Hej.
Här på forumet finns otroligt mycket kunnigt folk. Därav vänder jag mig er, till vad ni tror om detta hus?
Har inte varit på visning än.
Köket kommer/måste vi göra om, troligtvis göra något åt taket på garaget (balkong med klinker). Se över elen.

Något annat?
Givetvis kommer vi göra en besiktning om vi det skulle bli ett köp.
 
Tittade bara igenom lite snabbt. Några punkter....

Eftersom det växer intill källaren kan vi nog anta att det inte dränerats på många år, så det får du ta med i beräkningen.
Läste något om plastmatta invändigt i källaren - slit bort den och lägg klinkers eller liknande.

Fönstren ser väl ok ut, men behöver slipas och målas.

Vinden ser ju rätt taskig ut om jag tolkar bilderna rätt. Mycket mögel. Men har man bytt råspont på ena sidan? Kan det i så fall vara så att man fått stopp på fuktvandringen uppåt? Kräver lite utredning. Beror ju på hur man vill använda den också.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
S Sixten76 skrev:
Tittade bara igenom lite snabbt. Några punkter....

Eftersom det växer intill källaren kan vi nog anta att det inte dränerats på många år, så det får du ta med i beräkningen.
Läste något om plastmatta invändigt i källaren - slit bort den och lägg klinkers eller liknande.

Fönstren ser väl ok ut, men behöver slipas och målas.

Vinden ser ju rätt taskig ut om jag tolkar bilderna rätt. Mycket mögel. Men har man bytt råspont på ena sidan? Kan det i så fall vara så att man fått stopp på fuktvandringen uppåt? Kräver lite utredning. Beror ju på hur man vill använda den också.
tack för svar. Har också tänkt att man skulle slita ut mattan i källaren.
Går det att byta råspont på vinden utan att lägga om taket eller är det bara dumsnålt?
Taket verkar vara i helt ok skick?
 
B bjorsi skrev:
tack för svar. Har också tänkt att man skulle slita ut mattan i källaren.
Går det att byta råspont på vinden utan att lägga om taket eller är det bara dumsnålt?
Taket verkar vara i helt ok skick?
Varför ska du byta råsponten?

Det är inget större jag känner sticker ut. Garagetaket kanske. Se om det är dränering runt huset som behöver åtgärdas (tråkigt och dyrt). Se över ventilationen till vinden där..
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Varför ska du byta råsponten?
Det är inget större jag känner sticker ut. Garagetaket kanske. Se om det är dränering runt huset som behöver åtgärdas (tråkigt och dyrt). Se över ventilationen till vinden där..
Kanske overkill att byta råspont? Tänkte om man skulle använda vinden som förvaring.
Uppvärmningen känns som man kan göra något åt.
 
Varit på visning nu. Fint hus med charm. I köket ligger ett plankgolv under plastmattan :).

Finns en gammal luft/vattenvärmepump som är kopplad till pannan men ej fungerar. Så för att slippa 22000kwh om året bör man installera en ny, vad kostar det i runda slängar? Energideklarationen hade 3 förslag, luft/vatten, luft/luft eller markvärme.

Alla el är original förutom badrum. de flesta fönsterna var renoverade.

Så nytt kök plus luft/vattenvärmepump hade varit prio 1.
 
En bit över 100k brukar man väl räkna med ungefär för en ny luft/vatten. Fick nyligen en offert på detta som låg på ca 140k, men det ska gå att hitta bättre pris.

Elen är väl kanske snart dags att byta om den är från 1935. Vi bytte jordade all el samt installerade jordfelsbrytare när vi flyttade in i vårt hus, för att kännas lite säkrare när man har småbarn.

Byta råsponten går inte utan att ta ner befintligt tak. Men det är inte nödvändigt heller. För att undvika mögel på vinden så tätar man alla innertak med plast så att inte någon fukt kan ta sig upp. Och som sagt tidigare så ventilerar man kallvindar, hur det ska göras bäst finns det många åsikter om.

Angående taket annars så ser ju ytskiktet ut att vara i okej, men jag tolkar det som att man inte bytt takpappen när taket lades om. Ja, man kan väl uttrycka det som att taket verkar vara i ok skick, även om man ofta byter allt samtidigt.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
S Sixten76 skrev:
En bit över 100k brukar man väl räkna med ungefär för en ny luft/vatten. Fick nyligen en offert på detta som låg på ca 140k, men det ska gå att hitta bättre pris.

Elen är väl kanske snart dags att byta om den är från 1935. Vi bytte jordade all el samt installerade jordfelsbrytare när vi flyttade in i vårt hus, för att kännas lite säkrare när man har småbarn.

Byta råsponten går inte utan att ta ner befintligt tak. Men det är inte nödvändigt heller. För att undvika mögel på vinden så tätar man alla innertak med plast så att inte någon fukt kan ta sig upp. Och som sagt tidigare så ventilerar man kallvindar, hur det ska göras bäst finns det många åsikter om.

Angående taket annars så ser ju ytskiktet ut att vara i okej, men jag tolkar det som att man inte bytt takpappen när taket lades om. Ja, man kan väl uttrycka det som att taket verkar vara i ok skick, även om man ofta byter allt samtidigt.
S Sixten76 skrev:
En bit över 100k brukar man väl räkna med ungefär för en ny luft/vatten. Fick nyligen en offert på detta som låg på ca 140k, men det ska gå att hitta bättre pris.

Elen är väl kanske snart dags att byta om den är från 1935. Vi bytte jordade all el samt installerade jordfelsbrytare när vi flyttade in i vårt hus, för att kännas lite säkrare när man har småbarn.

Byta råsponten går inte utan att ta ner befintligt tak. Men det är inte nödvändigt heller. För att undvika mögel på vinden så tätar man alla innertak med plast så att inte någon fukt kan ta sig upp. Och som sagt tidigare så ventilerar man kallvindar, hur det ska göras bäst finns det många åsikter om.

Angående taket annars så ser ju ytskiktet ut att vara i okej, men jag tolkar det som att man inte bytt takpappen när taket lades om. Ja, man kan väl uttrycka det som att taket verkar vara i ok skick, även om man ofta byter allt samtidigt.
ok. Pannan som sitter i huset idag är en Nibe combi vx. Allt är draget och kopplat för den befintliga luftvattenvärmepumpen.

ja, elen har hög prio den med (det blir säkert 80-100k till).

gällande taket så bytte man delar av pappen när man bytte tak (ägaren innan säljaren som gjorde det) (fråga mig inte varför man inte bytte all papp ).

Öppna upp till nock på övervåningen hade varit trevligt annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.