Vilket är bäst, Klinkers eller Parkett i köket? Varför?!
 
mammam skrev:
Vilket är bäst, Klinkers eller Parkett i köket? Varför?!
Vi har valt att ha parkett istället för klinkers i köket pga följande:
1. Småbarn ramlar och slår huvudet i golvet (inte så bra om man har klinkers).
2. Barn tappar glas och porslin i golvet.
3. Vi kommer att elda en del i braskamin och då kommer golvvärmen att slå ifrån vilket ger kalla golv om man har klinkers.
 
mammam skrev:
Vilket är bäst, Klinkers eller Parkett i köket? Varför?!
Det beror nog på vad man gillar...
Jag skulle hellre satsa på klinkers eftersom det är mer tåligt än parkett.
Att tappa en tallrik på parkett kan innebära hack i golvet.

Klinker behöver inte alls bli kalla utan golvvärme.
Vi har ingen golvvärme under vårat klinker i köket och vi har varma golv.
Att klinker känns kallare beror på att det leder värmen ifrån foten till klinkerplattan, vilket resulterar i att klinkerplattan blir varm.

Smaken är som baken: DELAD! Och det är en himla tur det för hur skulle annars världen se ut?
 
Vi valde mer efter utseende och känsla efter något annat. Klinker blev det för våran del och efter snart ett år kan jag inte påstå att speciellt många fler glas fått kaseras.

Jag begriper inte hur någon kan påstå att klinker kan vara "varmt" utan golvvärme? Kanske med dubbla strumpor och tofflor. Vi har en hörna som saknar plåtar och just nu råkar jag sätta tårna där varje gång jag hämtar socker till morgontet (teet? TE! THE! det man dricker) - lika obehagligt varje gång.

Självklart har klinkergolvet samma absoluta temperatur som allt annat i rummet - men inte kan väl Marachinos påstå att golvet känns varmt utan golvvärme?
 
MathiasS skrev:
Jag begriper inte hur någon kan påstå att klinker kan vara "varmt" utan golvvärme? Kanske med dubbla strumpor och tofflor. Vi har en hörna som saknar plåtar och just nu råkar jag sätta tårna där varje gång jag hämtar socker till morgontet (teet? TE! THE! det man dricker) - lika obehagligt varje gång.

Självklart har klinkergolvet samma absoluta temperatur som allt annat i rummet - men inte kan väl Marachinos påstå att golvet känns varmt utan golvvärme?
Det är SANT!
Jag är väldigt frusen av mig och i vårt gamla hus fick jag alltid gå med varma sköna sockar på mig för att inte frysa...
När vi flyttade hit fortsatte jag med mitt invanda, dvs sockar... Men jag fick nästan direkt sluta med det för jag blev hur varm som helst om fötterna...
När vi sedan la klinker i köket var jag skeptisk. Hade vi gjort fel som inte la värme under? Tänk om mina nakenfisar till hundar skulle frysa?
MEN inte gjorde vi fel! För golvet är VARMT!
Hundarna älskar att dra ut filtarna från sina korgar och lägga sig på golvet (dom har aldrig velat legat direkt på golvet).
ALLA som kommer hit tror att vi har golvvärme och alla blir lika förvånade när vi säger att vi inte har det...
En teori jag har är att vi har torpargrund och inte platta. För jag har varit inne hos mina grannar som har platta och deras klinkers känns kalla, vilket vårat inte gör!
Vi har ju oxå rören till elementen som går i golvet vilket gör att värmen därifrån sprids...

Jag har även i tidigare inlägg skrivit om vårt varma klinkergolv...
 
Marachinos skrev:
Det är SANT!
Jag är väldigt frusen av mig och i vårt gamla hus fick jag alltid gå med varma sköna sockar på mig för att inte frysa...
När vi flyttade hit fortsatte jag med mitt invanda, dvs sockar... Men jag fick nästan direkt sluta med det för jag blev hur varm som helst om fötterna...
När vi sedan la klinker i köket var jag skeptisk. Hade vi gjort fel som inte la värme under? Tänk om mina nakenfisar till hundar skulle frysa?
MEN inte gjorde vi fel! För golvet är VARMT!
Hundarna älskar att dra ut filtarna från sina korgar och lägga sig på golvet (dom har aldrig velat legat direkt på golvet).
ALLA som kommer hit tror att vi har golvvärme och alla blir lika förvånade när vi säger att vi inte har det...
En teori jag har är att vi har torpargrund och inte platta. För jag har varit inne hos mina grannar som har platta och deras klinkers känns kalla, vilket vårat inte gör!
Vi har ju oxå rören till elementen som går i golvet vilket gör att värmen därifrån sprids...

Jag har även i tidigare inlägg skrivit om vårt varma klinkergolv...
Jo jag har läst det tidigare att du sagt det... Men vad ÄR det för grund ni har? Torpargrund måste det väl vara, men vet du hur den är uppbyggd? Om det är något speciellt med den lixom...
 
