Jag satte upp två såna som ersättare till en lysrörsarmatur med 2x58w lysrör.
Första veckan var det nästan jobbigt starkt ljus men nu är jag van och mycket nöjd ;)

Edit: Det verkar vara denna som så många köpte som nu utgått. Specen verkar lika förutom att den nya är specad till 4400 lumen och den gamla var 5500. Samma effekt dock.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-003025/
 
Ok, ja 5500lumen från 43 watt var nog lite överspecat kan man gissa.....

För 250kr känns det som den ligger rätt bra till för ett köp...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja 5500lumen från 43 watt var nog lite överspecat kan man gissa.....

För 250kr känns det som den ligger rätt bra till för ett köp...
Ja, troligen uppdaterades väl artikeln pga överspec som du säger.
Jag kompletterade förra veckan i förråd och så med den nya varianten och märker ingen skillnad.
 
Här är länk till tråd för gamla och nya armaturen, https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-led-lysroersarmatur.309792/

Hade en av dessa installerade i vårt gamla förråd på 15m2 innan vi rev det, helt okej ljus och inget flimmer. Har köpt totalt tio som jag ska ha i det nya garaget på 41m2. Håller dock på att bygga det nu, så har inte installerat dem ännu.
Funderar dock på om jag ska köpa fler nu när priset är lågt
 
  • Gilla
JSE
  • Laddar…
Jag har den "gamla" Jula armaturen i garaget. 4 st i ett 48 m² stort garage med en takhöjd på 3-3,2 m och dessa 4 armaturer räcker och blir över. De lyser bra, i början tyckte jag att de nästan lyste för starkt men som någon skrev, "man vänjer sig med ljuset".
 
R roli skrev:
Jag har den "gamla" Jula armaturen i garaget. 4 st i ett 48 m² stort garage med en takhöjd på 3-3,2 m och dessa 4 armaturer räcker och blir över. De lyser bra, i början tyckte jag att de nästan lyste för starkt men som någon skrev, "man vänjer sig med ljuset".
Hoppsan, då har jag nog köpt på tok förmånga läste något om 1000lm per m2 är lagom för arbete, så jag köpte därefter
 
J JSten skrev:
Hoppsan, då har jag nog köpt på tok förmånga läste något om 1000lm per m2 är lagom för arbete, så jag köpte därefter
För ett garage i den storleken hade jag satt upp 4-6st. 4 räcker gott och väl för allmän belysning, sen komplettera där det arbetas eller kan skuggas av motorhuv etc.
 
Ja man får fundera lite på vad man gör i garaget.

I den halva jag servar bilen i kommer jag ha rören på längden och ut mot hörnorna + en mittåt för annan verksamhet. I andra halvan kommer jag vrida armaturerna 90 grader för det passar bättre med hur jag arbetar där.
 
  • Gilla
Amrich
  • Laddar…
Köpte 11 armaturer på rean och fick upp 4 idag i ena halvan av garaget (dubbelgarage). Det blev perfekt. Så nära operationssalsbelysning man kan komma utan narkosläkare på standby.

Om de bara håller så blev detta perfekt.

I andra halvan blir det 5 armaturer men med lite annan placering (enligt inlägg ovan).
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Det blev perfekt. Så nära operationssalsbelysning man kan komma utan narkosläkare på standby.
Låter najs. Hur bra spridning har de på ljusbilden? Letar armaturer till källaren där det är lågt i tak, och man vill ju ha en jämn belysning i hela rummet.
 
En bra uppskattning är att armaturen är rundstrålande, liknande bifogade bilden.
 
  • Tomt rum med en takarmatur och diagram som visar armaturens rundstrålande ljusfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
Låter najs. Hur bra spridning har de på ljusbilden? Letar armaturer till källaren där det är lågt i tak, och man vill ju ha en jämn belysning i hela rummet.
Jag skickar en bild i pm. Jag har också lågt i tak och spridningen verkar bra, har inga skuggor med dessa fyra armaturer. Enda nackdelen är att det finns en liten spridning horisontellt också, och den bländar lite. Men det är svårt att ha kalasljus och svagt lysande ljuskällor med bara fyra armaturer.
 
Jula har dessa rätt ofta på rea, har köpt vid fyra-fem tillfällen nu för 249:-. Riktigt bra armatur för de pengarna. Hoppas de har kvar dem om man behöver byta i framtiden då fästet är klickbar och snabbkoppling.
 
Hej!
Köpte två st https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

Såg en som hade dem till frösådder och odlingar och hade tänkt hänga upp dem under hyllplan. Men sen framkom det ju att sladd och inkoppling inte ingår. Vad behöver jag? Måste de kopplas till väggströmbrytare, eller finns det med en sladd rätt in i vanligt eluttag så kan jag köra på timer? Kan en tekniskt kunnig som jag fixa detta, eller måste man vara elektriker?
Länka gärna till det som jag behöver köpa för att koppla in.

TACK på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.