Hej,
Ytterväggarna i vårt hus består av 45x95 reglar och 9.5cm isolering och vi kommer att vilja sätta flertalet eluttag och strömbrytare på en yttervägg när vi renoverar köket.
Bygger vi in apparatdosorna så blir isoleringnen bakom endast ca 5cm.
Hade väll funkat för en apparatdosa men om man skall 4 samlade på en plats?
Hur har ni andrs med gamla hus gjort när ni stått inför så här lite isolering ?
Satt uttanpåliggande eller byggt in?
 
Det är försumbara ytor. Kör på inbyggda dosor bara.
 
E
Är det helt uteslutet att slå dit 45mm till längs ytterväggarna?
 
Man kan ju dra rör i väggen och utanpåliggande uttag och strömbrytare oxå om det inte stör ögat så mycke.
 
E Emil_K skrev:
Är det helt uteslutet att slå dit 45mm till längs ytterväggarna?
Ja det är tyvärr uteslutet. Sambon är tom skeptisk till plyfa bakom gipsen (10mm masonit idag).
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Man kan ju dra rör i väggen och utanpåliggande uttag och strömbrytare oxå om det inte stör ögat så mycke.
Det kanske är den rimligaste lösningen även om det ser hemmasnickrat ut.
 
surris
Att du får mindre isolering på så liten yta spelar ingen roll. Jag har fräst in alla mina uttag och el hemma, där har jag 0cm isolering :rofl:i hela väggarna alltså
 
Om du har 95mm isolering och 95 reglar så har du väl ändå rena köldbryggor utan isolering alls med CC60, så några fläckar med 50mm isolering kommer inte märkas över huvud taget.

Däremot kan det nog vara en ide att tilläggsisolera utanpå snart...
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Jag hade kört på utanpåliggande, men det gör jag alltid själv och råder alltid andra att göra;)

Har ni ångspärr/plastfolie? Isåfall kan det blir lite pyssligt att få det tätt. Det är inte dödsviktigt vid så tunna väggar och om uttagen hamnar lågt, men det kan bli dragigt, vilket också ökar risken för kondens.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du har 95mm isolering och 95 reglar så har du väl ändå rena köldbryggor utan isolering alls med CC60, så några fläckar med 50mm isolering kommer inte märkas över huvud taget.

Däremot kan det nog vara en ide att tilläggsisolera utanpå snart...
Underhållsfritt mexitegel utanför som gärna får vara kvar. :)
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jag hade kört på utanpåliggande, men det gör jag alltid själv och råder alltid andra att göra;)

Har ni ångspärr/plastfolie? Isåfall kan det blir lite pyssligt att få det tätt. Det är inte dödsviktigt vid så tunna väggar och om uttagen hamnar lågt, men det kan bli dragigt, vilket också ökar risken för kondens.
Finns en symbolisk ångspärr med cm stora glipor mellan vägg och tak så några hål till bör nog inte göra så mycket hoppas jag.
 
L Luugen skrev:
Underhållsfritt mexitegel utanför som gärna får vara kvar. :)
Oh, 95mm isolering och sedan tegelvägg, 70-tal och direktverkande el måntro?
Tja, i det läget så spelar det ingen som helst roll om du kör infällda dosor eller ej. Det kommer inte märkas på elräkningen. :)
 

Bästa svaret

Mikael_L
L Luugen skrev:
Bygger vi in apparatdosorna så blir isoleringnen bakom endast ca 5cm.
5 cm mineralull är väl något lite bättre isolering än vad ett fönster, ytterdörr eller altandörr är.
Så det skulle ju betyda att det är motsvarande typ pyttesmå fönster, varje dosa.

Så vill ni helst ha infällt, kör på infällt, utan att fundera mer. Men var noga med isoleringen bakom dosan då, pressa helst ihop isolering lite, fluffa inte upp en mindre mängd.
Ty maximalt lambda får du vid lite mer kompakt isolering än den vanliga för väggar, dvs pressa hellre ihop en 70mm till 50mm tjockt än att fluffa upp en 45 till 50mm tjocklek, om du vill få det så isolerat som möjligt.

Det finns förövrigt dosor som är lite grundare, men då får man se upp så man får plats med apparaten ifråga samt ev kopplingar och kabel.
T.ex. ABB 6.2
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm?
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Våra väggar består av 56+45mm isolering med infällda dosor och det märks ingen skillnad i kyla mellan väggen och där dosorna sitter.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
5 cm mineralull är väl något lite bättre isolering än vad ett fönster, ytterdörr eller altandörr är.
Så det skulle ju betyda att det är motsvarande typ pyttesmå fönster, varje dosa.

Så vill ni helst ha infällt, kör på infällt, utan att fundera mer. Men var noga med isoleringen bakom dosan då, pressa helst ihop isolering lite, fluffa inte upp en mindre mängd.
Ty maximalt lambda får du vid lite mer kompakt isolering än den vanliga för väggar, dvs pressa hellre ihop en 70mm till 50mm tjockt än att fluffa upp en 45 till 50mm tjocklek, om du vill få det så isolerat som möjligt.
Varför får man bättre lamda vid mer ihoptryckt isolering än tvärtom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.