Hej,

Jag bygger en lekstuga vid tomtgränsen. Grannen har godkänt allt men det är en allmän stig mellan min och grannens tomt. Min tomt sluttar ganska mycket så bygger lekstugan på pålar, så att det blir mer som en trädkoja, ca 1,5 meter ovan markyta. Som jag förstår det är det bara att bygga? Lekstugan är 1,5 x 2 meter. Vet inte om bilderna ger så mycket då det knappt är färdigt.
 
  • Ofärdig lekstuga byggd på pålar på en sluttande tomt, med gula och rosa väggar, 1,5 m över marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigbyggd lekstuga på pålar cirka 1,5 meter över sluttande mark vid tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror dessvärre att du behöver bygglov. Jag ställde en fråga till byggnadsnämnden gällande sådana där små redskapsskjul man kan köpa på byggvaruhus, någon kvadrat i golvyta och 1.70 höga, del av deras svar var:

"PBL: [en byggnad] ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
Det finns ingen uttalad lägsta höjd för en byggnad men redskapsskjulet du beskriver uppfyller förutsättningarna ovan och är således bygglovspliktig.
Det finns rättsfall där man bedömt att en trädkoja på 6 kvm var en byggnad. Det finns även rättsfall som visar att en altan som är ca 1,5 meter hög är tillräckligt hög för att man ska kunna vistas där och att altanen således kan vara en byggnad."

Att din koja är en byggnad lär det då inte vara någon tvekan om, så för att inte behöva bygglov eller bygganmälan skulle den behöva vara en friggebod, men det ser ut som den är mer än 3m hög från medelmarknivån. Och även om den klarar det, så låg den under 4.5m från tomtgräns vad jag förstod, och för grannar räcker det med deras godkännande som du ju fått, men för allmän/kommunal mark så går det såvitt jag förstått aldrig få godkännande på det sättet, utan det behövs bygglov, även om det är en friggebod.

Men då du redan byggt, är väl bästa alternativet att hoppas att ingen klagar på den, skulle kommunen höra av sig om det så tror jag (från andra forums-kommentarer) att man klarar sig från vite om man tar bort den snarast, så är den någorlunda enkel att lyfta bort eller montera ner så går väl det göra då förhoppningsvis. Jag betvivlar att alla små lekstugor och redskapsskjul och annat man ser vid gränsen på tomter egentligen är lovligen uppförda.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.