Har beställt ett gäng fönster och altandörr från ett av de större fönstertillverkarna via ett större byggvaruhus. Begärde offert på fönsterna där allt stämde överens (nästan, mer om det sen). Nu när vi har fått leveransen så märker jag att ett av fönsterna har fått fel färg. Vi hade beställt svart men fick vitt. I offerten så står det rätt färg (svart), men i orderbekräftelsen så står det mycket riktigt att fönstret ska vara vitt.

Nu till min fråga, vem har gjort fel och vem ska stå för att få fönstret utbytt (eller nya aluminium detaljer i rätt färg)? Även om jag som beställare har vissa skyldigheter att kontrollera orderbekräftelsen så kan det väl inte leverantören stå helt utan skuld här? Jag har ju trots allt fått en korrekt offert, som jag sedan har godkänt. Att det sedan har smugit in sig ett fel på en rad i en sida av totalt tre sidor kan väl rimligen inte lastas på mig? Speciellt med tanke på att de ändrar format och förkortningar mellan offert och orderbekräftelse.

Enligt offert:
Utdrag ur orderbekräftelse som visar fönsterspecifikation markerad i rött, med felaktig färg vit istället för svart.
Och från orderbekräftelsen:
Dokumentdetalj med text som indikerar fönsterfärg, där 'Vitmålat NCS-S 0502-Y' är korrekt och 'NCS S 0502-Y AL' felaktigt.

Jag gjorde två ändringar från offerten när jag godkände den, tog bort två låscylindrar som var felaktigt offererade samt bytte hängning på dörren. Dessa dubbelkollade jag i orderbekräftelsen, så att det hade blivit rätt, övriga rader kollade jag men inte så noga, och bevisligen inte tillräckligt noga.

Hittade denna byggahus artikel som är snarlik https://www.byggahus.se/ekonomi/fick-fel-fonster-bolaget-vagrade-byta-dem, där slutade det ju väl för kunden, har sökt hos arn men inte lyckats hitta beslutet, tyvärr.

Självfallet har jag kontaktat byggvaruhuset och min säljare ska "se vad de kan göra", men hon är väldigt bestämd i första samtalet att det är min skyldighet att hitta fel som dessa. Det är alltså ingen tvist ännu, men skapar ändå denna tråd för att få kött på benen ifall det skulle gå åt det hållet.
 
Men hela texten i offerten skiljer sig ju från bekräftelsen. Det känns inte rimligt att en konsument skall kunna tolka om det som står i bekräftelsen stämmer med offereten.
 
  • Gilla
Inkan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hela texten i offerten skiljer sig ju från bekräftelsen. Det känns inte rimligt att en konsument skall kunna tolka om det som står i bekräftelsen stämmer med offereten.
Begär man en offert så måste man själv kolla orderbekräftelsen.
 
  • Gilla
pappaM och 3 till
  • Laddar…
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 17 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkmor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.
Håller med om att man borde kunna lita på att det blir rätt.
 
H hempularen skrev:
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.
Tack för svaret, och håller helt med, synd att säljaren inte håller med...
Angående offerten står det inga speciella villor angående orderbekräftelsen.. Däremot I orderbekräftelsen står det klart och tydligt att orderbekräftelsen ska kontrolleras noga och ändringar ska vara dem till handa innan sista revideringsdag, vilket i detta fall var 2020-05-25. Bekräftelsen utfärdades 2020-05-27... Så om man nu ska gå på stenhård linje så hade jag aldrig chansen att revidera.
Dessutom tolkar jag revidera som att jag vill göra ändringar i beställningen, inte hitta fel som de har gjort när de la upp ordern...

För info, har inte hört något från säljaren ännu.
 
J JSten skrev:
igt att fönstret ska vara vitt.
J JSten skrev:
Tack för svaret, och håller helt med, synd att säljaren inte håller med...
Angående offerten står det inga speciella villor angående orderbekräftelsen.. Däremot I orderbekräftelsen står det klart och tydligt att orderbekräftelsen ska kontrolleras noga och ändringar ska vara dem till handa innan sista revideringsdag, vilket i detta fall var 2020-05-25. Bekräftelsen utfärdades 2020-05-27... Så om man nu ska gå på stenhård linje så hade jag aldrig chansen att revidera.
Dessutom tolkar jag revidera som att jag vill göra ändringar i beställningen, inte hitta fel som de har gjort när de la upp ordern...

För info, har inte hört något från säljaren ännu.
Finnas det någon referens till offerten i orderbekräftelsen?
 
