Hej!

Är i full gång med att planera konstruktionen av trädäcket framför uterummet, som just nu håller på att byggas. Har några frågor längst ned, men först lite bakgrund och tankar.

Den generella konstruktionen blir 45x120-reglar (möjligen något högre beroende på plats) liggandes på plattor. Plattorna kommer att stå på ett tunt lager sättsand/stenmjöl, därefter markduk och makadam.

Kommer även att fälla ner ett runt Spabad i trädäcket och denna nivå kommer därför att vara ca 30 cm lägre än den övriga ytan. Det blir en fördjupning in storleken ca 3x3 m (Spabadet är 213 cm i diameter). Förutom makadamen under Spabadet så har det grävts en stenkista på ca 1 meters djup strax bredvid och fram till denna kista ett dräneringsrör. Så jag hoppas verkligen att det ska räcka som dränering.

Eftersom det är ganska trångt och oerhört svårt att gräva då marken är stenhård en bit ner så kommer jag att välja skruvar, eller liknande, istället för plintar för att bära upp trädäckskonstruktionen runt Spabadet, i synnerhet bärlinorna. I skruvarna kommer jag att sätta 95x95-stolpar avsedda för en trekantsformad pergola, och samtidigt tänker jag fästa bärlinorna i dessa stolpar.

Jag planerar för en lucka i trädäcket framför Spabadets servicelucka. Normalt sätt så brukar man ju rekommendera att Spabadet ska vara åtkomligt runt om, men säljaren menar att "allt" är samlat bakom serviceluckan på Spabadet vi har köpt (Nordic Hot Tubs Warrior XL från Folkpool / https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/warrior-xl.html) och det ska extremt mycket till om man ska behöva komma åt någon annanstans. Jag får väl lita på det. Dock kommer jag att lämna stroppar kvar under tunnan så att den kan lyftas om så skulle behövas. Luckan i trädäcket har jag tänkt konstruera så som de bifogade bilderna visar. Har tänkt mig att en lodrät regel som sitter fast under trallbrädorna och står på en platta (trallbrädorna som sitter ihop). Den horisontella regeln under trallbrädorna kommer att ligga löst i en balksko.

Jag avser att klä in trädäcket med en liggande fris/kjol, så som sista bilden visar. 34x145-trallen kommer alltså att möta den lodräta frisen.

Nu till mina frågor:

* Tycker ni att konstruktionen runt Spabadet duger? Kortlingar och reglarna kan komma att sitta något annorlunda beroende på exakt var Spabadet placeras.

* Är konstruktionen av luckan i trädäcket en vettig lösning (se bild 5), eller kan man göra något smartare?

* Jag tycker det är snyggt när stolpar fälls in i trallen. Men då jag inte har några räta vinklar i trädgården så kommer stolparna att vara något vinklade i förhållande till bärlinan på ena sidan av respektive stolpe. Det går nog att fästa stolpen på ett bra sätt ändå, men den icke räta vinkeln kommer att synas på ovansidan av trädäcket. Är det okej rent estetiskt?

Vore tacksam för konstruktiva kommentarer och råd av er som kan!
 
  • 3D-rendering av ett planerat trädäck med inbyggt rundat spabad och pergolakonstruktion nära ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av trädäckskonstruktion runt ett rundat spabad med reglar och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av planerat trädäck med nedsänkt rund Spabad och konstruktion reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av trädäcksunderkonstruktion med reglar, stolpar och Spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skisser av trädäck runt ett rund Spabad, inkluderande konstruktion med reglar, bärlinor och en öppningsbar lucka framför Spabadets servicelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett trädäck med planerad utskurna lucka för serviceåtkomst till ett inbäddat spabad, omgivet av konstruktionsreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att allt ser väldigt bra ut!
Förstår dock inte riktigt frågan om stolparna
 
maah maah skrev:
Tycker att allt ser väldigt bra ut!
Förstår dock inte riktigt frågan om stolparna
Tack för ditt svar!

Jag förstår att du inte förstod frågan, krångligt beskrivet av mig :)

Bifogar tre bilder till. Den streckade linjen i den övre bilden följer trallbrädans riktning. På grund av att bärlinorna inte ligger i 90 graders vinkel gentemot varandra (beroende på tomtens utformning) så kommer ena sidan på stolpen att ligga dikt an mot den ena bärlinan och den andra sidan av stolpen kommer således inte att ligga dikt an mot den andra bärlinan. Ska jag bygga det så som jag tänkt mig, dvs att stolparna är infällda i trädäcket, så kommer detta "kosmetiska" fel att synas ovanifrån. Men det har kanske mindre betydelse?
 
  • 3D-skiss av trädäck med streckad linje som visar trallbrädans riktning och en stolpe ej i 90 grader mot bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av trädäck där en stolpe inte ligger i vinkel med bärlinorna, text beskriver anpassningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss som visar en stolpe intill skärningspunkten för två bärlinor och trallbrädor, inte i 90 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde en liknande altan förra året och det blev bra, enda skillnaden var att jag satte gångjärn på luckan, luckan lägger sig på balkskor i stängt läge
 
P Plutus skrev:
Jag gjorde en liknande altan förra året och det blev bra, enda skillnaden var att jag satte gångjärn på luckan, luckan lägger sig på balkskor i stängt läge
Okej! Ja, jag har också funderat på gångjärn, helst rostfria då kanske. Du kan möjligtvis inte fixa några bilder som visar din konstruktion?
 
Kom ihåg att om något går sönder i spa måste du komma åt pump, värmare eller kopplingar. Råkade själv ut att få läck i en koppling och för att komma åt ut att behöva lyfta allt fick jag lov att skära upp en lucka vid felet vilket gör att du inte får ha för tight och kunna krypa in under trallen
 
  • Gilla
AddeTheMan
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Kom ihåg att om något går sönder i spa måste du komma åt pump, värmare eller kopplingar. Råkade själv ut att få läck i en koppling och för att komma åt ut att behöva lyfta allt fick jag lov att skära upp en lucka vid felet vilket gör att du inte får ha för tight och kunna krypa in under trallen
Ja, det är precis det jag är orolig för. Som sagt, Folkpool menar att tillverkaren av dessa tunnor har samlat allt bakom serviceluckan. Men visst, sedan går ju rören ut till munstyckena också. Vad är det för kopplingar du syftar på? Kopplingar till munstyckena? Hur kan dessa se ut? Munstyckena kan man ta ut via insidan av karet, men kopplingarna blir säkert värre. Har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte alls hur det kan se ut bakom ytterhöljet.
 
Ta reda på hur det ser under höljet. ’vad som hände mig var att en O-ring mellan värmaren och matarröret av vatten började läcka.
Tyvärr hände samma sak i en annan koppling. O-ringar behöver ibland bytas och finns alltid vid varje koppling och en sådan finns det flera av i ett spa.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.