Hej
På senare tid har det rekommenderats och diskuterats lite kring pex-isolerad kabel här på forumet. Vad är egentligen nackdelarna med den, varför kör man inte alltid med den?
Jag tycker den är lite mer svårskalad samt att färgerna är sämre på den (generellt är PVC lätt att genomfärga, till skillnad mot PEX, varför man trycker färgerna på ytan av PEX). Men det är ju inte så stora nackdelar, gentemot fördelarna, såsom jag har förstått: högre temperaturtålighet, smalare och bättre isolationsförmåga. Den borde ju även vara hållbarare, eftersom man inte har nån mjukgörare som migrerar med tiden, särskilt vid högre temperaturer.
 
Man håller väl på att fasa ut PVC-isoleringen, så det är bara en tidsfråga innan all ny kabel är PEX? Största anledningen är de giftiga gaserna som uppstår när PVC brinner om jag har förstått det rätt. Sen finns det en del andra fördelar (och nackdelar) med PEX som man får på köpet.
 
Jo, det blir saltsyra när det brinner. Sen är det ju ftalater som mjukgörande i PVC, dom är ju inte heller så nyttiga...

Men funktionsmässigt är det en utmärkt plast, går att färga i klara färger, och göra fina tryck på kläder, bland annat.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
På senare tid har det rekommenderats och diskuterats lite kring pex-isolerad kabel här på forumet. Vad är egentligen nackdelarna med den, varför kör man inte alltid med den?
Jag tycker den är lite mer svårskalad samt att färgerna är sämre på den (generellt är PVC lätt att genomfärga, till skillnad mot PEX, varför man trycker färgerna på ytan av PEX). Men det är ju inte så stora nackdelar, gentemot fördelarna, såsom jag har förstått: högre temperaturtålighet, smalare och bättre isolationsförmåga. Den borde ju även vara hållbarare, eftersom man inte har nån mjukgörare som migrerar med tiden, särskilt vid högre temperaturer.
Nej, det stämmer inte att PEX är svårt att skala.

Jag förstår inte hur du menar att man färgar PEX på ytan, hur kan hela biten vara färgad i så fall. Har du någon bild.

Jag tror inte PVC har någon större framtid, sen finns ju även Q som är någon form av HFFR polymer.
 
Här är bild på delvis genomskurna PEX isolerade ledare
Delvis genomskuren PEX isolerad ledning som visar färgen på ytan mot otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är det jag menar med att färgen ligger på ytan. Det har sannolikt (nu gissar jag lite) att göra med att tvärbindingsprocessen av polyetenen inte tillåter att man har färgämnen i. Och i och med tvärbindingen så övergår polyetenen från en termoplast till att bli som en härdplast, det vill säga man kan inte smälta den och blanda i färgämnen. PVC däremot, är lätt att färga in helt.

Jag kanske skulle ha sagt att den är svårare att skala än PVC, det beror naturligtvis på skicklighet och kvalitet på skaltången. Också här är det tvärbindingarna som gör PEX seg och hållbar, det är ju delvis därför man använder PEX och därför den är bra till vattenrör.
 
Enda nackdelen jag upplever är att den är styvare och lite jobbigare att hantera. Men nu talar vi typ 5G6 och grövre.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Här är bild på delvis genomskurna PEX isolerade ledare
[bild]
det är det jag menar med att färgen ligger på ytan. Det har sannolikt (nu gissar jag lite) att göra med att tvärbindingsprocessen av polyetenen inte tillåter att man har färgämnen i. Och i och med tvärbindingen så övergår polyetenen från en termoplast till att bli som en härdplast, det vill säga man kan inte smälta den och blanda i färgämnen. PVC däremot, är lätt att färga in helt.

Jag kanske skulle ha sagt att den är svårare att skala än PVC, det beror naturligtvis på skicklighet och kvalitet på skaltången. Också här är det tvärbindingarna som gör PEX seg och hållbar, det är ju delvis därför man använder PEX och därför den är bra till vattenrör.
Färgen är ytan på din bild. Är du säker det är PEX?

