pacman42 pacman42 skrev:
En bekant har separat poolhus, men man kan gå dit från huvudbyggnaden via en underjordisk tunnel, det kanske vore något? ;)

Främst något att fundera på för de som tänker starta projekt i framtiden...
Ja det hade varit fräckt men lite sent för det nu på många sätt.
 
V mutalisken skrev:
Golvvärme är bra men tänk till lite kring hur du tekniskt löser det så att du tex kan stänga av golvvärmen under vintern utan att slingorna fryser sönder, eller utan att poolen snor värme från slingorna. Särskilt om du tänker att du inte ska använda poolen en vintern. Du kanske tänker nu att du alltid kommer att använda den, men troligtvis kommer du inte det.

Vi har golvvärme och en inomhuspool och på vintern så suger poolen värme från golvvärme, vilket egentligen bara är irriterande från ett ekonomiskt perspektiv. Nu kunde vi inte stänga av slingorna då de skulle fryst sönder isf.

En annan sak som kan vara bra, som Jag inte vet om det är ok men som finns vid vårt hus är dagvatten avledning som vi kan tömma poolen i om vi vill (förra ägaren av vårt hus rekommenderade det snarare än husets avlopp för att det avloppet inte han ta emot vatten i samma fart.

Är det en jetstream du tänkte installera? Om du tänkte använda såna där gummiband nu till en början så är det bra att skapa ett utrymme för en jetstream i framtiden med el och vattenrör. För efter du gjutit är det ett helvete att montera dem om du inte tar en toppmonterad men de år både fula och låter mkt.
Bra tankar kring golvvärmen, det tackar jag för!
Sitter en golvbrunn i teknikutrymmet som är kopplad till dagvattnet så det är löst. Har även väldigt nära till dagvattenbrunn med bra kapacitet om jag skulle behöva pumpa ur poolen någon gång.

Tanken är ett sånt där gummiband, har sett filmer på folk som simmar i små pooler med jetstream och det ser inte alls bekvämt ut tycker jag. Kanske funkar för elitsimmare men jag tror inte jag skulle klara av det.
 
S Surly skrev:
Bra tankar kring golvvärmen, det tackar jag för!
Sitter en golvbrunn i teknikutrymmet som är kopplad till dagvattnet så det är löst. Har även väldigt nära till dagvattenbrunn med bra kapacitet om jag skulle behöva pumpa ur poolen någon gång.

Tanken är ett sånt där gummiband, har sett filmer på folk som simmar i små pooler med jetstream och det ser inte alls bekvämt ut tycker jag. Kanske funkar för elitsimmare men jag tror inte jag skulle klara av det.
Vad jag förstår så ska det gå att konfigurera hastigheten på jetstreams. Tips är att prova att simma med gummiband innan och testa, det är inte för alla.

Men att skapa utrymme för en framtida jetstream är också ett tips. Vi vet tex inte var våra golvslingor och armeringsjärn går så vi kan inte lägga på en jetstream i efterhand.
 
Vi går i hustankar och har börjat hemnet/booli knarka. Hus med inomhuspool går bort direkt. Ni ska ju bygga för er själva såklart, men kan vara bra tänka på
 
Hej
Vilket roligt projekt med en, inomhus pool!
har ritat en del poler med åren, även inomhus.

har planer att själv bygga ett hus framöver med en pool och då möjlighet inomhus.

En ev tömning av poolen kan vara en lite knepig fråga lite beroende av var i landet du är.

En del många kommunen inte tilllåter tömning av klorbaserat vatten i dagvatten system eller som utsläpp i naturen och inte häller i det kommunala avloppssystemet.

kan vara bra att kolla up.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi går i hustankar och har börjat hemnet/booli knarka. Hus med inomhuspool går bort direkt. Ni ska ju bygga för er själva såklart, men kan vara bra tänka på
Så är det utan tvekan. Vissa väljer bort hus med pool och andra väljer bort hus utan pool.

För egen del skulle jag välja bort hus där det inte finns plats att bygga pool....
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En bekant har separat poolhus, men man kan gå dit från huvudbyggnaden via en underjordisk tunnel, det kanske vore något? ;)

Främst något att fundera på för de som tänker starta projekt i framtiden...
Pixbo ?
 
L Lazze skrev:
Pixbo ?
Nej, norr om stan.
 
  • Gilla
Lazze
  • Laddar…
Uppdatering! Skulle åkt till Spanien över jul och nyår men det blev inställt i sista stund pga nåt slags virus som tydligen härjar. Tidsoptimist som jag är beställde jag därför betong för en dan före dan-gjutning. Fick hålla på till 02:00 i natt för att bli hyggligt klar. Fick slängt i golvvärme, tappvattenslangar och lite elslang på morgonen och blev färdig i samma stund som basken fylldes på. Spännande att gjuta valv över teknikrummet men det höll som tur var. Hoppas även det håller när jag river formen... är nog bäst att låta det stå några dagar. Nybyggt poolhusets grunder med inslag av betong och granitmur i en byggfas under vintertid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygguten betonggrund med teknikrum, golvvärme och elinstallationer på byggplats vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet ner till teknikrummet hade jag tänkt ha 70×80 cm för att smidgt kunna få ner utrustning, var visst inte helt klar i huvudet inatt så det blev 60×70, hoppas det ska räcka...

Blir det en längre period med plusgrader kanske jag börjar mura upp väggar i vinter, annars blir det till våren. Granitmuren framför poolhuset ska upp ett skift till, ska försöka få färdigt det i vinter i alla fall. Det mesta av framsidan av poolhuset blir ett fönsterparti på ca 5-5,5m varav minst ca 1,6m öppningsbart. Har inte bestämt exakt än och heller inte frågat efter offerter. God jul på er!
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.