De olika typer av larmförbikopplare för hemmabruk som jag kan komma på är:
  • Fjärrkontroll liknande en sådan som man har till bil.
  • Knappsats där man slår in en kod.
  • Någon form av brytare i dörrens slutbleck.
Finns det fler typer för hemmabruk? Anledningen att jag frågar är att jag är ute efter en lösning som inte kräver att man slår in en kod.

Som jag ser det är det ingen skillnad i säkerhet mellan att kunna slå av larmet med hjälp av fjärrkontroll eller att ha en mikrobrytare i ett slutbleck till ett ASSA 2000-lås (Fallhakregellås 2002), då man i båda fallen är rökt om nycklarna hamnar i orätta händer. Eventuellt kan man kanske komplettera med en dold brytare innanför entrédörren för ökad säkerhet. Fördelen med mikrobrytarlösningen är att man slipper ytterligare en klump på nyckelknippan, samt att den med stor sannolikhet är billigare att installera. Låter det som en direkt dum idé att installera en mikrobrytare i slutblecket, eller bör man välja en annan lösning? Om så är fallet, vilken?
 
Fördelen med nyckelbrytaren är att du inte glömmer att sätta på/stänga av larmet. Säkerhetsmässigt så är en fjärkontroll eller knappsats bättre för om du förlorar nyckeln, så måste upphittaren även slå av larmet för att komma in utan att larmet går. Du kan givetvis kompletera med en knappsats innanför dörren för att använda när ni lämnar huset för ex helgen eller semester.
Har du barn som också skall sätta på/stänga av larmet så är nyckelbrytaren att föredra.
 
Mikrobrytare i slutblecket är felt förkastligt ur säkerhetssynpunkt, skall ALDRIG användas för styrning av inbrottslarm. Om tjuven bryter upp dörren kommer larmet att stängas av då kolven lämnar baljan, och det var ju inte riktigt tanken. Lösningen är mikro i låskistan = dyrt, då kistorna är rysligt dyra, samt att dörren behöver borras rakt igenom och förses med karmöverföring.
Det säkraste är kodfbk på insidan av dörren med larmfördröjning på densamma.
Vad är anl till att du inte vill ha kod ? Om du är orolig för barn etc, så kan du släppa det. Klarar de nycklar så klarar de kod galant. De är vassare än du tror !!
 
MrMagic skrev:
Mikrobrytare i slutblecket är felt förkastligt ur säkerhetssynpunkt, skall ALDRIG användas för styrning av inbrottslarm. Om tjuven bryter upp dörren kommer larmet att stängas av då kolven lämnar baljan, och det var ju inte riktigt tanken.
Jo, det har jag insett, men jag har fått för mig att detta sätt att forcera en dörr på är väldigt ovanligt, speciellt om man har ett fallhakregellås.

MrMagic skrev:
Om du är orolig för barn etc, så kan du släppa det. Klarar de nycklar så klarar de kod galant. De är vassare än du tror !!
Ja, det var väl närmast barns oförmåga att komma ihåg och knappa i kod som jag var rädd för. Dock har jag inga barn i nuläget, och jag hade kanske resonerat på precis samma sätt dom du om jag haft det. :)
 
MrMagic skrev:
Lösningen är mikro i låskistan = dyrt, då kistorna är rysligt dyra, samt att dörren behöver borras rakt igenom och förses med karmöverföring.
Det går att fräsa ett spår i dörrbladets fram o överkant för att lägga in kabeln och sedan koppla en karmöverföring vid gångjärnssidan. Är du händig så kopplar du in en mikrobrytare i låskistan, för oftast finns det plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.