Frugan vill ha fart på torktumlaren, så jag tänkte börja med att ta reda på om den är värd att laga överhuvudtaget.

Om jag inte minns helt fel (den är inte använd på 5 år typ) så verkar den helt normal, man stoppar i tvätt och den snurrar en stund, vad jag minns som 10-15 minuter, sen dör den bara. Tror intedden blir varm alls, så känslan är att det har med värmen att göra...

Jag har ju kollat i den, och den har ju två kretskort, och med Mieles reservdelspriser känns det inte så hoppfullt...

Vad tror expertisen?
 
  • Etikett på en Miele torktumlare modell T230C Exclusive som visar tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
blir den inte varm så är det det lilla kretskortet för värmen som lagt av
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
blir den inte varm så är det det lilla kretskortet för värmen som lagt av
Går det att köpa?

Jag ska stoppa i en tvätt och testa, så jag inte är helt ute och cyklar...
 
Värmen funkar, den får gå ett tag så får vi se.... Den kanske har lagat sig själv...
 
Nähäpp... Så var det inte... Den liksom bara "hoppar ur" programmet..

När man sätter på maskinen lyser "skrynkel/stopp" och startlampan blinkar. Sen trycker man på start, och då lyser lampan fast, medan "skrynk/stopp" slocknar och "torkning" tänds. Sen går den precis som den ska ett tag, men sen slutar den bara, och "hoppar tillbaks" till utseendet den har när man sätter på den. Trycker man på start händer det inget dock. Inte om man väljer ett annat program heller, man måste stänga av och sätta på den igen, med strömbrytaren...
 
  • Bild på en tvättmaskins kontrollpanel med programväljarknapp och lysande indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
12 minuter gick den nu... Måste la vara nått knas med fuktavkänningen eller?
 
Hade liknande fenomen på vår torktumlare, verkade som att den trodde tvätten var torr efter bara några minuter.
Läste massa på nätet och testade flera olika saker men inget hjälpte. Till slut testade jag tipset jag trodde absolut minst på, nämligen att torka ur insidan av tumlaren med ättika. Nu har tumlaren, till min stora förvåning, fungerat utmärkt i flera månader.
 
T Tiwatz skrev:
Hade liknande fenomen på vår torktumlare, verkade som att den trodde tvätten var torr efter bara några minuter.
Läste massa på nätet och testade flera olika saker men inget hjälpte. Till slut testade jag tipset jag trodde absolut minst på, nämligen att torka ur insidan av tumlaren med ättika. Nu har tumlaren, till min stora förvåning, fungerat utmärkt i flera månader.
Insidan av trumman?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Insidan av trumman?
Precis, insidan av trumman ska det vara. Jag var lite otydlig där
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lyft av locket och kolla om restfuktighetskolen som släpar mot trumman är utslitna. De sitter på höger sida ganska långt fram. Ta gärna ett foto på kolbryggan. Om den är så sliten att kolet inte löper helt mot trumman så blir fuktavkänningen dålig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.