Hej.
jag har ett 6x13mtr torp, på torpar grund. inne golvet ca 80cm ovan mark.
Jag skall bygga till 6x12 mtr, som ett T..(utfrån m ::)itten)..
fråga 1; om jag bygger på en betong platta, hur förbinder jag de bägge 2 kropparna.
fråga 2; jag vill ha vatten burengolv värme i den nya delen, kan detta även fungera om jag väljer att ha torpargrund där med... självklart funkar det, men blir det ett stort energi bortfall då.
mvh john
 
John Carrier skrev:
fråga 1; om jag bygger på en betongplatta, hur förbinder jag de bägge 2 kropparna.
Plattan och torpargrunden måste vara fria från varandra, de kan inte samverka. Trästommarna kan du koppla till varandra utan att det skall vara några problem
fråga 2; jag vill ha vattenburen golvvärme i den nya delen, kan detta även fungera om jag väljer att ha torpargrund där med... självklart funkar det, men blir det ett stort energi bortfall då.
Hur stort bortfallet blir beror på hur mycket du isolerar... ;) men golvvärme i betongplattan ger också förluster och möjligheten att reglera värmen blir snabbare i ett träbjälklag på torpargrund
 
Tack, snabbt svarat...
Hur tjockt skall isoleringen vara om jag väljer torpar grund? ,
Hur djupt bör jag gräva ner grunden i marken,? ( bor på värmdö)
och hur högt bör det vara mellan jordgolvet och blindbotten..?
jag verkligen ogillar att betala höga energi kostnader.... skall därför borra för bergvärme..

Går det att lägga in vattenburen värme underifrån, i den gamla delen, jag har 1,2 mtr i stå höjd under huset.. och golvet är isolerat med sågspån, som jag då byter ut.. om det går hur gör man i sådant fall?
mvh john
 
John Carrier skrev:
Hur tjockt skall isoleringen vara om jag väljer torpargrund?
min 220mm... en variant kan vara att fästa upp cellplast underifrån t.ex. 50mm och sedan lägga i isoleringen i bjälklaget uppifrån... cellplasten ger bra isolering och bryter köldbryggan från golvbjälkarna. Dessutom är det ett material som inte kan mögla eller röta... se andra länkar om kryprumsgrunder här på forumet
Hur djupt bör jag gräva ner grunden i marken,? ( bor på värmdö)
Tillräckligt...  ;D
och hur högt bör det vara mellan jordgolvet och blindbotten..?
min 60cm, helst 80cm
jag verkligen ogillar att betala höga energikostnader.... skall därför borra för bergvärme..

Går det att lägga in vattenburen värme underifrån, i den gamla delen, jag har 1,2 mtr i stå höjd under huset.. och golvet är isolerat med sågspån, som jag då byter ut.. om det går hur gör man i sådant fall?
Nej, i praktikgen går inte detta. Du får riva upp golven uppifrån och lägga en glespanel som du lägger vattenslingorna i (jag skulle inte vilja stå i källaren och riva ett spånisolerat golv uppåt ;)
 
hahaha.. ja inte tänkte jag så långt.. nybörjare på detta !!

nya delen
om jag satte dit 10, 15, eller 20 cm cellplast..underifrån.. gör det stor skillnad?

gammla delen
golven är ju grymt kalla nu på vintern, jag kollade under några golvplank, och sågspånet har sjunkit ihop.. ca 2 cm luft ficka.. sedan 18 cm sågspån.. ( väggarna är isolerade med 2 cm luft fickor, sedan 7 cm stående plank + vind papp + ytterpanel)..

har du något tips hur jag kan få golvet varamare i den gamla delen)

jag är verkligen tacksam för svaren
mvh john
 
John Carrier skrev:
nya delen om jag satte dit 10, 15, eller 20 cm cellplast..underifrån.. gör det stor skillnad?
Nej, när du lagt isolering mellan golvbjälkarna (170/195/220mm) så ger ytterligare isolering i ett golv inte så mycket, men vill du så kan du naturligtvis välja 100mm, mer behövs inte.
gamla delen
golven är ju grymt kalla nu på vintern, jag kollade under några golvplank, och sågspånet har sjunkit ihop.. ca 2 cm luft ficka.. sedan 18 cm sågspån..
Här har du ju gott om utrymme så lägg till 10cm cellplast på undersidan. Här är det säker så att det kalla kommer blåsande från väggarna i den luftspalt som finns mellan golvplank och spån (18cm spån är inte så dåligt)
( väggarna är isolerade med 2 cm luft fickor, sedan 7 cm stående plank + vind papp + ytterpanel)..
För att minska energiförbrukningen bör du också göra en tilläggsisolering med gärna 10cm, men här får man också ta hänsyn till om det är lämpligt med hänsyn till att det är ett "torp"... men om du åtgärdar väggarn kommer du antagligen också att minska draget under golvplankorna
Med anledning av vad du skriver kommer vi in på hur det ser ut med isoleringen av vinden...? här behöver du säkert också förbättra, men nu blir det större problem.
När man isolerar ett vindsbjälklag där innertaket inte har plastfolie/dif. plast ökar risken för fukt och mögelskador på yttertakets insida. Detta beror på att värmebelastningen/förlusterna uppåt är betydligt större än neråt (i golvet). Värmeförlusterna uppåt håller vindsutrymmet varmt och risken för kondens minskar, om vi nu tilläggsisolerar sjunker temperaturen här uppe och risken för fuktskador uppstår (vi hade ju heller ingen plast så fukten ur rummet kommer också hit upp och fördubblar risken)
Så att isolera vinden bör du göra efter kontakt med byggtekniker!!!
Nu är huset snart klart... ;D
 
godmorgon, en ny dag.

okej, så om jag tillläggs isolerar väggarna utifrån, så kan jag `täppa till´..kall draget mellan golv och vägg ??

... skall jag lägga plast i väggarna, ( vi isolering utifrån) som ångspärr?

jag har isolerat taket inifrån ( vinter 2005) med 30 cm ekofiber, 3 cm luftspalt och öppet i tak fot och nock, ingen plast , men väl fiberduk... det har funkat okej.. men har inte varit uppe och kollat iår ( vinter 2006) .. snön ligger tjock..

jag snackade med en byggare, han sade att jag måste gräva ner grunden till 1.50 cm, för att få den frost fritt.. stämmer detta.. känns väldigt djupt.. mitt torps grund är ca 1 mtr ned i marken.. på lera.

mvh john


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.