hej
ska dra tre nya ledare (med rätt färg ) till en spis/ugn från central. ca 5 m avstånd. räcker det med 1,5 mm kabel eller ska det vara 2,5 mm? (gammat hus med trånga kabelrör)
Med vänlig hälsning,
F
 
Vad skall den avsäkras med?
 
R Robert-san01 skrev:
Vad skall den avsäkras med?
det sitter 10 amp på varje nu.....
 
Vad skall du ha?
 
Du skriver tre trådar. Det betyder normalt enfas. Fas, nolla och jord.

enfas spisar är vanligt i äldre lägenheter. De säkras då 20 A. Till det krävs tummregelmässigt 4 kvm trådar. Kan behövas grövre, beroende på omständigheter.
Vanligare är annars trefasmatning. 5 trådar, 3 faser, nolla och jord. Säkras normalt 16 A. Till det krävs tumregelmässigt 2,5 kvm.
 
Vad är kvm?
 
H hempularen skrev:
Du skriver tre trådar. Det betyder normalt enfas. Fas, nolla och jord.

enfas spisar är vanligt i äldre lägenheter. De säkras då 20 A. Till det krävs tummregelmässigt 4 kvm trådar. Kan behövas grövre, beroende på omständigheter.
Vanligare är annars trefasmatning. 5 trådar, 3 faser, nolla och jord. Säkras normalt 16 A. Till det krävs tumregelmässigt 2,5 kvm.
jag pratare 3 ledare
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
jag pratare 3 ledare
3 fas
 
Har du en trefasspis ska du dra fram 2,5 mm2
 
H hempularen skrev:
Du skriver tre trådar. Det betyder normalt enfas. Fas, nolla och jord.

enfas spisar är vanligt i äldre lägenheter. De säkras då 20 A. Till det krävs tummregelmässigt 4 kvm trådar. Kan behövas grövre, beroende på omständigheter.
Vanligare är annars trefasmatning. 5 trådar, 3 faser, nolla och jord. Säkras normalt 16 A. Till det krävs tumregelmässigt 2,5 kvm.
så jäkla trånga rör bara men då borde jag ha 2,5 för att vara på säkra sidan då ?
 
Jag lyckades dra in det 15mm pansarrör. Men för säkerhetsskull kammade jag kablaget och hade hjälp i andra änden. Det blir ganska trångt som sagt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är kvm?
Tryckfelsnisse har nog varit i farten, tror hempularen skrev kvmm men att telefonen korrigerade till kvm.
(kvmm står för kvadratmillimeter.)
 
D Daniel 109 skrev:
Jag lyckades dra in det 15mm pansarrör. Men för säkerhetsskull kammade jag kablaget och hade hjälp i andra änden. Det blir ganska trångt som sagt.
kammade?
 
”Kammade” menas att man ser till att trådarna är helt raka och att dom ligger helt parallella, för då tar trådarna minst area.
För så fort trådarna börjar ”kröka sig” så tar dom mer plats samt om dom byter plats längs vägen så tar det ännu mer plats.
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
så jäkla trånga rör bara men då borde jag ha 2,5 för att vara på säkra sidan då ?
3-fas 16A kräver tyvärr minst 5G2,5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.