T
Hej,
pga en rad stölder ger jag upp tilliten till människor och stänger in min carport till garage.
Det blir en 300x200 port som betsälldes igår.

Min fråga är de tre valv jag har på "sidan" -
det är ca 2 meter breda med 60cm stående fasadpelare mellan dessa portar.
Jag hade tänkte fälla de nya garageväggarna i "hålen" så de befintliga fodren blir kvar som konturer (vill inte ha en lååång vägg bara utan behålla "carport-känslan" på väggen - så det blir tre "valv" på långsidan med den nya väggen ett par cm innanför den befintliga och foder kvar).
Jag har stående ribbad 6" panel på väggarna mellan valven och hela runt carporten.

Fråga: Vad ska jag ha för fönster i dessa "valv"?
boningshuset går i sekelskiftesstil med 2-luft 102X147 karmar.
I carporten tänkte jag högre fönster, tyo 40cm från cementgolvet - kanske 2st 60x160 8-rutor spröjs i varje så det bli insyn till mina mekprojekt från tomten.
eller ska man ha samma som huset men högre - 2-luft 10x160?
Finns det någon som vet någon som kan rita för en vettig peng?
Jag vill ha lite gammal klassisk stil men jag ser ingen bild framför mig hur det ska se ut - måste vara "gammalt" klassiskt, inte modernt stora glas.. typ...
Det blir ganska dyrt hela kalaset så jag har inte råd att göra om :(
Finns det något program på nätet där man kan typ ladda upp foto och testa?
Vad tror ni blir bra?
Var hittar man stilfoto man kan surfa runt på?
Mycket tacksam för tips!
 
Innan du köper massa saker å börja bygga mm så behöver du antagligen bygglov/bygganmälan.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Lite svår planering. Men om du haft flera inbrott så skulle inte jag placera fönster så långt ner med full insyn i garaget. Och med så låga fönster har jag svårt att se hur det passar in med den "gammaldags" stil du har på bostadshuset.

Jag vet, jag brukar alltid propagera för att anlita en arkitekt. Men det brukar alltid ge ett mervärde för pengarna man lägger ut. Och en arkitekt kan ge smarta, kostnadseffektiva lösningar. Gissar, nu bara gissar jag, vet inte var du bor, på ca 20tkr. Det är väl investerade pengar om det blir en bra lösning och får alla byggnader att smälta samman.
 
Redigerat:
Åka runt o titta på hur andra löst det med liknande hus...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.