Jag ska koppla in mig på min befintliga fyllda acctank. Lite jobbigt är det ju att tömma systemet och fylla på med nytt vatten (+ att det blir nytt syre till systemet hur mycket det nu spelar roll..)

Tanken slog mig dock att om jag skruvar loss "pluggen " i nedre del av tanken så kommer väl undertrycket i systemet ((när expansionskälet gjort sitt))göra att det inte borde vara några problem att snabbt skruva dit en koppling/avstängingsventil med lin ??

Eller är det bara dumheter?

Det jag drar mig mest för är väll att det känns lite olustigt att byta ut 750L+ till nytt syresatt vatten
 
G
Va lite försiktigt då tanken är byggd för tryck och inte vakuum.
 
Om du inte måste montera direkt i tanken utan på ett rör från tanken så finns det utrustning som man skapar en ispropp i röret med för att slippa tappa ur hela systemet.
En del rörmokare har det.
 
Har du golvbrunn och vattentåligt pannrum så borde det gå utan problem, en koppling tätar hjälpligt på något halvvarv och kan du få hjälp med att hålla en trasa och blockera hålet i ögonblicket när du tar bort befintligt rör så...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Va lite försiktigt då tanken är byggd för tryck och inte vakuum.
jovisst men det hinner väll knappast komma ut så mycket vatten de få sekunderna som det tar att skruva dit en ny

Men är du säker på att det är så stor skillnad på tryck beroende på vart det kommer ifrån? En svetsfog är ju en svetsfog och den lär väll knappast ge sig
 
Undertrycket behöver du inte vara orolig för, dels blir det inte vacuum (d.v.s.-1bar) dels så har du vatten kvar i tanken som håller emot. Kör på, men släpp ut trycket ur expansionskärlet först, annars blir det blött:)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det går ju att prova men det kan bli blött. Hos mig hade det inte fungerat då jag har ett öppet expansionskärl på taket utan avstängningsventiler mellan kärl och tank. De gånger som jag har behövt göra något med tanken (tror det är 2 ggr) så har det varit att bara tappa ut 1800 liter syrefritt vatten. Tar en stund att göra det genom ett 15mm kopparrör.
 
R roli skrev:
Ja, det går ju att prova men det kan bli blött. Hos mig hade det inte fungerat då jag har ett öppet expansionskärl på taket utan avstängningsventiler mellan kärl och tank. De gånger som jag har behövt göra något med tanken (tror det är 2 ggr) så har det varit att bara tappa ut 1800 liter syrefritt vatten. Tar en stund att göra det genom ett 15mm kopparrör.
Kan du inte trä en plastpåse över spillröret för att hindra luft att komma in? eller två om du har ett ut på taket också
 
P Plutus skrev:
Kan du inte trä en plastpåse över spillröret för att hindra luft att komma in? eller två om du har ett ut på taket också
Vet inte om det skulle fungerat men det hade i så fall behövs 2 stycken plastpåsar eftersom har avluftning genom taket och en "spill" ledning ner till pannrummet. Inget som jag har för avsikt att prova just nu, då inga ombyggnadsplaner finns i "pajpen".
 
Men hur illa är det att tömma tanken och fylla på helt nytt? hur många gram stål från radiatorerna äts upp av 750L nytt vatten från ett borrhål :) ??
 
Oftast brukar man få ett litet tunt lager med någon form av kladdigt "material" på alla ytorna i sitt värmesystem. Så har du det inte tömt så länge att detta lager torkar ihop. Så tror jag inte att det kommer att rosta speciellt mycket mer för att du tömde din tank. Märk väl att detta är vad jag tror så jag vet inte om det blir så i verkligheten...
 
A Arne999 skrev:
Men hur illa är det att tömma tanken och fylla på helt nytt? hur många gram stål från radiatorerna äts upp av 750L nytt vatten från ett borrhål :) ??
Det handlar nog mer om att det tar timmar att tappa ur och i, när arbetet tar en minut :)
 
P Plutus skrev:
Undertrycket behöver du inte vara orolig för, dels blir det inte vacuum (d.v.s.-1bar) dels så har du vatten kvar i tanken som håller emot. Kör på, men släpp ut trycket ur expansionskärlet först, annars blir det blött:)
Hur tänker du då? I tanken blir det inga stora undertryck. Men det är ju just vattnet som skapar undertrycket, det håller inte emot något.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur tänker du då? I tanken blir det inga stora undertryck. Men det är ju just vattnet som skapar undertrycket, det håller inte emot något.
Vi menar nog samma sak, det blir inga stora undertryck, och det lilla undertryck som blir är ju påverkar bara toppen på tanken där det kan samlas lite luft.
 
Nej, du förstår uppenbarligen inte alls. Om det finns lite luft påverkar inte. Ev luft i tanken bidrar inte till något undertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.