C
Manualen säger max 20 cm djupt. Någon som testat att tumma lite på det? Antar att det är tilltaget med lite marginal.
Slingan går över en väg på ett ställe och jag skulle vilja peta ner den lite extra där så att jag kan sladda gruset utan att riskera att riva med mig slingan. Säg 25-30 cm.
 
Varför inte lägga ett skyddsrör i vägen? Ex. Pem-slang?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N NoOne2k skrev:
Varför inte lägga ett skyddsrör i vägen? Ex. Pem-slang?
Ja, det har jag också funderat på. Eller t.ex. lägga dem i en cementlimpa.

Grejen är att jag kör med en gårdsharv och om den får fatt i skyddsröret så sliter den upp det i ett nafs även om själva skyddsröret kanske överlever. Så det måste i så fall vara väldigt väl förankrat i backen. Och då blir det nog överkurs. Tror det räcker bra om den bara ligger tillräckligt djupt.
 
Prova, lägg t.ex. en djupt, en medeldjup och en grunt. Då är det vara att prova och använda den som ligger djupast och funkar. Övriga kan ligga kvar till den dagen du sladdar upp dom och då vet du att du är nära (om det inte var den grunda du var tvungen att använda ).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det har jag också funderat på. Eller t.ex. lägga dem i en cementlimpa.

Grejen är att jag kör med en gårdsharv och om den får fatt i skyddsröret så sliter den upp det i ett nafs även om själva skyddsröret kanske överlever. Så det måste i så fall vara väldigt väl förankrat i backen. Och då blir det nog överkurs. Tror det räcker bra om den bara ligger tillräckligt djupt.
En gårdsharv går väl inte så djupt, 5, max 10cm?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
C
N NoOne2k skrev:
En gårdsharv går väl inte så djupt, 5, max 10cm?
Nä, det stämmer rätt bra så jag behöver inte lägga dem jättedjupt. Men marknivån blir ju lite diffus med grus eftersom det rör på sig. Känns som att 10 cm marginal är lite snålt, skulle gärna ha lite mer.
 
En gårdsharv går väl inte ens 10cm ner? Kör man ens en väghyvel 20cm ner i ett svep? Lägg du ett rör 20-25cm ner. Säkra med en liten puckel av betong eller något som hyvel/harv hoppar över om det nu skulle vara en risk.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Börjar nog med att lägga ett rör på 25 cm. 5 cm torde man kunna tumma på marginalerna tycker man.
 
Man kör inte en väghyvel 20cm heller, mer än 10 är högst ovanligt vid normalt vägunderhåll. Normalt är det snarare högst 5.
 
C
Ja, hyvlar gör man ju på ytan, harvar under ytan. Men harven går nog ca. 10 djupt när man sänker den max.
 
Du tänker inte på sladda? Det är bara på ytan. Hyvlar gör man lite djupare men inte djupare än nödvändigt, dvs till strax under hålornas botten som mest. Men det är ju lite OT :).
 
C
Ha ha, nej jag tänkte på hyvla, men jag menade att hyvla gör man ju inte mer än vad som är nödvändigt. Men harven skall ju ner under gruset. Så det är fullt naturligt att harven går djupare än vad man normalt hyvlar. Nu hyvlar man ju inte en grusplan och harvar inte en väg så det kanske är en dålig jämförelse redan där :rofl:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det håller jag med om, men jag menar ändå att man inte harvar grus. Makadam eller singel däremot.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
jag menar ändå att man inte harvar grus
OK, det är min singelplan som harvas då, om det känns bättre ;)
 
Haha, då är vi överens :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.