Hej!

inledningsvis vill jag säga att jag har tummen mitt i handen men kände att det var dags att försöka åstadkomma något själv.

jag har fixat till en garderob som jag vill sätta upp en dörr på, jag bifogar bilder.
Jag har en Mdf-skiva som ska bli dörr, den ska gå från vägg till vägg utan någon inramning, med dolda gångjärn.

jag har satt upp en 45x45mm regel som jag tänkte kunde bära upp dörren och vara platsen för gångjärnen att hänga. Det är i detta moment jag sitter fast. Jag får inte gångjärnen att fungera utan att skivan direkt tar emot.
Gångjärnen jag använder är standard luck-gångjärn från Ikea (blum), tror dom heter Hjälpreda eller dylikt.

har jag tänkt fel från början, går det ens att få till det vridmomentet på dörren?

skivan är 16mm tjock, 700mm bred och 1760mm hög.

mvh
G
 
  • Hand som pekar på ett luck-gångjärn monterat på MDF-skiva och träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med en MDF-skiva stående mot väggen och en träregel monterad på den ena sidan som stöd för dörrens gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom garderobsöppning med en vertikal träregel på den vänstra sidan, avsedd för installation av dolda gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mdf-skiva står lutad i en öppning som planeras bli garderobsdörr, avsedd att ha dolda gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MDF-skiva stående bredvid öppen garderob med träremsa, förberedd för montering av dolda gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att Du måste sätta gångjärnet närmare kanten på osb skivan, alt såga av den. Tror inte det funkar med så mycket ”överhäng” som ca 45 mm
 
Tack! Tror du det skulle funka att såga en ficka i regeln så gångjärnet kommer närmare väggen alternativt ta ner regeln o sätta upp en regel som är 1cm tjock?
 
Jag mätte på mina garderober kanten på luckan skall bara vara 5 mm från hålet för gångjärnet
 
Om väggen är stabil skulle jag nog sätta något tunnare än 45 men inte för tunt för Då blir det kanske problem med att luckan kommer för nära väggen. En Ikea stomme är väl ca18 mm tjock så det borde väl vara lämpligt. Men det går då klart att göra uttag i 45an också, bara dom blir lika.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag mätte på mina garderober kanten på luckan skall bara vara 5 mm från hålet för gångjärnet
tack Bo!
 
  • Gilla
Melker Blomqvist
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Om väggen är stabil skulle jag nog sätta något tunnare än 45 men inte för tunt för Då blir det kanske problem med att luckan kommer för nära väggen. En Ikea stomme är väl ca18 mm tjock så det borde väl vara lämpligt. Men det går då klart att göra uttag i 45an också, bara dom blir lika.
tack! Jag kanske tar o försöker såga till två uttag, vet du om två gångjärn orkar lyfta 17kg?
 
G gasoderman skrev:
tack! Jag kanske tar o försöker såga till två uttag, vet du om två gångjärn orkar lyfta 17kg?
ingen aning, men med tanke på höjden på luckan skulle nog 3-4 vara bra om jag killgissar.
 
Det brukar sitta minst 3 gångjärn på en garderobsdörr. Kanske inte för att klara vikten, men utan det tredje gångjärnet så "sviktar och svajar" dörren på mitten och känns allmänt vek.
 
  • Gilla
Melker Blomqvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.