M mattoys skrev:
Finnas det någon referens till offerten i orderbekräftelsen?
Nej.
Nu när jag kollar på bekräftelsen så är det dessutom byggvaruhuset som står som kund och endast mina uppgifter som leveransadress. Vilket om jag tolkar det rätt är att orderbekräftelsen jag har fått är en bekräftelse mellan fönstertillverkare och byggvaruhuset.
Sen har jag fått ett separat ordererkännande från byggvaruhuset där det står pris och enda posten är anskaffning från xxx enligt order 1234, där 1234 är samma ordernummer som orderbekräftelsen.
Där finns ingen referens till offerten i ordererkännande.
 
Det står ju samma färgkod i offerten som i bekräftelsen! Nåt är knas här.
Aha, det är vitt med svart al ovanpå, då är det nog inget knas annat än att kunden fått fel! ;-)
 
  • Gilla
Sofsjo
  • Laddar…
Tänk på att du i och med "ändringen av offerten" lämnade vad som kallas en oren accept, så gäller inte offerten rakt av, utan det ses som att du givit ett nytt anbud till säljaren ("sälj mig istället detta, och för så här mycket").

Jag kan inte säga hur mycket det ändrar i sak, men det kan vara bra att ha kännedom om.
 
  • Gilla
MartinOW och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det beror på vad som står i offerten.

Om du får en offert, och du ger en accept till offerten. Då finns ett giltigt avtal. Det ändras inte av att leverantören skriver något annat i orderbekräftelsen. Bekräftelsen är i så fall bara en information, utan juridiskt värde (annat än just att leverantören bekräftar att accpeten av offerten kommit in, så ett avtal finns).

Men man kan skriva ett villkor i offerten att ett giltigt avtal finns först när en orderbekräftelse sänts ut. Och då med villkor att beställarne skall komma med synpunkter på bekräftelsen inom x dagar.

Men om inte offerten villkorar avtalet med bekräftelsen, så gäller offerten som avtal.
Precis som @kashieda påpekar har TS lämnat en oren accept som företaget sen lämnat ny offert på (orderbekräftelse). Iom att TS inte anmärkt på senaste offert så är den troligen giltig (beror på vad som står i det finstilta men tyst accept är att vänta).
Detta gäller i varje fall B2B men är osäker på om något annat gäller mot konsument.

men vilka är avtalspart här? och vad betyder 0502-y (vit) i ursprunglig offert resp i orderbekräftelsen.
 
Jag skulle stenhårt hävda att iom att du beställt enligt offerten (ändringen av offerten hade ni väl diskuterat innan, därmed finns en ny offert), så finns ett bindande avtal mellan dig och butiken. De måste leverera till dig i enlighet med avtalet. Du har dessutom fått ett orderekännande, de har bekräftat till dig att de tagit emot din order, och därmed ingått ett bindande avtal.

Är bekräftelsen sedan inte ens ställd till dig, så blir det ännu klarare.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Kan ju säga att om jag ögnat igenom orderbekräftelsen så hade jag inte direkt sett någon skillnad mot offerten. Detaljgranskar jag nu när jag vet att det blev fel så ser jag att representationsformaten för färgangivelse in/utsida skiljer sig mellan offert och orderbekräftelse.

Felet ligger hos leverantören och ingen annan, de får fixa detta.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Verkligen dumt av mig att inte lusläsa orderbekräftelsen, alternativt kräva en uppdaterad offert så att jag enkelt hade kunnat jämföra mot den tidigare offerten. Ska kanske tilläggas att offerten var mycket enklare att överskåda, med bilder på hur färdig fönster kommer att "se ut", inklusive färg.
tttomten tttomten skrev:
och vad betyder 0502-y (vit) i ursprunglig offert resp i orderbekräftelsen.
Den vita färgen är färgen inne, medans det ska vara svart färg ute (aluminiumbeklädnaden ska vara målad svart).

H Harald Blåtumme skrev:
Kan ju säga att om jag ögnat igenom orderbekräftelsen så hade jag inte direkt sett någon skillnad mot offerten. Detaljgranskar jag nu när jag vet att det blev fel så ser jag att representationsformaten för färgangivelse in/utsida skiljer sig mellan offert och orderbekräftelse.

Felet ligger hos leverantören och ingen annan, de får fixa detta.
Mmmmm, lägg till tre sidor på detta... Nästan som någon form av where is Waldo eller finn fem fel.. Man kan sitta och stirra för evigt utan att hitta felet.
 
Du har inte gjort något fel, du har köpt enligt offert och skall få enligt avtalad offert. Att någon annan skrivit ett papper (orderbekräftelse) felaktigt gör inte dig skyldig till något.

Jag är tämligen övertygad att detta kommer lösa sig enkelt när du pratar med din leverantör.

Betala inte innan det är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.