Hej,

Vi har precis köpt hus och förra ägaren har provat att få bort sätt-sprickor i nedervåningen med glasfiberduk och tapet, men likväl har det spruckit för honom rakt av och sprickorna syns ändå. Vår besiktningsman sa att det enda sättet att komma runt problemt är att sätta nya hela gipsskivor över sprickorna, i princrip gipsa om halva nedervåningen. Finns det ngn här med liknande problem eller erfaenehet av liknande situation?

Känns ju inte som ngn ide att prova olika armeringsmattor etc då det redan sitter en glasfiberväv som spruckit rakt av. Mitt största problem med att sätta skivor är att det "bygger" ju ca 10 mm inåt vilket göt att alla fönsterfoder, lister etc måste tas bort och flyttas med. Ett tunnare alt. hade varit att föredra. Kanske plyfa på 3 mm?
 
Finns 6.5 mm renoveringsgips, men du lär nog få ta loss lister och foder för att det skall bli snyggt.
 
  • Gilla
torvenius
  • Laddar…
vad är det för hus? Ibland är det ju byggt så att man på sätt och vis får acceptera nån spricka ibland. Alla trähus rör sig och vissa mer på sina ställen. Ibland är det enklast att bara acceptera och lägga tid och kraft på nåt annat istället.
 
  • Gilla
torvenius
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns 6.5 mm renoveringsgips, men du lär nog få ta loss lister och foder för att det skall bli snyggt.
Tack, ah ok det visste jag inte att det fanns, bra tips, tack! Jo det har du säkerligen rätt i förstås.
 
S Stefan1972 skrev:
vad är det för hus? Ibland är det ju byggt så att man på sätt och vis får acceptera nån spricka ibland. Alla trähus rör sig och vissa mer på sina ställen. Ibland är det enklast att bara acceptera och lägga tid och kraft på nåt annat istället.
Trähus från 78. Jo det finns ju risk för att man bara får gilla läget, hade bara varit trevligt att försöka åtgärda det om man ska sätta upp ngn snygg tapet över det.
 
Prova med pappersremsor istället för glasfiber över sprickorna - pappersremsor skall ju vara starkare och mer flexibla än glasfiberremsor.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Prova med pappersremsor istället för glasfiber över sprickorna - pappersremsor skall ju vara starkare och mer flexibla än glasfiberremsor.
Ok tack för svar! Det är ganska stor sprickor men det kanske papper klarar? har väldigt lite erfarenhet av detta
 
T torvenius skrev:
Ok tack för svar! Det är ganska stor sprickor men det kanske papper klarar? har väldigt lite erfarenhet av detta
Då bör du nog spackla igen sprickorna först och sen lägga remsor över innan finspackling , slipning och nya tapet alt målning.
 
  • Gilla
torvenius
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Då bör du nog spackla igen sprickorna först och sen lägga remsor över innan finspackling , slipning och nya tapet alt målning.
Ja det jag är orolig över är att det spricker igen och papper eller glasfiberväv inte kommer hålla.
 
T torvenius skrev:
Ja det jag är orolig över är att det spricker igen och papper eller glasfiberväv inte kommer hålla.
Det är väl bara att testa på nån spricka som inte är så synlig - kanske finns en bakom en bokhylla eller liknande...
 
  • Gilla
torvenius
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Det är väl bara att testa på nån spricka som inte är så synlig - kanske finns en bakom en bokhylla eller liknande...
Tack, ja jag får nog ev göra ngt sånt!
 
Är det spånskiva som underlag
 
  • Gilla
torvenius
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Är det spånskiva som underlag
ja så vitt jag vet är det d
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.