Vi tänkte renovera vårt badrum nu innan det blir tillökning i familjen till hösten.
Badrummet är på ca 10kvm och har idag plastmatta och våtrumstapet.
Jag har varken kunskapen eller tiden att göra detta själv så därför blir det mest jobbet bortlejt....

Det som ska göras är:

1. Utrivning av allt det gamla. (klarar nog jag och svärfar av)

2. Sätta ny gips på väggarna (även det gör jag och svärfar)

3. Flytta golvbrunnen ca 40 cm (Rörmokaren fixar detta)

4. Sätta igen hålet efter golvbrunnet samt lägga 22mm spånskiva på hela golvet utom där duschen ska bli (för att slippa spackla om fallet på hela badrummet...) Hoppas hitta en snickare som kan göra detta.

5. Jag antar att man lägger tätskikt på golvet och väggar innan man lägger in den nya golvmattan?
(Klinker och golvvärme skulle vara trevligt men får inte plats i budgeten)

6. Kakelsättning, ca 26kvm har fått pris på ca 550kr/kvm.
(i det priset ingår allt som tillhör kakelsättningen utom plattorna)

7. Byte av duschblandare, installation av duschvägg (glas) samt ny toalett. (plattsättarn och rörmokarn får hjälpa till med detta)

Verkar detta vettigt, har jag missat nånting, vad ska jag tänka på när det skrivs kontrakt på jobben m.m.

Nybörjare hoppas på många svar... :)
 

2. Om kakel på reglad vägg med cc 60 krävs dubbelgips

6. Låter billigt om det inkluderar tätskikt, fix och fog. Har fått offert i STockholm på sättning av kakel 10x10 för 750 kr/m2.

Glöm inte:

El till belysning m.m.
Ska du ändra läge på någon belysning måste det med.
Jordfelsbrytare.
Ny golvbrunn

Tips:
Byt handfat om du ändå håller på, det är trist att ha något gammalt bland allt nytt.
Ska du inte ha klinker och golvvärme ändå? Mycket skönare..... Om du skall spara på något kan det ju vara flytt av golvbrunnen.
 
Tack för svaret. :)
Det sitter gips under våtrumstapeten idag så det blir ett lager gips till på alla väggarna.

Elektriskt så är den enda ändringen som ska göras är att installera en dimmer till taklampan.

Handfat och sånt ska bytas det med men det är inte prioriterat i första skedet...först ska det bara bli såpass färdigt att vi kan duscha igen.

Golvbrunnsflytten är tyvärr ett måste eftersom det varit badkar innan och brunnen ligger ca 30-40cm utanför den tänkta duschhörnan. Hade vi kunnat slippa flytta den så hade problemet blivit mycket mindre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.