vi bygger garage i lättbetong och står i valet om vi ska påbörja den utvändiga putsningen eller ej! vi inser att all putsning, med grundputs+nät, samt ytputs kommer vi inte hinna med innan höststormarna slår till och att det kommer blir för kallt, samt att kvällarna med dagsljus blir för korta. Då kommer funderingarna! Ska vi göra allt till våren/sommaren, eller ska (kan) vi utföra grundputs +nätning i höst för att till våren fortsätta med ytputsen. därefter blir det målning. Vi hittar inga tydliga råd i frågan. Är det någon som vet vilka fördelar /nackdelar det finns med valen?

den obehandlade lättbetongen blir lätt fuktig från slagregn- är det problem på insidan om vi väljer att vänta till nästa vår?
görs första steget i putsningen i år - påverkar detta slutputsen om den görs till våren? måste fasaden skyddas/göras ren?

Lite info: vi bor i södra Skåne, så frost/vinter brukar sällan vara något problem, men det är ju fuktigt och blåsigt. vi kommer installera en luft-luftvärmepump inne i garaget, så temperaturen aldrig understiger 8-10 gr i garaget.
 
N
Hej, ni ska ju grunda med webers vitgrund eller motsvarigt. Lågalkaliskt grundnings bruk, och när du slår på det ska du förvattna och bruket ska vara väldigt löst. Du kan näta och grunda nu, inget som hindrar något. Och fortsätta nästa år.
Men använd riktig kalk färg helst när du målar sen, lite svårt om man är ovan. Men håller ju då mycket längre.
Plastfärg 5-20 år, kalkfärg 25-50 år.
 
N neo11 skrev:
Hej, ni ska ju grunda med webers vitgrund eller motsvarigt. Lågalkaliskt grundnings bruk, och när du slår på det ska du förvattna och bruket ska vara väldigt löst. Du kan näta och grunda nu, inget som hindrar något. Och fortsätta nästa år.
Men använd riktig kalk färg helst när du målar sen, lite svårt om man är ovan. Men håller ju då mycket längre.
Plastfärg 5-20 år, kalkfärg 25-50 år.
Tack för svaret!
 
trähandtag trähandtag skrev:
vi bygger garage i lättbetong och står i valet om vi ska påbörja den utvändiga putsningen eller ej! vi inser att all putsning, med grundputs+nät, samt ytputs kommer vi inte hinna med innan höststormarna slår till och att det kommer blir för kallt, samt att kvällarna med dagsljus blir för korta. Då kommer funderingarna! Ska vi göra allt till våren/sommaren, eller ska (kan) vi utföra grundputs +nätning i höst för att till våren fortsätta med ytputsen. därefter blir det målning. Vi hittar inga tydliga råd i frågan. Är det någon som vet vilka fördelar /nackdelar det finns med valen?

den obehandlade lättbetongen blir lätt fuktig från slagregn- är det problem på insidan om vi väljer att vänta till nästa vår?
görs första steget i putsningen i år - påverkar detta slutputsen om den görs till våren? måste fasaden skyddas/göras ren?

Lite info: vi bor i södra Skåne, så frost/vinter brukar sällan vara något problem, men det är ju fuktigt och blåsigt. vi kommer installera en luft-luftvärmepump inne i garaget, så temperaturen aldrig understiger 8-10 gr i garaget.
Vi bygger hus med 400m2 som ska putsas och vi kommer putsa utsidan först om en månad. Inga problem att putsa i princip hela vintern. Torkar sämre ju blötare det är ute. Vi kör tunnputssystem för det är lättare. Tjockputs och siporex hör inte riktigt ihop i min mening.
 
N
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vi bygger hus med 400m2 som ska putsas och vi kommer putsa utsidan först om en månad. Inga problem att putsa i princip hela vintern. Torkar sämre ju blötare det är ute. Vi kör tunnputssystem för det är lättare. Tjockputs och siporex hör inte riktigt ihop i min mening.
Ja, det är ju inga problem att putsa på vintern om det är plusgrader. Vid minusgrader kan man inte putsa.
Och är det plusgrader på dagen så ska det även helst vara det på natten. Men brukar va problemfritt fram till jul.
Jag har putsat ganska många siporex villor i stockholmsområdet, men då enbart med tjockputs.
Aldrig ens sett eller hört någon föreslå tunnputs, tunnputs är ju främst för puts på cellplast eller isolering etc.
Så där håller jag inte med dig alls och skulle inte gjort så hemma hos mig själv då det är ett cementbaserat plastbruk, men håller med om att det är enklare för en amatör och billigare också.
 