Den PEX jag sett har varit helt genomfärgad. Då kan din gissning med tvärbindning inte stämma? Men kanske olika.
Vad är du för kabelsort?
 
Man kör färgen i "skinet" som det heter av kostnadsskäl men även för ställtider och materialslöseri. Det går i runda slängar åt 500g plast för att byta färgen i skiner medan helinfärgat genererar 10kg skrot. Man skinar även färgen i pvcn men då bara på grövre areor ex. 25-240. Blir troligtvis för dyra maskiner annars i förhållande till besparing.
Det påverkar inte tvärbindningen då det finns färg speciellt anpassad för PEX.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På bilden ser det ut att vara typ en exq kabel med pex isolering av märket Draka, de har av någon anledning valt att göra den lösningen på sin isolering. Jämför man med exempelvis Nexans kabel så är den helt genomfärgad och har enligt mig mycket klarare färger.

Jag skulle hävda att det är betydligt lättare att skala en modern kabel. Dessutom så är isoleringen något tunnare på de moderna installationskablarna än föregångarna.

Detsamma gäller även för FQ jämfört med FK, lika tydliga färger och lättare att skala.
 
Sen har vi även mängden färg som går åt.. Vid skin så kanske det blir 500 gram färgkoncentrat medan det hade gått åt 25 kilo vid helinfärgat.. Blir lite pengar av det.
 
PVC kabel och tråd är inte alltid genomfärgad, kan vara vit under ytan.

Protte
 
Även om PEX har högre temperaturtålighet så är det inte alltid man kan utnyttja det då spänningsfallet i kabeln ändå sätter stop. Sedan måste man även vara vaksam på att hela kedjan tål högre temperatur. Det finns exempel på anslutningar i apparater och centralutrustningar där plintar och anslutningar helt enkelt smält ihop pga hög temperatur.
 
Där ser man, finns fortfarande nya saker man kan lära sig.

Jag vet inte vad är är för fabrikat på min kabel (som om man är petig är en exlq, men det framgår ju inte alls av bilden).

Jag tror dock fortfarande att det är dyrare/besvärligare att infärga PEX än pvc, eftersom pvc är så lätt att smälta och färga in i klara färger.

Anledningen till att jag tycker att den är svårare att skala är att om man inte lyckas skära av isoleringen helt (vilket händer mig ibland med min halvbra tång), så är den segare att dra isär.

Används fx kabel ofta? Jag har bara utanpåliggande el, så jag har aldrig haft anledning att befatta mig med dylika kablar.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Här är bild på delvis genomskurna PEX isolerade ledare
[bild]
det är det jag menar med att färgen ligger på ytan. Det har sannolikt (nu gissar jag lite) att göra med att tvärbindingsprocessen av polyetenen inte tillåter att man har färgämnen i. Och i och med tvärbindingen så övergår polyetenen från en termoplast till att bli som en härdplast, det vill säga man kan inte smälta den och blanda i färgämnen. PVC däremot, är lätt att färga in helt.

Jag kanske skulle ha sagt att den är svårare att skala än PVC, det beror naturligtvis på skicklighet och kvalitet på skaltången. Också här är det tvärbindingarna som gör PEX seg och hållbar, det är ju delvis därför man använder PEX och därför den är bra till vattenrör.
Tvärbindningen är det sista som sker i tillverkningen, och det sker efter extruderingen, dvs efter att PEX hamnar på ledaren. Vill man blanda i färg går det bra innan.
 
Polymeren i en PEX isolerad part består av ofärgad basmassa, katalysatorämne för tvärbindningen och tillsatsämnen såsom färg. Det som gör att man lägger färgen på ytan (man skinar) har dels med kostnaden att göra.. Färg som inte påverkar tvärbindningen är jättedyr, men också så kortar det ställtider mellan varje färgbyte med 25 minuter och det sparar i runda slängar 25kg basmassa som också blir dyr eftersom katalysator inte heller är direkt gratis.
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.