en fnasig kant hela kortsidan. Riv så att den yttre delen med själva framsidan kommer överst, så det inte blir en ljus kant med baksidan synlig. Det blir nästan osynligt när du tapetserar över då. Den målade biten av en tapet är oerhört tunn och när skarven blir ojämn ser inte ögat det.
Jag har testat det, tyvärr så funkar det inte :( det blir liksom en ''grop'' där tapeten under skulle vara
 
  • Gilla
Fjällbjörk
  • Laddar…
Karlia
Raka kanter syns mer än ojämna. Om det är lägenhet du ska sälja tänker jag att det inte är lika noga, gör din lappning. Den som köper kan ju lika gärna ändå ha tänkt sig att tapetsera om. Eller låt det vara om revorna inte är så illa. Hellre revor än illa gjord reparation tänker jag.

Mina katter nöjer sig med att riva på soffan, inte samma problem vid ev försäljning.
 
Karlia Karlia skrev:
Raka kanter syns mer än ojämna. Om det är lägenhet du ska sälja tänker jag att det inte är lika noga, gör din lappning. Den som köper kan ju lika gärna ändå ha tänkt sig att tapetsera om. Eller låt det vara om revorna inte är så illa. Hellre revor än illa gjord reparation tänker jag.

Mina katter nöjer sig med att riva på soffan, inte samma problem vid ev försäljning.
det är väldigt fula revor, tyvärr. ungefär en stekpanna stor!
 
Tack för hjälpen alla...jag insåg nyss att jag inte har tillräckligt med rulle för att ev. byta ut alla 4 vådar som skulle behövas även för eluttag så behöver ett bra tips för att få det så osynligt som möjligt.

Har jag förstått detta rätt: Riva bort tapet, spackla, slipa, limma, sätt på ny våd?

Måste jag ev. berätta för säljare att jag har fixat till tapeterna?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Du behöver inte berätta för köpare, det kommer att synas så det kan inte räknas som dolt fel.

Har du tittat på Youtube hur man tapetserar? Det kanske är lättare med instruktionsfilm än med den hjälpen du fått här? Jag tapetserade med pappa när jag växte upp, bästa sättet att lära sig. Men nu för tiden finns ju Youtube - själv lärde jag mig hur man byter olja på bilen där :D
 
  • Gilla
Friduva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.