Marachinos skrev:
Det är SANT!
Jag är väldigt frusen av mig och i vårt gamla hus fick jag alltid gå med varma sköna sockar på mig för att inte frysa...
När vi flyttade hit fortsatte jag med mitt invanda, dvs sockar... Men jag fick nästan direkt sluta med det för jag blev hur varm som helst om fötterna...
När vi sedan la klinker i köket var jag skeptisk. Hade vi gjort fel som inte la värme under? Tänk om mina nakenfisar till hundar skulle frysa?
MEN inte gjorde vi fel! För golvet är VARMT!
Hundarna älskar att dra ut filtarna från sina korgar och lägga sig på golvet (dom har aldrig velat legat direkt på golvet).
ALLA som kommer hit tror att vi har golvvärme och alla blir lika förvånade när vi säger att vi inte har det...
En teori jag har är att vi har torpargrund och inte platta. För jag har varit inne hos mina grannar som har platta och deras klinkers känns kalla, vilket vårat inte gör!
Vi har ju oxå rören till elementen som går i golvet vilket gör att värmen därifrån sprids...

Jag har även i tidigare inlägg skrivit om vårt varma klinkergolv...
Jag har källare där det är 17 grader varmt just nu under mitt klinker och det är kallt ändå.

Det måste vara plattorna som är lite speciella när det gäller värmeledning.

Vi kan väl enas om att generellt så är klinker utan golvvärme en tråkig historia.... ;)
 
Vi valde klinkers i köket samt i vår matplats.
Varför? Vi har 4 barn som, från tid till annan, tappar ut vatten på golvet, kissar på sig etc. Med 4 barn är det inte alltid man hinner vara där och torka upp vätskan i tid. Med parkett eller laminat blir detta inge bra.... Parketten eller laminaten kan "resa sig" och det ser oerhört tråkigt ut.
Precis detta har hänt i vårt nuvarande hus.

"Men man kan ju slipa/lacka om golvet!" - säger de flesta som inte har slipat/lackat om ett golv innan. Har man en gång slipat om och lackat ett golv så drar man sig för att göra det igen. Särskilt om man har barn.

Sedan har våra barn, kanske unikt för dem?, förmågan att under sommaren springa in och ut i huset för att dricka och då kommer en massa grus och sand in som repar lacken vilket inte heller blir speciellt snyggt.

Vi har faktiskt även haft klinker i kök och det är hårt att gå på, glas krossas om man tappar det men det håller i alla väder och, undantaget fogarna, ser lika snyggt ut år efter år!

Så resonerade vi, rätt eller fel, klinkers blir det.
 
fia_mstd skrev:
Jo jag har läst det tidigare att du sagt det... Men vad ÄR det för grund ni har? Torpargrund måste det väl vara, men vet du hur den är uppbyggd? Om det är något speciellt med den lixom...
Torpargrund har vi, själva grunden är ingen speciell (Älvsbyhus gamla grund).
Vad som är hemligheten att vi har varma golv vet jag inte...
 
MathiasS skrev:
Jag har källare där det är 17 grader varmt just nu under mitt klinker och det är kallt ändå.

Det måste vara plattorna som är lite speciella när det gäller värmeledning.

Vi kan väl enas om att generellt så är klinker utan golvvärme en tråkig historia.... ;)
I en källare förstår jag att det är kallt på golvet, det är ju en platta. Hade vi haft en platta som grund hade det inte funkat utan golvvärme...
Men nu har vi ingen platta utan torpargrund och vårt klinkergolv är varmt så jag tycker inte att det är en tråkig historia ;D
MEN jag skulle ALDRIG lägga klinker utan golvvärme i badrummet utan där skulle jag faktiskt lägga golvvärme...
 
Varför då, du verkar ju ha varma golv ändå...
 
För att i badrummet tycker jag att golvet är kallt... :D
Det är det enda golvet som jag upplever kallt...
Att det är så kan bero på att det går mycket kallvattenledningar under just det golvet...
Annars har vi behagligt varma golv överallt... ;)
 
KN skrev:
3. Vi kommer att elda en del i braskamin och då kommer golvvärmen att slå ifrån vilket ger kalla golv om man har klinkers.
Man kan ställa en minimitemperatur på termostaten för framledningstempen så klinkersen inte blir kalla. Exvis använder man sig utav det så man har "varma" golv i badrummet även en sommardag.
 
Vi har installerat vår golvvärmesystem så att alla badrum har golvvärme på hela året.
Det som styrs av termostat är de övriga rum i huset.

Det rekommenderade företaget som installerade golvvärme.
 
Hej!
Vi valde också mellan klinkers och parkett. Det blev klinkers. Jag ville ha parkett, mannen klinkers. Mitt val baserades på att jag gillar trä bättre, snyggare, mjukare. Mannens val baserades på att han är snickare och har erfarenheter av vattenskador i kök...
Jag trodde också att jag, barnen skulle ha itu massor av porslin. Ännu har inget gått ikras.
Hårt är det att gå på, men det finns ju inneskor om man har känslig rygg.
Iallafall, så var väl makens val det mest praktiska :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.