N
Och jag vet inte om det är du som murat dina 400m2 siporex, ytong M+M etc. Men jag kan garantera att många stenar tandar.
Med tjockputs så försvinner sånt, men kör man tunnputs så syns det sen. Och det kommer se förjävligt ut.
Och sen är ju tunnputs för icke sugande ytor, siporex suger mycket, inte som tegel, men mycke. Hur blir det då tror du? Kanske spjälkar loss efter ett par år.
Hoppas du har haft låg densitet på dom utvändiga stenarna.
 
Bara det inte fryser direkt så är det inga problem.
 
N
M MagHam skrev:
Bara det inte fryser direkt så är det inga problem.
Ja du har väl rätt, jag har putsat under nollan och det har klarat sig på näppe. Har aldrig varit med om att det frysit och fått hugga ner allt, men det kan hända. Så inget att rekommendera. Dock är ju den risken mindre med tunnputs.
Stenen heter ju H+H, skrev fel ovan.
Men har även murat/limmat ett par siporexvillor.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Och jag vet inte om det är du som murat dina 400m2 siporex, ytong M+M etc. Men jag kan garantera att många stenar tandar.
Med tjockputs så försvinner sånt, men kör man tunnputs så syns det sen. Och det kommer se förjävligt ut.
Och sen är ju tunnputs för icke sugande ytor, siporex suger mycket, inte som tegel, men mycke. Hur blir det då tror du? Kanske spjälkar loss efter ett par år.
Hoppas du har haft låg densitet på dom utvändiga stenarna.
Du e för go. Tack för omtanken men om man köper system från låt säga H+H med allt inkl tunnputssystem så hoppas man väl ändå att de har koll på sina produkter. Låter dåligt att de säljer block och puts men att det inte håller. Jag är inget proffs men drar den slutsatsen.
 
N
Vete fan, sto är väl den enda som kan hitta på detta.
Länka produktblad på vad du köper så ska jag läsa igenom.
Och gör det bara för din skull!
Och det är väldigt många säljare som bara vill sälja och har dålig kunskap.
Även på H+H.
Vi murade ca 1000m2 boyta med H+H blocken förra året, fin sommarstuga med båthus,poolhus mm.
Och när vi kontaktade H+H vid problem så fick vi ingen hjälp alls, alla skyllde på alla.
 
Redigerat:
N
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Du e för go. Tack för omtanken men om man köper system från låt säga H+H med allt inkl tunnputssystem så hoppas man väl ändå att de har koll på sina produkter. Låter dåligt att de säljer block och puts men att det inte håller. Jag är inget proffs men drar den slutsatsen.
För att svara tydligt, nu får du en puts som håller 2-10år. Kör du tjockputs håller det minst 50 år
 
N
eventuellt en renovering om 20-30 år
 
Vi köpte Alsitop F med armeringsnät. Har påbörjat och gjort i ordning överdel av kortsidorna, dvs 2ggr 10 m2, och ca 7 mm tjockt. Behagligt material att jobba med och det blir en snygg yta.
 
Neo11 folk på forumet ser igenom dina försök att hacka ner på tunnputs.
Det byggs otroligt många hus med just lättbetong och armerad tunnputs, som håller länge.
Precis som det finns hus med tjockputs som håller länge.
Man kan som med allting annat hitta dåliga exempel, jobb som inte utförts korrekt osv.

Men dina eskapader här i forumet får en att skratta (åt dig).

Så 150-miljoners sommarhuset du byggde blev inte bra? Kunde du inte övertyga dom att köra tjockputs istället?


Förresten, mitt siporexhus med de blöta stenarna och tunnputs är kanon.
 
N
xLnt. Du får skratta hur mycket du vill. Men kalkprodukter håller kanske 50-80år.
Tunnputs är inte en kalkprodukt utan en plastprodukt, tror livslängden på plast produkter är mycket kortare.
Men funkar säkert bra i många år om det är rätt utfört. Den dyra sommarstugan blev mycket dyrare än så, och med dom körde vi h+h lättbetongsten 275 densitet på ytterväggarna, och h+h block på innerväggarna med densitet 525.
Alla hus putsades med tjockputs NHL utvändigt och målarkalk kulekalk invädigt, med minst 20 mm puts.
Har aldrig ens hört talas om att någon skulle vilja använda tunnputs på nyputs på fasad i stockholm. Då måste man ju nästan vara en idiot, att man inte förstår bättre menar jag.
Men jag gissar att dom som bor på landet blir på lurade allt möjligt, då dom kanske inte kan rådfråga någon.
Men dom med sämre ekonomi väljer ju också såklart tunnputs då det är billigare, men håller mycket kortare, och oftast drabbar det ju bara nästa ägare.
Om du murade med blöta sten bör du kolla taket om några år, då fukten stiger uppåt, hoppas du inte behöver byta taket då =).
Och har du kalkfärg på fasaden från början med tjockputs, kan fasaden ha en livslängd på 60-100 år
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.