GK100 GK100 skrev:
Varför utgår ni inte från energin i den kondensator TS redogjorde för? Det verkar göras lite för komplicerat när trådlindade motstånd ev några i serie som nämnts bör vara utmärkt lösning.

Men vad vet jag när halva coronatråden kommit över i hit i det jordnära elforumet. :)
Jag funderade i de banorna, vad är den? :)

Edit. Bara 78 joule! Kondesatorn klarar inte att leverea 2500 V i 5 mS på 20 ohm
 
Redigerat:
Grovt sett bör den väl vara < 80 J i detta fallet, sen kommer det givetvis som 13th Marine skrev in lite mer induktans vid trådlindade motstånd men L/R som MagHam nämnde dvs alldagligt en tidskonstant bör bli obetydlig här. Samma med strömvärmeintegralen I2t som skulle påverka tråden i riktning smältsäkring (Diazeder är vi vana vid i denna forumdelen).
 
Claes Sörmland
Så nu när energin kommit ned till lite mer jordnära nivåer, vad kokar det ned till för motstånd på marknaden? Några trådmotstånd men vilka?
 
Har ni etablerade protokoll i labbet överstiger snabbt kostnaden för om optimering/validering en ersättnings modul
 
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Nu vet jag inte vilken modell av Gene pulser ni använder, men dessa maskiner används mycket mindre nu för tiden så de finns massor på tex eBay för låga summor.
Japp, det är den alternativa planen till att köpa några motstånd. Man får ha lite tur så man får hem en fungerande låda från skrothandlarna. (Bra att du tog upp det, nu betalade jag 1400 kr för att få hem en begagnad låda från USA...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Har ni etablerade protokoll i labbet överstiger snabbt kostnaden för om optimering/validering en ersättnings modul
Finns inget att optimera. Det är några motstånd det rör sig om.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så nu när energin kommit ned till lite mer jordnära nivåer, vad kokar det ned till för motstånd på marknaden? Några trådmotstånd men vilka?
Om man tex tittar vidare i länken Ulltand visade finns de vanliga trådlindade cementerade keramiskt kapslade motstånden som passar bra och är mycket robusta och tåliga välj tex 2 st 100 ohm.

https://www.tme.eu/se/details/ax10w-100r/motstand-10w/royal-ohm/prw0awjw101b00/

Finns inget kvar av gamla utrustningen så du har lite att jämföra med?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
GK100 GK100 skrev:
Om man tex tittar vidare i länken Ulltand visade finns de vanliga trådlindade cementerade keramiskt kapslade motstånden som passar bra och är mycket robusta och tåliga välj tex 2 st 100 ohm.

[länk]

Finns inget kvar av gamla utrustningen så du har lite att jämföra med?
Ser att de anges som svårtillgängliga. Funkar dessa som finns i lager?

2x 10 Ohm i serie:

https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...q=&pos=2&origPos=2&origPageSize=10&track=true


2x 100 Ohm i serie:

https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...=*&pos=1&origPos=5&origPageSize=10&track=true
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
GK100 GK100 skrev:
Om man tex tittar vidare i länken Ulltand visade finns de vanliga trådlindade cementerade keramiskt kapslade motstånden som passar bra och är mycket robusta och tåliga välj tex 2 st 100 ohm.

[länk]

Finns inget kvar av gamla utrustningen så du har lite att jämföra med?
Jag kan skruva upp den imorgon. Amerikansk sak från 90-talet så jag undrar om komponenterna fortfarande finns i tillverkning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser att de anges som svårtillgängliga. Funkar dessa som finns i lager?

2x 10 Ohm i serie:

[länk]


2x 100 Ohm i serie:

[länk]
Ja, det bör passa fint. Montera dem i så fall inte mot någon extra kylare eller metall, nån gång har jag varit med om att den typen ibland slår över mot höljet om man pulsbelastar dem som i tex en chopper med korta pulser runt 1000 VDC.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser att de anges som svårtillgängliga. Funkar dessa som finns i lager?

2x 10 Ohm i serie:

[länk]


2x 100 Ohm i serie:

[länk]
Ser bra ut men eftersom märkspänningen är 2500 V så behövs förmodligen inte en seriekoppling om du kan hitta mptsvarande i 20 och 200 ohm
 
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Ser bra ut men eftersom märkspänningen är 2500 V så behövs förmodligen inte en seriekoppling om du kan hitta mptsvarande i 20 och 200 ohm
Jag hittade inte det (men det kan vara att jag har boomerproblem med filtret.)
 
Blir gärna 22 och 220 ohm då med tanke på de serier inom dekaden motstånden tillverkas i. Det är inte fel med seriekopplingen även om det säkert inte heller är kritiskt med just 20 och 200 ohm här.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns inget att optimera. Det är några motstånd det rör sig om.
Hmm jag hade nog velat se pulsen i oscilloskopet efter reperation innan jag litade på aggregatet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.