Ljud under drift är inga större problem, men när man stängt av den tycker jag ugnen ska vara tyst! Finns det några tips här? Har hört att Siemens ska göra tysta grejer. Någon som kan bekräfta eller dementera?
(Alla ugnar nuförtiden verkar ju ha fläktar igång efter man stängt av, jag letar alltså inte efter en helt utan fläktljud, men den som väsnas minst.)
 
Vi har en Siemens inbyggnadsugn kanske 6-8 år gammal, aldrig reflekterat över fläktljudet som är rätt lågt i normala fall. Givetvis, kör vi pizza på 300 grader så är det litet mer fläkt liksom vid de fåtal tillfällen man kör pyrolysen för rengöring.

Att alla fläktar skulle stängas av omedelbart när ugnen stängs av är orimligt, de är igång så länge som krävs för att ugnen ska komma ner i temp efter drift.
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
Bosch-besläktad ugn även här (sex år gammal gaggenau) och den är likt Blåtummens ugn tämligen tyst, har aldrig stört mig på ljudet från den. Min killgissning är att det gäller de flesta ugnar från Boschs olika varumärken.
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
heisiandiishe
Har en dyr Miele. Luftar efter avstängning men helt tyst. Inte ett ljud. Har haft lite olika ugnar och de dyra är alltid bättre än de billiga. Men ibland finns undantag. Har haft hyfsat billiga kyl/frysar som varit tysta och bra. Men övriga vitvaror har jag alltid betalat en del för och fått kanonkvalitet
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
A
Tystast är den kanske inte men har ett trevligt ljud och det är en ved-ugn!
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Har Husqvarna ugn+häll. Kanske att det susar om dom? Faktiskt inte något jag reflekterat över.

När vi hade en fristående HQ induktionsspis var det däremot väldigt högljutt när den stod och fläktade efter man stängt av och satt och åt.
 
electroluxaren skrev:
Tystast är den kanske inte men har ett trevligt ljud och det är en ved-ugn!
En sådan har vi redan, men vi vill komplettera med en elektrisk ;)

Tack för svar och tips hittills!
 
Jag gjorde misstaget att köpa Gorenje. Den är så högljudd att det är irriterande att sitta och äta i vardagsrummet i en kvart efter att man stängt av ugnen.
 
På min Bosch (serie 8) kan man ställa in en begränsning av tid för efterventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.